شما اینجا هستید
آخرین اخبار » مذاکره مسوولان قصرشیرین و گرمیان عراق برای تقویت روابط تجاری و اقتصادی

به گزارش ‘صدای صادرات‘، فرماندار قصرشیرین در این نشست با اشاره به اهمیت مرز رسمی پرویزخان و با تاکید بر تقویت روابط و توسعه مناسبات ۲ طرف، گفت: پیشینه تاریخی، سیاسی و فرهنگی اقلیم کردستان عراق و استان گرمیان و شهرستان قصرشیرین و استان کرمانشاه بسیار طولانی بوده و ۲ طرف قرابت و نزدیکی فرهنگی و تاریخی فراوانی دارند.

«محمد حیدری» افزود: مباحث تجاری و بازرگانی مکمل رابطه فرهنگی و سیاسی بوده و از نظر مباحث تجاری، بازرگانی، سیاسی و فرهنگی از یک پشتوانه تاریخی برخورداریم.

وی با بیان اینکه ۲ منطقه و جغرافیای سیاسی که باهم مولفه های مشترکی دارند مسوولان ۲ منطقه نیز مسوولیت سنگینی خواهند داشت، گفت: مسوولیت مسوولان ۲منطقه و استان کرمانشاه و گرمیان اقلیم کردستان عراق در این مقطع از زمان بسیار مهم و راهبردی است.

نماینده عالی دولت در قصرشیرین اضافه کرد: ما در قصرشیرین و استان کرمانشاه با رهبری و مدیریت استاندار این آمادگی را داریم که سطح روابط با طرف عراقی بیش از گذشته ارتقا پیدا کند و وضع موجود در روابط تجاری و اقتصادی برای ما رضایت بخش نیست از این رو باید یک برنامه مدون و مشترک با اهداف و چشم انداز خاص برای۲ طرف و مرز رسمی پرویزخان طراحی کنیم.

حیدری ادامه داد: با توجه به اینکه وابستگی های دو جانبه ای بین بازرگانان ایرانی و عراقی وجود دارد نیازمند اقداماتی از سوی ۲ طرف است تا بتوانیم مسایل و مشکلات تبادلات تجاری و رانندگان و تجار و فعالان مرز را برطرف کنیم.

وی با قدردانی از همکاری مسوولان مرز پرویزخان عراق گفت: اگر برنامه مشترک با چشم انداز داشته باشیم شاهد پیشبرد بیشتر برنامه ها خواهیم بود و ما آمادگی داریم با توجه به زیر ساخت‌های مرز رسمی پرویزخان، سطح روابط تجاری و تعاملات بیشتر از این باشد.

نماینده عالی دولت در قصرشیرین گفت: نگرانی هایی در زمینه مسائل سوخت و تجمع کامیون ها و توقف صادرات هست که نیازمند همکاری طرف عراقی برای یک راه حل مشترک جهت رفع این موارد هستیم که با رفع این مساله مشکلات بعدی نیز مرتفع خواهد شد.

حیدری اضافه کرد: مساله استاندارد برای ما هم بسیار مهم است و ما تلاشمان همواره بر صادرات کالاهای با کیفیت است و اکنون هم به بیشتر کشورهای همسایه صادرات کالا داریم و برگشت کالا از آن کشورها  نداریم.

 رونق مرز پرویزخان برای منطقه گرمیان و کرمانشاه بسیار مهم است

معاون استاندار گرمیان نیز گفت: رونق مرز رسمی پرویزخان برای استان کرمانشاه و گرمیان اقلیم کردستان عراق بسیار مهم است و انتظار داریم سطح مناسبات و روابط و همکاری های ۲ طرف گسترش یابد.

«رامیار محمد» افزود: جمهوری اسلامی همواره همکار و در مسائل و مشکلات و جنگ و آوارگی پشتیبان ما بوده است.

وی هدف از سفر و نشست امروز در قصرشیرین را رفع مشکلات موجود و تدبیر برای استفاده از فرصت مهم مرز برای ۲ منطقه قصرشیرین و گرمیان بیان کرد.

معاون استاندار گرمیان عراق گفت: رانندگان بیشتر از همه در این مرز تردد می کنند و مشکلاتی دارند از این رو باید امتیازاتی برای آن ها در نظر بگیریم که بدون نگرانی بتوانند فعالیت کنند.

«رامیار محمد» ادامه داد: به پشتوانه وزارت اقتصاد اقلیم اقداماتی در مرز پرویزخان انجام دادیم که کافی نیست و انتطار داریم از طرف ایران هم تسهیلاتی در نظر گرفته شود و باید حداقل امکانات و خدمات را در این مرز بین المللی ایجاد کنیم.

وی افزود: در خصوص جریمه رانندگان برای گازوییل اضافی و زیاد بودن نرخ پرداخت حق گمرکی خودروهای سواری که اکنون ۲ مشکل عمده هستند نیز از فرماندار قصرشیرین درخواست کمک برای رفع آن ها را داریم.

مشکل یکسان سازی قوانین مرز پرویزخان برطرف شد

مدیرکل گمرک مرز رسمی پرویزخان نیز گفت: با تلاش مدیر مرز پرویزخان عراق بحث یکسان سازی قوانین که پیش از این در این مرز وجود نداشت و متفاوت از سایر مرزها بود این مهم محقق و مشکل یکسان سازی مرز برطرف شد.

«قاسم مطلبی» افزود: در یک هفته گذشته با پیگیر های صورت گرفته قرار شد که یک سری محدودیت ها و تعرفه ها طی یک هفته گذشته برطرف شود از این رو روند افزایش صادرات طی این هفته محسوس بوده است.

وی در خصوص تعرفه گمرکی سواری های موقت که لحاظ می‌شود، اظهار داشت: کاپوتاژ تضمین یا بیمه ای است که برای آن خودرو در نظر گرفته می‌شود که به اندازه ارزش مالی آن خودرو است و در واقع هزینه گمرکی برای خوردو صفر است و گمرک هزینه ای از ماشین های سواری ورودی نمی‌گیرد و این تضمین توسط شرکت خصوصی که فعالیت ورود موقت ها را انجام می‌دهد اخذ می شود.

مدیرکل گمرک مرز رسمی پرویزخان گفت: ما موارد، مسائل و مشکلات را با مدیر مرز عراق به صورت روزانه تلفنی مطرح می کنیم که بحث ایجاد پل دوم برای رانندگان سوخت از قبل مطرح شده و نیازمند همکاری طرف عراقی است.

مطلبی ادامه داد: در آزمایشگاه طرف عراقی در مرز پرویزخان سخت گیری های زیادی می شود که که سبب گلایه مندی تجار ما است و ضمن اینکه آزمایشگاه استاندارد کیفیت کالا هم ندارند که لازم است پیگیری شود.

وی بیان کرد: مساله دیگر که طی یک ساله گذشته هنوز لحاظ نشده، ایجاد یک شرکت مشترک حمل ونقل برای ۲ طرف است تا مشکل بی نظمی و ورود کامیون ها را برای انتقال کالاها برطرف کند.

مدیرکل گمرک مرز رسمی پرویزخان ایجاد یک شرکت حمل و نقل مشترک را برای رفع مشکل ترافیک موجود در مرز مهم دانست و گفت: باید اقداماتی صورت گیرد که تعداد کامیون های پر و خالی را به ثبات برسانیم.

اساس برنامه ما افزایش مبادلات تجاری در مرز پرویزخان است
مدیر مرز رسمی پرویزخان عراق نیز با قدردانی از تلاش های مدیرکل مرز رسمی پرویزخان به منظور بررسی و پیگیری رفع مشکلات موجود در این مرز گفت: اساس برنامه ما این است که حجم مبادلات تجاری در این مرز بیشتر شود که هم برای مردم گرمیان و هم برای مردم قصرشیرین و سرپل ذهاب استان کرمانشاه بهتر خواهد بود.

«عباس علی» افزود: امنیت مقوله مهمی است که اگر نباشد مسائل تجاری را تحت شعاع قرار می‌دهد از این رو اگر بخواهیم تجارت را در مرز رسمی پرویزخان گسترش دهیم نیازمند تقویت امنیت و مقابله بیش از پیش با قاچاق سلاح و مواد مخدر از سوی ۲طرف ایران و عراق است.

وی اظهار داشت: در گذشته تعداد تانکرهای سوخت به صورت روزانه ۵۰ دستگاه بود که تلاش کردیم و با همکاری ۲ طرف آن را به ۴۰۰ تانکر در هر روز  رساندیم ولی اکنون به خاطر افزایش نرخ سوخت کمتر شده و به صفر رسیده است.

«عباس علی» گفت: بابت احداث پل جدید برای این مرز نقشه ها را آماده کردیم که به زودی برای شروع کار آن را به ایران اعلام می‌کنیم.

مدیر مرز پرویزخان عراق گفت: ما از کشور بزرگ و متمدن ایران که همواره کمک های بشردوستانه خود را به جهان انجام می‌دهد تقاضامندیم کمک های خود را برای تسهیل صادرات در مرز بزرگ و بین المللی پرویزخان لحاظ کند.

شهرستان مرزی قصرشیرین در غرب کرمانشاه با بیش از ۲۷ هزار نفر جمعیت، با عراق ۱۸۶ کیلومتر مرز دارد که در امتداد این مرز، ۲ معبر رسمی پرویزخان و خسروی قرار دارد که مبادلات اقتصادی، تجاری و صادرات کالا به اقلیم کردستان و حکومت مرکزی عراق از این ۲ مرز انجام می‌شود.

مرز رسمی پرویزخان در مسیر راه ابریشم، نزدیکترین راه ارتباطی از طریق عراق و سوریه به طول ۹۰۰ کیلومتر به کشورهای اروپایی است و  باتوجه به وضعیت نامناسب زیرساخت ها در عراق، بهترین نقطه برای سرمایه گذاری ایران در این کشور و اقلیم کردستان است. مرز رسمی پرویزخان در شهرستان قصرشیرین به صورت رسمی در سال ۸۶ تاسیس و راه اندازی شد که هم مرز با اقلیم کردستان عراق و در همسایگی استان سلیمانیه قرار دارد و هم اکنون عمده کالاهای صادراتی از مرز رسمی پرویزخان قصرشیرین با مناطق کردنشین عراق به ویژه شهرهای کلار، سلیمانیه، موصل، خانقین و کرکوک در بخش مرکزی این کشور انجام می‌شود.

 

منبع: پایگاه خبری – تحلیلی اگزیم نیوز

 

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

| پایگاه خبری صدای صادرات