شما اینجا هستید
آخرین اخبار » ماجرای رتبه‌بندی «اینماد» چیست؟

به گزارش ‘صدای صادرات‘ از  تجارت‌نیوز، به تازگی کسب‌وکارهای اینترنتی در سامانه اینماد و پنجره واحد تجارت‌الکترونیکی براساس رتبه اعتماد و تعداد ستارهای لوگوی اینماد رتبه بندی خواهند شد.

این درحالیست که الزام به داشتن نماد اینماد و ایجاد محدودیت برای کسب‌وکارهای نو پا که اینماد ندارند، به یکی از دغدغه‌های اصلی کسب‌وکارها تبدیل شده و حالا ماجرای رتبه‌بندی به این دغدغه‌ها افزوده شده است.

از سوی دیگر تا پیش از این اگر صاحبان کسب‌وکارها قصد دریافت چند ستاره برای نماد اعتماد الکترونیک داشتند، به‌راحتی می‌توانستند با پرداخت مبالغی ستاره‌های نماد خود را افزایش دهند. اما حالا به نظر می‌رسد که این شرایط تغییر کرده است.

چگونگی دریافت نماد الکترونیکی تک ستاره

نماد اعتماد، تصویر لوگوی سازمان اینما‌د است که با تعدادی ستاره در زیر آن اعتبار نماد مشخص می‌شود. هر نماد دارای ۵ ستاره است. روشن بودن هر تعداد از این ستاره‌ها به معنی مقدار اعتبار کسب‌وکار اینترنتی است.

در مرحله اول پس از آنکه متقاضی پرونده دریافت اینماد را تکمیل کرد، روند ارزیابی صلاحیت کسب‌و‌کار اینترنتی برای اخذ اینما‌د آغاز می‌شود. به این صورت که ابتدا آدرس و شماره تماس محل فعالیت کسب‌و‌کار اینترنتی راستی آزمایی شده و پس از تصدیق آدرس و شماره تماس توسط وب از سامانه پیمانکار طرف قرارداد با مرکز توسعه تجارت الکترونیک به سامانه نماد ارسال می‌شود.

در مرحله بعد وبسایت فروشگاهی از سه زاویه محتوای وبسایت، فرایند فروش و ثبت سفارش و نیز استاندارد صفحات سایت مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. پس از اینکه کسب‌وکار به طور کامل ارزیابی و در سازمان اینماد ثبت می‌شود، نماد تک ستاره اینماد را دریافت می‌کند.

اینما‌د دو ستاره چگونه فعال می‌شود؟

ستاره دوم به معنی داشتن گواهی امنیت SSL بلند مدت است. گواهی امنیتی SSL بر اساس پروتکل ایمن موجود در اینترنت دریافت می‌شود و اطلاعات انتقالی در وب سایت، بر همین اساس به صورت ایمن و رمزنگاری شده رد و بدل می‌شوند.

در حقیقت، استفاده از پروتکل https باعث می‌شود که امنیت محتوای سایت‌های کسب‌وکارهای اینترنتی افزایش پیدا کند.

همچنین، ستاره سوم به معنی مدت سابقه بیش از ۵ سال است.ستاره‌های چهارم به معنی داشتن مجوزهای لازم کسب‌وکارهای فیزیکی و ستاره پنجم به معنی کیفیت کسب‌وکار در مدت‌زمان طولانی است. البته این مدت زمان می‌تواند یکی از موانعی باشد اینما‌د برای کسب‌وکارهای نوپا ایجاد می‌کند. به معنی که تا این مدت تمام نشود، آن‌ها در رتبه‌های بالا قرار نخواهند گرفت.

مرکز توسعه تجارت الکترونیکی اعلام‌ کرد که کل فرآیند از ابتدای ثبت‌نام تا دریافت کد اینماد بدون ستاره، در مدت حداکثر ۱۰ دقیقه برای کاربران انجام می‌شود و الزام برای دریافت درگاه پرداخت اینترنتی به هیچ وجه مانعی برای کسب‌وکارهای اینترنتی نخواهد بود

دریافت اینماد زمان‌بر است؟

از سال گذشته که دریافت اینما‌د بری کسب‌وکارهای اینترنتی اجباری شد، نقدهای فراوانی به آن شد. چرا که برخی از کارشناسان اینماد را سد دولت در برابر کسب‌وکارهای نوپا می‌دانند. اما موافقان اینماد، آن را برای شفافیت مالی لازم می‌دانند.

بااین حال، یکی دیگر از مشکلاتی که مخالفان آن را بیان می‌کنند این است که درصورتی که اینماد (نماد تجارت‌ الکترونیک) یک کسب‌وکار به هر دلیلی خواسته‌ یا ناخواسته، تعلیق شود، شاپرک بدون اطلاع‌رسانی قبلی اقدام به مسدود کردن درگاه‌های پرداخت می‌کند. این تعلیق درگاه و نماد می‌تواند خسارت‌های جدی به کسب‌و‌کارها وارد کند.

همچنین، بسیاری از کسب‌وکارهای جدید اینترنتی هنوز بستر قانونی برای دریافت مجوز ندارند. اغلب پس از آزمون و خطا و بررسی کامل فضای کار، برای دریافت مجوز اقدام می‌کنند. اما حالا برای اینکه بتوانند درگاه پرداخت اینترنتی برای کالاها یا خدمات‌ خود داشته باشند باید اینماده داشته باشند و برای داشتن اینماد نیز مجوز بگیرند. به این ترتیب شروع کار برای آن‌ها سخت و زمان‌بر خواهد بود.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

| پایگاه خبری صدای صادرات