شما اینجا هستید
آخرین اخبار » یکپارچه‌سازی سامانه‌های جامع تجارت و مودیان

به گزارش ‘صدای صادرات‘ از خبرگزاری صدا و سیما،  گفتگوی ویژه خبری شبکه خبر با حضورآقای علیرضا شاه میرزایی – معاون تجارت و خدمات وزیر صمت،آقای مهدی موحدی – رئیس مرکز تنظیم مقررات پایانه‌های فروشگاهی سازمان امور مالیاتی و آقای نادر بذرافشان – رئیس اتحادیه فروشندگان طلا به موضوع توقف سه ماهه ثبت موجودی صنف طلا در سامانه جامع تجارت پرداخت.

مجری: در خبر‌ها به نقل از معاون وزیر صمت داشتیم که اجرای قانون ثبت موجودی کالای طلافروشان در سامانه جامع تجارت به مدت سه ماه متوقف شده، آقای شاه میرزایی گفته این مهلت سه ماهه برای یکپارچه سازی سامانه جامع تجارت و سامانه مودیان تعیین شده است. در گفتگوی ویژه خبری امشب جزئیات این موضوع را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

سؤال: آقای شاه میرزایی،  علت این مهلت سه ماهه برای ثبت کالای طلافروشان در سامانه جامع تجارت چیست؟
شاه میرزایی: این مهلت سه ماهه خبری بود که متاسفانه دوستانی که از اتحادیه بودند منتشر کردند و این اساسا یک مسئله‌ی داخلی دولت بود که به خود ما این فرصت داده شد برای اتصال این دو تا سامانه.

سؤال: کدام دو تا سامانه؟
شاه میرزایی: سامانه جامع تجارت و سامانه مودیان که البته این‌ها هم یک بخش‌هایی که اتصال دارد و از قبل هم وجود داشته، همین است سامانه‌های دولت به هرحال با هم مرتبط است، ولی یک یکپارچگی را که به طور خاص از ما خواستند برای این فرصت دادند و این تلقی شده  است.

سؤال: از شما خواستند و فرصت دادند یعنی کی خواست و کی فرصت داد؟
شاه میرزایی: بالاخره مسئولین بالاتری که شما همه وزارتخانه‌ها جمع می‌شوند در یک ستادی و در یک جایی که مسئولینی که تقسیم کار بین دستگاه‌های دولتی را دارند آن‌ها آمدند و این هماهنگی را ایجاد کردند، چون اساسا به صلاح هم نبود وقتی که سازمان امور مالیاتی دارد الان سامانه مودیان را اجرا می‌کند و این طبق قانون است، چون آن مواردی که ما داشتیم برای سامانه جامع تجارت طبق مصوبات خود دولت بوده، ولی این قانون است و مجلس تکلیف کرده …

سؤال: سامانه مودیان که از اول دی شروع به کار کرده این یکپارچه سازی نمی‌شد پیش از این تاریخ انجام بشود؟
شاه میرزایی: عرض کردم مراحل زیادی انجام شده بود، چون نگرانی که الان صنف طلا داشتند .

سؤال: این الان در این سه ماه کاری که می‌خواهد انجام شود چیست؟
شاه میرزایی: اصلا نگرانی که ایجاد شده الان، عمدتا بر می‌گردد به آن قانون سی جی تی یا عایدی سرمایه که این اساسا هنوز ابلاغ نشده، یعنی مشکل این است که یک قانونی است که در حال تصویب است منتها مردم  این خبر را شنیدند و این در آینده قرار است ابلاغ شود و فعلا هم شورای نگهبان ایراداتی گرفته، چون نگرانی‌هایی بابت آن بود الان این باعث شده تداخل ایجاد شود بین فعالیت‌هایی که در سامانه جامع تجارت داریم با آن، لذا برای این که این نگرانی‌ها رفع شود، چون واقعا خود مردم هم نگران شده بودند، چون تصور شده بود بعضا اخبار دورغ .

سؤال: و الان بالاخره برای ایجاد اتصال است این سه ماه یا برای رفع نگرانی؟
شاه میرزایی: همان اتصال برای این است که نگرانی رفع شود.

سؤال: اتصال که اتفاق می‌افتد چه می‌شود؟
شاه میرزایی: متاسفانه اخبار دروغی که مطرح شده بود، این بود که تلقی این می‌شود که دولت به دنبال این است که بابت تورم، چون مردم طلا را برای حفظ ارزش پول شان خیلی از موقع می‌خرند و این مشکلی از نظر دولت ندارد منتها تلقی می‌شد که اگر مردم این اطلاعات طلایشان در جایی ثبت بشود بعدا بابت تورم باید بیایند مالیات بدهند که همچنین چیزی نیست یعنی اصلا هیچ وقت دولت هم چنین سیاستی نداشته لذا ما برای این که نشان بدهیم، چون الان طلافروش‌ها طبق سامانه مودیان نیاز نیست کد ملی بگیرند و این را وزیر محترم اقتصاد هم مطرح کردند، منتها آن‌ها تلقی شان این بود که ما در سامانه جامع تجارت، چون می‌گیریم لذا این باعث می‌شود که بعدا مالیات برای مردم محاسبه شود، همچنین چیزی نبود ما برای این که این مسئله حل شود و در واقع کاملا یکپارچگی ایجاد شود ضمن این که طلافروش‌ها مشکل داشتند که در دو تا سامانه بخواهند این اطلاعات را وارد کنند.

سؤال: آقای موحدی، در واقع با اتصال این دو سامانه یعنی سامانه جامع تجارت و سامانه مودیان چه اتفاقی می‌افتد؟
موحدی: یک مقدمه‌ای نیاز دارد که ما راجع به سامانه مودیان بدانیم که در واقع سامانه مودیان چیست و هدفش چیست و کارکردش چیست؟ اگر بخواهم خیلی خلاصه خدمت شما عرض کنم سامانه مودیان یک هدف اصلی دارد و اهداف فرعی دیگری که به تبع اجرایی سازی آن ممکن است محقق شود، ما یک مفهوم محوری و یک دال مرکزی اصطلاحا داریم در سامانه مودیان و آن صورت حساب‌های الکترونیک است، صورتحساب‌های الکترونیک همان فاکتور‌هایی است که قبلا به شکل دستی  و به شکل کاغذی ارائه می‌شد الان قرار است این‌ها طبق استاندارد‌های سازمان امور مالیاتی در سامانه‌ی مودیان از سوی خود فروشندگان کالا و خدمات بیاید و ثبت بشود، موقعی که این خود ارزیابی توسط فروشندگان صورت گرفت، ما این را مبنایی قرار می‌دهیم برای محاسبه سیستمی مالیات، پس بنابراین دیگر نیازی به ارائه اظهارنامه ارزش افزوده نخواهند داشت دیگر نیازی به مراجعه‌ی مامورین مالیاتی ما به مودیان نخواهد بود و الی آخر، پس بنابراین هدف اصلی سامانه مودیان و یا به عبارتی قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان یک بستری برای اجرایی سازی و وصول مالیات بر ارزش افزوده است که قبلا شاید چه بسا وصول این نوع مالیات مشکلاتی را ایجاد کرده بود، اهداف فرعی این سامانه در واقع ایجاد کننده‌ی شفافیت در بستر جریان کالا و خدمات و زنجیره‌ی ارزش در داخل کشور است. این اتفاق‌هایی است که دارد می‌افتد. پس بنابراین هر فروشنده‌ای که بخواهد بیاید و عرضه کالا و خدمات خودش را در قالب یک صورتحساب الکترونیک در سامانه مودیان ثبت بکند، بستگی دارد که طرف مقابلش چه کسی باشد، مصرف کننده نهایی است یا یک صاحب شغلی است یا یک شخص حقوقی است که می‌خواهد از اعتبار این ارزش افزوده هم استفاده بکند. پس بنابراین اگر مصرف کننده نهایی باشد اساسا نیازی به کد ملی وجود ندارد و اگر یک شخص و یک مودی باشد یا یک شخص اصطلاحا حقوقی یا یک شخص حقیقی باشد که می‌خواهد از اعتبار مالیات ارزش افزوده استفاده بکند باید شماره‌ی اقتصادی خودش را آنجا درج بکند، پس بنابراین نیازی به وارد کردن کد ملی مصرف کننده نهایی که آمده خرید بکند اساسا وجود ندارد، پس بنابراین این هدف هدف سامانه مودیان است که باید اتفاق بیفتد، حالا ما رفتیم سراغ کلیه اشخاص حقوقی که الزام دارند طبق ماده یک قانون تسهیل تکالیف مودیان در اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان الزام دارند از اول دیماه اصطلاحا به عضویت سامانه در بیایند، ارسال صورتحساب الکترونیک داشته باشند اشخاص حقوقی و از آن سمت برخی از اشخاص حقیقی، کدام اشخاص حقیقی؟ به طور خاص اشخاص حقیقی که تا شهریورماه ۱۴۰۲ فروش خالص کالا و خدمات آن‌ها بالاتر از ۱۸ میلیارد تومان باشد موظفند از اول دی بیایند و فروش‌های خودشان را در قالب صورتحساب الکترونیک عرضه کنند در این میان یک عده‌ای از مشاغل دیگر بنا به سایر احکام قانونی موظف هستند که یک چنین کاری را انجام بدهند به طور خاص طلافروش‌ها

سؤال: یعنی در سامانه جامع تجارت هم بیایند ؟
موحدی: این‌ها نه، این سامانه مودیان است، این چیزی که خدمت شما عرض می‌کنم صرفا سامانه مودیان است، الان به طور خاص طلافروش‌ها، صنف عرضه کننده‌ی کالا‌های مرتبط با طلا، پلاتین و جواهرات، این در واقع اشخاص یکی از صنوفی هستند که بنا به حکم جزء ۴ بند ب ماده ۲۶ مالیات بر ارزش افزوده، بناست که فروش‌های خودشان را بیایند و از طریق صورتحساب‌های الکترونیک عرضه بکنند و درسامانه مودیان ثبت بکنند. این الزامی است که برای طلافروش‌ها است و این الزام از اول دیماه ۱۴۰۲ این تکلیف برای آن‌ها بار شده است.

سؤال: سامانه جامع تجارت هم آمد و گفته شد که آنجا هم باید موجودی ثبت بشود الان قرار است یکپارچه سازی صورت بگیرد این یکپارچه سازی را توضیح می‌فرمایید؟
موحدی: یکی از اتفاقات بسیار خوبی که بنا به به موجب تبصره ۲ ماده ۶ قانون تسهیل و قانون اخیر که در ۲۸ آبان ماه ۱۴۰۲ تصویب شد یک تکلیفی ایجاد می‌کند برای کلیه‌ی دستگاه‌های اجرایی که حسب مقررات قانونی متولی رصد و دریافت اطلاعات مربوط به جریان کالا و خدمات هستند فرض بکنید مثل سامانه جامع تجارتی که قرار است بیاید و رصد جریان کالا و خدمات را به نوعی داشته باشد یا در واقع سامانه‌ی ثامن، سامانه ثبت الکترونیکی معاملات نفتی یا ستاد و الی آخر همه این سامانه‌ها مکلف و موظف شدند به گونه‌ای رعایت الزامات صدور صورتحساب الکترونیکی مورد نظر سامانه‌ی مودیان را به گونه‌ای ایجاد بکنند که اگر فردی رفت در سامانه‌ی جامع تجارت صورتحساب الکترونیک خودش را ثبت کرد، این صورتحساب الکترونیک دیگر نیاز نباشد بیاید در سامانه مودیان دوباره این صورتحساب الکترونیک را ثبت بکند.

سؤال: این می‌شود یکپارچه سازی؟
موحدی: این می‌شود یکپارچه سازی، آیا این یکپارچه سازی اتفاق افتاده؟ با تلاش‌هایی که از سمت وزارت صنعت معدن و تجارت و جناب آقای شاه میرزایی صورت گرفت در یک سال گذشته، این اتفاق افتاده، یعنی الان این رابطه‌ی بین سامانه‌ی جامع تجارت و سامانه‌ی مودیان برقرار شده یعنی اگر کسی، اگر مودی بخواهد از طریق سامانه‌ی جامع تجارت بیاید و صورتحساب الکترونیکی اش را ارسال بکند، این امکان وجود دارد که همان جا که در سامانه جامع تجارت اگر بیاید و اطلاعاتش را ثبت کند این اطلاعات بیاید و در داخل سامانه‌ی مودیان بنشیند. پس این اتفاق افتاده است.

سؤال: این که فقط ویژه طلافروشان نیست یعنی این که بیایند و در سامانه جامع تجارت هم ثبت بکنند؟
شاه میرزایی: ما همه کالا‌ها در سامانه جامع تجارت ثبت می‌کنند، ولی با هم بسیار متفاوت است روش ثبت یعنی ما اساسا چند گروه کالایی هست که بعنوان قاچاق و در واقع مصداق تبصره ۴ ماده ۱۸ است،خود آنها هم متفاوت است مثلا در فراورده‌های نفتي متفاوت است در مورد دارو متفاوت هست ، طلا و جواهر و سنگ‌های قيمتی خودش یک دستور العمل خاص داشته.

سوال : یعنی این ثبت در سامانه تجارت ویژه طلافروشان پس نيست ؟
شاه میرزایی : برخي از در واقع احكام آن دستورالعمل خاص طلا بوده با هم متفاوت هست و بقیه بايد اجرا بشود .

سوال: آقای بذرافشان خدمت شما هم خداقوت عرض می ‌كنم ابهامات طلافروشان براي ثبت در سامانه جامع تجارت و صدور صورت‌حساب الكترونيک از طريق سامانه مؤديان چه بوده ؟
بذرافشان: در رابطه با خوب سامانه مؤديان و پايانه‌های فروشگاهی یک مقداری خوب زمانش به اعتقاد من خوب نبود اين زمان برای صنعت ما با توجه به اينكه ما حدود خود يک سال و خورده‌ای درگير همان سامانه جامع تجارت هستيم و در آن قانون اومده بود كه در رابطه با مواد نفتی و دارويی در رابطه با توسعه قانون، بعدش اصلاحيه خورده نسبت به صنعت ما كه خوب قاچاق در رابطه با صنعت ما خوب خيلی كم است و ما نمی‌توانيم برای درصد اندكی از كسانی كه حالا تو حوزه قاچاق هستند که خوب بايد به اعتقاد من از طريق مرزها آن كنترل بشود بيايم يک‌سری هم كاران خودمان كه چهارچوب قوانين را اجرا كردند دارند ماليات شان را می‌دهند.

سوال : به نظر شما قانون سند بالا دست هست و بايد اجرا بشود ديگر؟
بذرافشان : بله بله باید خوب اصلاح هم شود من يک مثال می ‌زنم خدمت شما قانون ماليات بر ارزش افزوده سال هزار و سيصد و هشتاد و هشت بر صنعت ما تحميل شد بدون كارشناسی، تبعات اش چی شد ؟ بعد از دوازده سال در جلساتی كه ما داشتيم با دليل ، عدله با كميسيون‌های كارشناسی خودمان تو مجلس متقاعد شدند كه اصل طلا ماليات بر ارزش افزوده ندارد.

سوال : الان عدم ثبت در سامانه جامع تجارت عدم ثبت موجودی در سامانه جامع تجارت چه ادله‌ای می تواند داشته باشد چون ما تجربه تلخ داريم مشكلات مالياتی نسبت به همكارای ما هست ،مشكلات مالياتی در ماليات بر عايدی در آينده هست در رابطه با ثبت و امنيت آن سامانه بيشتر هم بحث امنيت است و گرنه ما با شفاف‌سازی هيچ‌گونه مشكلي صنعت ما ندارد آقای بذرافشان همه كالاها در كشور در سامانه جامع تجارت ثبت می‌شود اگر همه بخواهند شك بكنند به امنيت اين سامانه ؟
بذرافشان : همه نيست يک شغل های خاصی هستند يک کالاهای خاصی هستند و يک سری اصلاً شامل نمی‌شود ، اصلا طلا نبوده خوب الان آمدند طلا را بعد از يك اصلاحيه سال نود و هفت به اين مسئله اضافه كردند حتي ما قانون هم كه ما مجلس هم رفتيم هفته گذشته راجع به اين بحث و گفت‌وگو شد در رابطه با كميسيون اقتصادی مجلس که ایشان هم فرمودند .

سوال : به هر حال كالاهای مشمول دارند می شوند؟
بذرافشان: بله ثبت می شوند.

سوال : اگر بگویند ما به سامانه تجارت اطمینان نداریم؟
بذرافشان: شرايط صنعت ما ببينيد حوزه كاری ما در رابطه با صنعت ما چرخه توليد تا توزيع فرآيند خاصی دارد و در رابطه با ثبت اون يک مقداری فرآيند خاصی دارد و یک پيچيدگی‌های خاصی را دارد و همين‌ طور بحث امنيت است وقتی كه اين كالا ثبت بشود امنيت اين سامانه از اين شهر به اون شهر را چه کسی می خواهد تضمين كند.
شاه میرزایی : خوب الان چند تا نكته گفتند حالا همكاران من خوب تعجب می‌كنم ، همكاران صنفی ببينيد اصلاً اينكه می فرمایند كه طلا نه بوده اصلا همچين چيزی نيست و اصلاً يكی از مهم‌ترين … اصلا اسم آن قانون قاچاق طلا و ارزهست قاچاق كالا و ارز هست كه طلا هم در بين كالاهای اهميت خاص دارد و قاچاق هم همون‌طوری كه گفتند ندارد اين‌طور نيست دارد ما قانون پول‌شويی داريم در اونجا اومده در قانون نظام بانكداری اساساً طلا چون ارتباط خيلی نزديكی با مسائل ارزی و پول‌ دارد لذا اونجا كه قطعاً حساسيت‌ها است ولی خب ببينيد دغدغه دوستان بيشتر از این جهت استچون اين قانون و آيين‌نامه‌هایی كه از چند سال پيش است و اين نسخه جديد هم از سال گذشته است ولی چون قانون عايدی سرمايه در همين فاصله تصويب شد الان ايشان اين نكته كه گفتند بيشتر نگرانی از عايدی سرمايه بود اين هم به‌خاطر اينكه مردم نگران می‌شدند .

سوال : ببينيد اهمیت سامانه را هم گفتند؟
شاه میرزایی: خوب حالا اينكه دوستان می فرمایند برای اين راهكارهایی انديشيده شده اينها و حالا دوستان را ما در جلسات باهاشون صحبت کردیم بالاخره حالا اتحاديه خوب موظف است از صنف خودش دفاع كند ولی خوب ما برایمان واقعاً اصناف هيچ فرقی نمی کنند .

سوال :یعنی شما می فرمایید در خصوص امنیت هیچ مشکلی وجود ندارد؟
شاه میرزایی: ببینید امنيت دوستان يک مقدار روی روش اجرا نكاتي دارند كه آنها باهاشون قابل حل است یک نکته ای هم که هست ببينيد گاهی صنف طلا جوری هست به يك صنفی كه مثلاً حالا سلطان طلا ت گفته می‌شد واقعاً شايد تلقی این می‌شود… كه ببینید صنف طلا صنفی است بسيار شريف مردم بهشون اعتماد دارند بخش زيادی طلا ساز ها به خصوص طلا فروش‌ها اينها اصلاً خيلي هایشان واقعاً سرمايه‌ داران كلان هم نيستند كه ما بگوییم اينها مثلاً طلا اجاره‌ای هست که دارد آنجا باهاش كار می کند و بسيار اشتغال ‌زاست ما نبايد شأن اين صنف بیاوریم پایین چون بعضاً تو برنامه گفته شده که مثلاً صنف طلا مقاومت كرده و باعث می شود که اصناف ديگر هم…. يعني احساس شده كه ما تبعيضی قائل شدیم نه واقعاً اين‌ طور نيست مادر همه صنوف قاچاق داريم در همه صنوف تخلف هست درصدش هم کم هست در همه صنوف ول طلا یک ويژگی‌هایی خاصی داشته چون عرض كردم بحث سی جي تی به هيچكدام از كالاها یعنی عايدی سرمايه شامل هيچكدام از كالاهای ما نمی شود جز طلا یعنی عايدی سرمايه چون فقط برای خودرو و ملك و در واقع طلا هست به اين دليل ما اين اصلاحات را داريم انجام می‌دهيم در سامانه .

سوال : آقای بذرافشان در واقع با اين يكپارچه سازی در این سه ماه مشكلات شما برطرف نمی شود؟
بذرافشان : خوب ببينيد در رابطه با صنعت ما من خدمتتان گفتند ببينيد الان خود آقای شاه ميرزايی اشاره كردند در بخش صنعت ما خوب بخش معاملاتی هست يا طلاهايی هست در كارخونه ها و در واحدهای توليدی تا توزيع ، امانت هست .
در صورتي كه آن چرخه آن مبادلاتشان انجام بشود می توانند آن ها را ثبت کنند اين یک مشكلات هست یک مشكلات مهم‌تری هست كه ما متأسفانه در سطح كشور در رابطه موقعی كه می‌خواهد قوانين نسبت به يك مسائل آن صنعت تصويب بشود متأسفانه نمی آیند كه عقلای آن صنعت اتحاديه‌ها را جمع كنند و نسبت به اون شرايط صنعت يک ‌سری كارشناسی شود كه ما مشكل ارزش افزوده را مجدد نداشته باشيم و بیرو در بايستي بگویم صنعت ما و همكاران ما و همه صنوف كلا در جامعه و مخصوصاً صنعت ما نسبت به يك سری مسائل و مشكلاتی كه قديم داشتند و ممكن است در آينده اين تكرار شود يک خورده روی اين واكنش نشان دادند كه می توانیم حق هم بهشون بدهيم چرا ؟ چون نيامدیم بسترهای اطلاع‌ رسانی و بسترهای آموزش و را ای ‌كاش اين نشست‌ها و اين بسترها و اين جلسات دوماه قبل انجام می شد.

سوال : اتحادیه های مختلف همیشه می آیند این بحث بحث اطلاع‌رسانی و آموزش را انام می دهند، آموزش و اطلاع ‌رساني خوب كار خود شما هست که باید این ها را انجام می دادید. آقای موحدی الان آماری داريم از ميزان ماليات پرداختی طلافروشان به صورت سرانه ؟
موحدی : واقعيت قضيه اين هست كه ما همان طور كه در هفته گذشته وزير محترم امور اقتصادی و دارايي در واقع گزارشی را در اين باره ارائه دادند ماليات ابرازی در واقع صنف طلا ميانگين ماليات ابرازی صنف طلا در سال گذشته حدود نه ميليون و ششصد هزار تومان برای كل سال بود البته می گویم اين چون ميانگين است نافی اين نيست كه برخی از طلافروشان در واقع ميزان بسيار بيشتری ماليات دادند ميانگين كل صنف طلا كه حالا احتمالا آمارش را جناب آقاي بذرافشان بدانند حدود قريب به پنجاه هزار صنف طلافروشی و بيشتر ما داريم در كل كشور كه ميانگين اینها را در واقع يك چنين عددی كه حدود سی و چهار درصد است عدد نه ميليون و ششصد هزار تومان.

سوال : ماهانه ؟
موحدی : خیر در كل سال ، که اگر در كل سال كه اگر تقسيم بكنيم به ماه تقريبا به كمتر از شاید هشتصد هزار تومان برای هر ماه در واقع ميزان ماليات هست.
سوال : این آمار قابل تامل نیست؟
موحدی: بله به جهت اینکه ما هر چه قدر كه بتوانيم آن بسترهای اطلاعاتی لازم را به رشد بدهيم و در واقع اين بسترهای اطلاعاتي لازم را تقويت بكنيم شفافيت بيشتری از جهت مجاری درآمدی چه از جهت خريدی كه مثلاً فرض كنيد يك طلافروش دارد یا فرض کنید ميزان فروشی كه دارد هر چقدر كه اين شفافيت طبيعتاً بيشتر شود اين مبنای وصول ماليات حقه و عادلانه راتقويت می کند.

سوال : آقای شاه میرزایی با اين سه ماهی كه حالا در واقع در پيش هست زيرساخت ها فراهم می شود و اين اتصال انجام شود حالا حالا عدد و رقم ها را خودتان شنیدید؟خودتان مقایسه می کنید این عدد و رقم را با صنوف دیگر؟
شاه میرزایی: البته اينكه به طور كلی ما بايد ماليات از بخش پنهان اقتصاد گرفت ما ماليات مان به طور كلی در كشور است به خيلي از كشورها حتي نسبت به ميزان توليدمان کم است به خاطر اين كه بخش پنهان اقتصادمان بخش بزرگی است متأسفانه خوب دوستان مالياتی خيلی كارهای خوبی در این يكی دو سال اخير كردند منتها شاید مقایسه بین طلا چون تلقی می شود که این یک دارايی بزرگی است واقعاً بسيار از اين طلا فروش‌هایی كه حتی شما مردم سر كوچه و خيابون خودشان می‌بينند و طلا هایشان اجاره‌ای هست اين‌طور نيست كه يا مثلاً بخش‌های مختلف خدماتی در این صنف وجود دارد.

سوال :الان آقای بذرافشان یک مشکلی را مطرح کردند مبنی بر اينكه شما می فرمایید؟
شاه میرزایی: البته افزايش قيمت طلا كه ما الان نباید مالياتی بگيريم يعنی مردم نبايد فكر كنند كه بابت تورم اگر به خاطر تورم كشور قيمت طلا می رود كه الان کسی نباید مالیاتی بدهد آنچیزی که براسا ارزش افزوده و سود است الان در این صنعت هم ركود است ما متأسفانه صادرات هم سال‌ پيش كم شده.

سوال : می خواهم از آقای بذرافشان بپرسم الان با توجه به توضيحاتی كه داده شد باز هم نگرانی وجود دارد آقای بذرافشان در صنف شما ؟
شاه میرزایی : ما نسبت به يك سری مسائل ما اومديم اينجا كه بالاخره خروجي خوبی داشته باشيم و اينكه ما صحبت کنیم من نمیتوانم بگویم همه چيی خوب است نه صنعت ما دچار مشكل است صنعت ما در رابطه با ماليات مشكلات كاری مشكلات صادرات خيلی ما مشكلات داريم و من می گویم ما چرا نميايیم قبلش فرهنگ‌سازی كنيم چرا مردم جهان…. الان شبهه فقط بين همكاران ما نیست مردم جامعه هم الان نسبت به اين مسئله واكنش نشان دادند چون اطلاع‌رسانی ضعيف بود و فضای مجازی قبل از اجرای اين قانون باعث شد يک آسيبی هم به صنعت ما خورد.

سوال :شما سه ماه فرصت دارید که اطلاع رسانی کنید فرص کمی هم نیست؟
شاه میرزایی: اطلاع‌رسانی نه اجازه بدهید در رابطه با سامانه جامع تجارت وقت دادند كه آن ضعف‌ها و اون اصلاحاتی كه دارد به اعتقاد من باید انجام شود اينكه ما راجع به سامانه مؤديان مشكلی نداريم ثبت فاكتورهای الكترونیک مان بايد انجام شود .
آن مشكلی نداريم بيشتر مشكل ما سامانه جامع تجارت هست و ما باید نسبت به یک سری مشکلات ما همه داریم در یک کشور زندگی می کنیم ومشکلات باید حل شود این که ما فقط بیاییم صحبت کنیم و همه رها شود بعد یک شرایط بحرانی در آن صنعت به وجود بیاید بعد بیاییم هی نشست بگذاریم این نشست ها باید بیشتر باشد باید کارشنای باشد
صنعت ما نسبت به پرداخت مالیات و شفاف سازی و مالیات عدالت هیچ گونه مشکلی ندارد و این آماری که آقای موحدی دادند من این را چند روز پیش هم این آمار اعلام شد، ولی چرا می‌آیند در رسانه می‌گویند ۵۰۰ هزار تومان طلا فروش‌ها و یکی می‌روند می‌گویند فرار مالیاتی که این باید با ادله باشد.

سوال:آقای موحدی صحبت پایانی؟
موحدی: روز گذشته در خدمت آقای بذرافشان هم بودیم یکی از نگرانی‌های صاحبان مشاغل به طور خاص حالا اصناف و به طور در واقع صنف طلا و جواهر این بود که ما الان اگر بخواهیم صدور صورت حساب الکترونیک داشته باشیم مشکل داریم نمی‌دانیم چه کار کنیم ما یکی از کار‌هایی که انجام دادیم و دیروز رونمایی اش بود بحث بهره گیری از دستگاه‌های کارتخوان انرویدی بود با قابلیت ارسال صورت حساب الکترونیک بود که در عرض چند ثانیه ۱۵، ۲۰ ثانیه شما می‌توانید صورت حساب الکترونیک را صادر کنید.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

| پایگاه خبری صدای صادرات