شما اینجا هستید
آخرین اخبار » استقبال بنگاه‌های کوچک و متوسط ایران و یونان از گسترش تراکنش‌های اقتصادی

به گزارش ‘صدای صادرات‘ از اگزیم‌نیوز به نقل از از سفارت ایران در آتن، ملک حسین گیوزاد سفیر ایران در یونان در ابتدای این نشست که در محل این اتاق در مرکز شهر آتن برگزار شد، گفت: بنگاه های کوچک و متوسط در اقتصاد ایران نقش قابل توجهی ایفا کرده و به همین دلیل مورد حمایت و توجه دولت جمهوری اسلامی ایران قرار دارند.

وی افزود: وزارت صمت ایران تسهیلات ویژه ای را به منظور حمایت از شرکت های کوچک و متوسط اختصاص داده که می توان از این تسهیلات برای ارتقای مناسبات تجاری با یونان بهره برداری کرد. در همین راستا شرکت های ایرانی آمادگی انعقاد قراردادهای سرمایه گذاری مشترک با همتایان یونانی خود را دارا هستند.

گیوزاد تصریح کرد: ایران و یونان دو کشور دوست و دارای روابط تاریخی – فرهنگی دیرینه در دو قاره مهم دنیا هستند که از دیرباز به عنوان دو عضو تاثیرگذار تمدن های کهن در مسیر جاده ابریشم روابط بازرگانی چندهزار ساله برقرار کرده اند و اکنون آماده ارتقای مناسبات تجاری دو جانبه هستند.

رییس اتاق بازرگانی بنگاه های کوچک و متوسط (SME) آتن نیز در این نشست گفت: بنگاه های کوچک ومتوسط یونان علاقه مند و دارای ظرفیت های فراوان برای تجارت با همتایان ایرانی هستند.

پاولوس راوانیس افزود: در سال های اخیر به دلایلی خارجی، شاهد افت مبادلات اقتصادی مشترک ایران و یونان بوده ایم به طوریکه تجارت دوجانبه به حدود ۵۰ میلیون یورو افت کرده اما امیدواریم با رویکرد جدید و تقویت همکاری های بازرگانی بتوانیم این رقم را به دوران اوج آن برگردانیم.

وی گفت: این اولین تجربه ما در پذیرش یک هیات تجاری از ایران است و ما تمایل داریم یادداشت تفاهمی برای همکاری در حوزه های گوناگون تجاری بویژه در حوزه بنگاه های کوچک و متوسط در آینده امضا کنیم.

در ادامه این نشست، مهدی جهانگیری رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران – یونان در سخنانی خواستار ایجاد تحرک در روابط اقتصادی ایران و یونان شد.

وی گفت: شباهت های فرهنگی و تمدنی بین ایران و یونان بیشمار است و ما باید از این ظرفیت در راستای ارتقای روابط بارزگانی بهره برداری کنیم. مهمترین وجه مشترک دو کشور در فرهنگ و تمدن ماست و می بایست از این سرمایه عظیم در گسترش تجارت دوجانبه استفاده کنیم.

جهانگیری با اشاره به حمایت های سفرای ایران و یونان از گسترش روابط تجاری بین دو کشور توسط بخش خصوصی افزود: شرکت های کوچک و متوسط در اولویت اقتصادی ایران قرار دارند و در یونان هم دارای یک اتاق بازرگانی مستقل هستند و این به دلیل اهمیتی است که این بخش مهم در پیشبرد اقتصاد جهان ایفا می کند.

رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران – یونان ضمن تشکر از میهمان نوازی گرم رییس و اعضای اتاق بازرگانی بنگاه های کوچک و متوسط (SME) آتن از آنها دعوت کرد در اولین فرصت ممکن به ایران سفر کرده و با ظرفیت انبوه شرکت های کوچک و متوسط ایرانی در حوزه های گوناگون بویژه کشاورزی، مالی و گردشگری آشنا شوند.

هیاتی متشکل از ۲۵ تاجر ایرانی عضو اتاق مشترک بازرگانی ایران – یونان در حوزه های مختلف تجاری از جمله گردشگری، کشاورزی، داروسازی، خدمات فنی و مهندسی، ساختمان سازی و غیره به ابتکار بخش اقتصادی سفارت جمهوری اسلامی ایران هفته گذشته به آتن سفر کرد.

هیات تجاری ایران طی این سفر سه روزه خود ضمن بازدید از مراکز تجاری و بنگاه های اقتصادی یونان، طی نشست های بی تو بی با تجار و شرکت های یونانی مذاکره و درباره گسترش روابط بازرگانی خود گفت و گو کردند.

این اولین هیات تجاری بزرگ از کشورمان است که طی هشت سال گذشته با حمایت سفیر جمهوری اسلامی ایران در یونان و همتای یونانی اش در تهران به آتن سفر کرده است.

همچنین این هیات نخستین هیات تجاری ایران است که پس از خروج آمریکا از برجام به اتحادیه اروپا سفر می کند.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

| پایگاه خبری صدای صادرات