شما اینجا هستید
آخرین اخبار » پیشنهادهای اقتصادی اروپایی‌ها به ایران

به گزارش ‘صدای صادرات‘ از اقتصادنیوز، بررسی روندی موضوعات و اخبار اقتصادی کمک می‌کند تا درک درستی از وضع امروزمان در حوزه اقتصادی داشته باشیم. در این بررسی تاریخی برخی موضوعات، نهادها و اشخاص به صورت خاص مورد بررسی قرار می‌گیرد تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد.در سال ۱۴۰۲، اقتصادنیوز در نیم‌قرن با اقتصاد ایران با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان در سال‌های ۱۳۵۳، ۱۳۶۳، ۱۳۷۳، ۱۳۸۳ و ۱۳۹۳ تقدیم مخاطبان می‌شود.

۲۴ دی ۱۳۵۳؛ دولت سیب‌زمینی وارد می‌کند

به‌منظور جلوگیری از احتکار مقادیری سیب‌زمینی از خارج خریداری و به کشور وارد می‌شود.

خرید سیب‌زمینی که توسط وزارت بازرگانی انجام گرفته، تا هفته آینده به بازار مصرف عرضه خواهد شد و قیمتی که بر آن خواهند گذارد، نرخ فعلی سیب‌زمینی را در تهران خواهد شکست.

علاوه‌بر این به دستور وزارت تعاون و امور روستاها، اتحادیه‌های تعاونی روستایی کلیه سیب‌زمینی و پیاز انبارشده خود را به تهران حمل خواهند کرد و عرضه سیب‌زمینی در تهران به حداکثر خواهد رسید.

ایران، بانک آمار تاسیس می‌کند

یک بانک «داده‌های آمریکا» که با مراجعه به آن در مدت بسیار کوتاهی می‌توان کلیه اطلاعات آماری مورد نیاز را به دست آورد در ایران تاسیس می‌شود.

علاوه‌بر این، ایران در سرشماری عمومی آینده از ماشین‌های الکترونیکی سندخوان استفاده خواهد کرد.

دکتر فیروز توفیق، رئیس مرکز آمار ایران گفت: در سال آینده سرشماری بزرگ صنعتی کشور که از لحاظ دقت و وسعت تاکنون نظیر نداشته است، آغاز خواهد شد.

۲۴ دی ۱۳۶۳؛ اختیارات سرپرست جدید بنیاد مستضعفان اعلام شد

به دنبال تقدیم گزارشی توسط برادر مهندس طهماسب مظاهری، معاون نخست‌وزیر و سرپرست بنیاد مستضعفان به برادر میرحسین موسوی، نخست‌وزیر در رابطه با وضع بنیاد، اختیاراتی شامل ۱۵ بند ازسوی ایشان به سرپرست جدید بنیاد ابلاغ گردید.

در بخشی از ابلاغیه نخست‌وزیر خطاب به سرپرست بنیاد آمده است:

سیاست‌گذاری و تصمیم‌گیری در مورد واگذاری املاک و اموال، سهام شرکت‌ها به کارخانه‌ها و واحدهای تولیدی، بازرگانی و صنعتی تا مبلغ ۳۰۰ میلیون ریال، قیمت کارشناسی (مواردی که قیمت کارشناسی آنها بیش از مبلغ مذکور است با پیشنهاد سرپرست بنیاد و تصویب نخست‌وزیر واگذار می شود)

۲۴ دی ۱۳۷۳؛ نخستین پالایشگاه نفت با سرمایه‌گذاری خارجی در چابهار احداث می شود

حجم واردات کالا در سال ۷۲ از منطقه آزاد چابهار ۳۵ میلیون دلار بوده است که در سال جاری به ۴۵ میلیون دلار خواهد رسید.

مهندس سیاوش سمیعی، مدیرعامل منطقه آزاد تجاری-صنعتی چابهار گفت: تاکنون ۱۵۰ درخواست برای سرمایه‌گذاری در بخش‌های صنعت و امور شیلاتی از داخل و نیز کشورهای سنگاپور، فرانسه و بعضی کشورهای حاشیه خلیج فارس پیشنهاد شده است که به تدریج نسبت به صدور موافقتنامه اصولی و عقد قرارداد اقدام خواهد شد.

وی یکی از طرح‌های مهم در این منطقه را احداث پالایشگاه نفت به ظرفیت ۲۳۰ هزار بشکه در روز ذکر کرد و گفت: این پالایشگاه با سرمایه‌گذاری یکی از ارگان‌های انقلاب اسلامی و سرمایه‌گذاری شرکت‌های خارجی در چابهار احداث خواهد شد.

۲۴ دی ۱۳۸۳؛ توافق آمریکا و اروپا درباره بوئینگ و ایرباس

ایالات متحده آمریکا و اتحادیه اروپا موافقت کردند که به بزرگ‌ترین جنگ تجاری در تاریخ سازمان تجارت جهانی یعنی اختلاف بر سر کمک‌های دولتی به هواپیماسازی آمریکایی بوئینگ و رقیب اروپایی آن ایرباس پایان دهند.

روزنامه فایننشال تایمز افزود: آمریکا و اروپا تصمیم گرفته‌اند مذاکره درباره چگونگی حل این مشکل را آغاز کنند.

رابرت زولیک، نماینده آمریکا در امور تجاری با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد، هنوز کار زیادی باقی مانده است تا گفت‌و‌گو به مرحله موفقیت‌آمیز برسد، اما توافق اولیه روز سه‌شنبه مرحله مهمی در چارچوب تلاش برای پایان دادن به پرداخت یارانه‌ها به این شرکت‌ها محسوب می‌شود.

پیشنهادهای اقتصادی اروپایی‌ها به ایران

منابع اتحادیه اروپایی اعلام کردند که این اتحادیه در مذاکرت تجاری در حال انجام خود با ایران، شرایطی مشابه با آنچه با شرکای خود در سازمان تجارت جهانی دارد، به تهران ارائه می‌کند.

پنجمین دور مذاکرات اتحادیه اروپا و ایران برای رسیدن به یک توافق تجاری از دیروز در بروکسل آغاز شد.

۲۴ دی ۱۳۹۳؛ ارزهای بلااستفاده ایران در کره، چین و هند

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به ارزهای بلااستفاده ایران در کره، چین و هند گفت: میزان تقاضا برای استفاده از این ارزها بالا نیست و این منابع هم‌اکنون در این کشورها بلااستفاده باقی مانده است.

رضا نوروززاده با اشاره به کاهش درآمدهای نفتی و نوسان نرخ ارز گفت: با کاهش درآمدهای نفتی و افزایش نرخ دلار در بازار، بخشی از صنعت که می‌خواهد برای تامین ماشین‌آلات و نیازهای ارزی خود از بانک‌ها ارز دریافت کند، با کاهش درآمدهای نفتی دچار مشکل خواهد شد و ممکن است با چالش‌هایی مواجه شود یا در صف دریافت ارز برای سرمایه‌گذاری خود بماند.

وی افزود: متاسفانه در گذشته به‌رغم اینکه منابع ارزی کشور مطلوب بوده، اما منابع مالی حاصل از فروش نفت و دریافت‌های ارزی، مدیریت نشده است و آن گونه که اعداد و ارقام بانک مرکزی حکایت دارد، ذخایر ارزی و طلب‌های ایران در کره، چین و هند بیشتر از ظرفیت تقاضای سرمایه‌گذاری برای استفاده از آن ارزهاست و بخشی از آن بلااستفاده باقی مانده است که باید برای آن فکری کرد.

روحانی: عربستان و کویت بیش از ایران از کاهش قیمت نفت ضرر می‌کنند

ایران تحت‌فشار کاهش قیمت نفت قرار نمی‌گیرد و راه‌های جبران آن پیش‌بینی شده است. این جملات هشدار تازه حسن روحانی، رئیس‌جمهوری به کشورهایی است که قیمت نفت را برای آنچه فشار بر ایران توصیف می کنند، کاهش داده‌اند.

روحانی در دوازدهمین سفر استانی خود به استان بوشهر با بیان این هشدار گفت: آنهایی که کاهش قیمت نفت را علیه برخی کشورها طراحی کرده‌اند، پشیمان خواهند شد.

رئیس‌جمهوری که برای دومین بار به استان بوشهر سفر کرده است، همچنین در جمع مردم این شهر با تاکید بر اینکه تنها یک سوم بودجه ایران به نفت وابسته است و راه جبران این کاهش بهای نفت را هم پیش‌بینی کرده‌ایم.

وی افزود: تداوم کاهش بهای نفت ادامه نمی‌یابد. اگر ایران از کاهش قیمت نفت ضرر می‌کند، بدانید کشورهای تولیدکننده دیگر همچون عربستان و کویت بیش از ما ضرر خواهند کرد.

روحانی اضافه کرد: آمار و ارقام نشان می‌دهد، عربستان ۸۰ درصد بودجه سالانه‌اش به فروش نفت وابسته و ۹۰ درصد صادراتش مربوط به فروش نفت خام است و کویت ۹۵ درصد بودجه‌ای وابسته به نفت و حدود ۹۵ درصد صادراتش مربوط به فروش نفت خام است.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

| پایگاه خبری صدای صادرات