شما اینجا هستید
آخرین اخبار » اروپا خواستار تضمین امنیت تردد در گذرگاه لاچین شد

به گزارش ‘صدای صادرات، اتحادیه اروپا در تارنمای خود طی بیانیه‌ای اعلام کرد که این نهاد از ابتدای ماه دسامبر با نگرانی شدید تحولات مختلف درباره گذرگاه لاچین را دنبال می‌کند.

در بیانیه این بلوک آمده است: اتحادیه اروپا از مسئولین جمهوری آذربایجان می‌خواهد طبق بیانیه سه جانبه در تاریخ ۹ نوامبر ۲۰۲۰ (۱۸ آبان ۱۴۰۱) آزادی و امنیت تردد در سراسر این گذرگاه را تضمین نمایند.

اروپایی‌ها تصریح کردند که محدودیت‌ها برای آزادی تردد در این مسیر منجر به آزردگی مردم محلی و ایجاد نگرانی‌های بشردوستانه می‌شود.

اتحادیه اروپا همچنین ضمن تاکید بر رسیدگی به دیگر نگرانی‌ها از طریق گفتگو و مشاوره با حضور طرفین، خواستار خویشتن‌داری و آمادگی برای کمک به اقدام‌های مزبور شد.

در همین راستا وزارت خارجه فرانسه نیز خواستار ادامه رفت و آمد بدون پیش شرط در گذرگاه لاچین که ارمنستان و منطقه قره باغ را به هم متصل می‌کند، شد.

این وزارتخانه با تاکید بر لزوم احترام به حقوق مردم ساکن در این منطقه، اضافه کرد: جمهوری آذربایجان متعهد شده بود تا ایمنی مردم، حمل و نقل و محموله‌ها عبوری از طریق گذرگاه لاچین را تضمین کند.

دو روز گذشته «گِقام استپانیان» مسئول حقوق بشر جمهوری خودخوانده آرتساخ (ناگورنو – قره‌باغ) اعلام کرد که اتباع جمهوری آذربایجان گذرگاه لاچین را مسدود کرده و مانع از دسترسی ۱۲۰ هزار ساکن این منطقه به کمک های بشردوستانه شده اند.

این مقام حقوق بشری اضافه کرد که باکو به بهانه‌های محیط زیستی به دنبال ایجاد وحشت در میان ساکنین قره باغ است.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

| پایگاه خبری صدای صادرات