شما اینجا هستید
آخرین اخبار » ۴۰ پالایشگاه چینی نفت ایران را خریداری می‌کنند

به گزارش ‘صدای صادرات‘ از خبرگزاری فارس به نقل از رویترز، میزان واردات نفت خام چین به دلیل افزایش تولید نفت ایران به رغم تحریم‌ها و تهدیدهای آمریکا، رکورد جدیدی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ثبت کرد.

بر اساس آمارهای ردیابی کشتی‌ها از ورتکس، چین به عنوان بزرگ‌ترین واردکننده نفت خام و همچنین مشتری بزرگ نفت ایران در ۱۰ ماهه نخست سال ۲۰۲۳ به‌طور میانگین ۱٫۰۵ میلیون بشکه در روز از ایران نفت وارد کرده است. این میزان ۶۰ درصد بالاتر از اوج واردات چین در قبل از تحریم‌ها در سال ۲۰۱۷ است. میزان تولید نفت ایران به ۳٫۱۷ میلیون بشکه در روز رسیده است که بیشترین میزان از سال ۲۰۱۸ تاکنون است.

آمارهای ورتکس نشان می‌دهد؛ میزان واردات نفت چین در ماه اکتبر از ایران، به ۱٫۴۵ میلیون بشکه در روز رسیده که بیشترین واردات ماهانه تاکنون است.

بر اساس اعلام تاجران چینی؛ اکثر ۴۰ پالایشگاه مستقل چینی معروف به «تی پات» نفت خام ایران را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ پالایش و فرآوری می‌کنند.

این پالایشگاه‌ها تقریبا مبادلات مالی خود را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ بدون دلار انجام می‌دهند و سیستم مالی مستقلی دارند و نیازی به مشارکت دادن تکنولوژی غربی‌ها ندارند و اکثر مبادلات مالی این پالایشگاه‌ها با ارزهای چینی پرداخت می‌شود.

اما سؤال اینجاست که چرا این پالایشگاه‌های مستقل از نفت ایران حمایت می‌کنند؟

نفت سبک ایران به عنوان مهم‌ترین محصول صادراتی با تخفیف ۱۳ دلار در هر بشکه نسبت به نفت برنت عرضه می‌شود و چین علاوه بر نفت ایران، نفت خام روسیه به ونزوئلا را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ هم که درگیر تحریم‌های آمریکا است، خریداری می‌کند.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

| پایگاه خبری صدای صادرات