شما اینجا هستید
آخرین اخبار » آذربایجان‌ غربی نقش اول توسعه مناسبات ایران و ترکیه

به گزارش ‘صدای صادرات‘ از اگزیم نیوز، آیت الله سیدابراهیم رییسی، رییس جمهور کشورمان روز چهارشنبه در راس هیاتی بلندپایه که محمدصادق معتمدیان استاندار آذربایجان غربی و جانشین کمیسیون همکاری های مشترک ۲ کشور نیز در آن حضور داشت، برای دیدار با رجب طیب اردوغان رییس جمهور ترکیه به این کشور سفر کرد؛ این سفر که نخستین سفر آیت الله رییسی به آنکارا به شمار می رود، با توجه به روابط اقتصادی، سیاسی و مشترکات فرهنگی ایران و ترکیه بسیار حائز اهمیت است.

روسای جمهور ایران و ترکیه در سال های اخیر، دیدارهای متعددی در تهران، آنکارا و حتی برخی کشورهای دیگر در زمان حضور در اجلاس مختلف داشته اند که نشان دهنده عزم جدی ۲ کشور برای توسعه مراودات و مناسبات است.

جمهوری اسلامی ایران و ترکیه حدود ۵۶۰ کیلومتر مرز مشترک دارند که کل این مرز در جغرافیای استان آذربایجان غربی واقع شده و همین امر نقش این استان را در توسعه مبادلات بین ۲ کشور، ویژه می کند و مزیت مطلق این استان به شمار می رود.

نزدیک به ۶۰ درصد مرزهای آذربایجان غربی در امتداد شمال غرب کشور به هم مرزی با استان های شرقی ترکیه مربوط می شود که در این میزان طول، سه پایانه مرزی رسمی شامل سرو ارومیه، بازرگان ماکو و رازی خوی فعال بوده و البته قرار است که با همراهی ۲ کشور، پایانه جدید در سلماس هم ایجاد شود.

همین تعداد قابل توجه مرزهای رسمی ایران و ترکیه در جغرافیای سرزمینی آذربایجان غربی و همچنین تلاش برای افزایش این تعداد نیز موید تلاش دوجانبه برای گسترش روابط است.

جمهوری اسلامی ایران و ترکیه از سال ها قبل تلاش های زیادی برای رساندن میزان مبادلات تجاری به ۳۰ میلیارد دلار هدف گذاری صورت گرفته داشته اند و حتی در برخی اوقات نیز این رقم به بیش از ۲۰ میلیارد دلار نیز رسیده ولی هنوز رسیدن به این هدف، نیازمند تلاش بیشتر و مراودات بیش از پیش است.

پر واضح است که با توجه به اینکه آذربایجان غربی، تنها استان مرزی کشورمان با ترکیه به شمار می رود، این استان بیشترین نقش را در رسیدن مبادلات بین ۲ کشور به ۳۰ میلیارد دلار می تواند ایفا کند که با توجه به این امر، تلاش های قابل توجهی با راهبری محمدصادق معتمدیان استاندار آذربایجان غربی آغاز شده و تداوم دارد.

یکی از مهمترین راهبردهای دولت سیزدهم که نشانه های آن نیز به خوبی در حدود ۲.۵ سال گذشته عیان بوده، نگاه ویژه به دیپلماسی منطقه ای است که استاندار آذربایجان غربی نیز ازجمله مدیران بسیار فعال در این حوزه محسوب شده و در طول ۲ سال گذشته، بارها مراودات منطقه ای با استان های مرزی ترکیه و شمال عراق و حتی برخی کشورهای منطقه ای نظیر سوریه داشته است.

انتخاب معتمدیان استاندار آذربایجان غربی به عنوان جانشین کمیسیون همکاری های مشترک ایران و ترکیه برای نخستین بار و قائل شدن سهم ویژه به این استان در توسعه مراودات با همسایه شمال غربی کشورمان، نشان دهنده توجه ویژه دولت سیزدهم به مزیت مطلق این استان و همچنین تلاش های بسیار خوب مقام عالی استان در این زمینه است.

در کنار رایزنی های صورت گرفته برای توسعه مبادلات، ایجاد زیرساخت ها برای تحقق این امر بسیار ضروری است که در این خصوص، مراحل مختلف راه اندازی بازارچه مرزی پیراحمد کندی در چالدران و گشایش پایانه مرزی کوزه رش در سلماس صورت گرفته و موضوع پایانه کوزه رش حتی در صف مصوبات هیات دولت قرار دارد.

علاوه بر آن، ضمن توجه به توسعه زیرساختی مسیرهای منتهی به مرزهای سرو، بازرگان و رازی، برنامه ریزی ویژه ای در راستای ارتقای کاربری مرز رازی در خوی علاوه بر مسافری به تجاری تمهید شده که با تحقق این امر در ماه های آتی، ظرفیت جدیدی برای توسعه مبادلات تجاری و ترانزیتی در مرزهای آذربایجان غربی با ترکیه ایجاد خواهد شد.

وجود مسیر ریلی در مرز رازی و اتصال آن به خطوط ریلی ترکیه، یکی دیگر از مزیت های آذربایجان غربی در توسعه مبادلات با این کشور همسایه به شمار می رود که در سفر چند ماه پیش استاندار آذربایجان غربی به استان های شرقی ترکیه، در راستای استفاده از این ظرفیت رایزنی های لازم صورت گرفته و امید می رود که زمینه شکوفایی این پتانسیل در آینده نزدیک فراهم شود.

سفر استاندار آذربایجان غربی به استان های شرقی ترکیه و برگزاری نشست استانداران مرزی ۲ کشور پس از هشت سال وقفه از دیگر شاخصه های تلاش مدیریت ارشد استان و جانشین کمیسیون همکاری های مشترک ایران و ترکیه در راستای بارورکردن ظرفیت های مرزی استان است که می توان با اجرایی کردن مفاد تفاهم صورت گرفته در این سفر، در راستای اجرایی شدن توافق سران ۲ کشور ایران و ترکیه نیز موثرترین گام ها را برداشت.

در سفر روز چهارشنبه آیت الله رییسی به ترکیه، ۱۰ سند همکاری به امضای مدیران ارشد ۲ کشور رسید که در زمینه‌های فرهنگی، رسانه و ارتباطات، حمل و نقل ریلی و هوایی،‌ برق، انرژی و اقتصادی و مناطق آزاد تجاری بود که می توان آذربایجان غربی را موثرترین استان در اجرایی شدن این سند ۱۰ بندی دانست.

با توجه به همه این تفاسیر، انتظار می رود آینده روشنی که برای توسعه مراودات ایران و ترکیه به عنوان ۲ کشور قدرتمند منطقه در بخش های مختلف اقتصادی، سیاسی، فرهنگی، انرژی و بخش های دیگر ترسیم شده و در سفر روز چهارشنبه آیت الله رییسی نیز به آن تاکید شد، با ایفای نقش اول آذربایجان غربی محقق شود که در این خصوص نگاه ویژه دولت سیزدهم به توسعه مراودات با کشورهای منطقه و همسایه به ویژه ترکیه و همچنین تلاش مسوولان استانی به ویژه استاندار آذربایجان غربی می تواند مهمترین اثرگذاری را داشته باشد.

امری که در توسعه روزافزون آذربایجان غربی و ایجاد زمینه برای سرمایه گذاری بیشتر و افق های روشن تر آینده این استان نیز بسیار کارساز خواهد بود.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

| پایگاه خبری صدای صادرات