شما اینجا هستید
آخرین اخبار » ۳ نکته کلیدی تاثیر شیوه ویروس کرونا و تبعات آن بر اقتصاد  
۳ نکته کلیدی تاثیر شیوه ویروس کرونا و تبعات آن بر اقتصاد  

مشاور ارشد بانک جهانی با تاکید بر تاثیر شیوه ویروس کرونا و تبعات آن بر اقتصاد، به سه نکته مهم در این زمینه تاکید کرد. محمد تقی وزیری ، استاد دانشگاه کالیفرنیا و مشاور ارشد بانک جهانی در گفتگو با “صدای بانک“، با تاکید بر اینکه سه نکته در تبعات اقتصادی و  بانکی دوران شیوع […]

مشاور ارشد بانک جهانی با تاکید بر تاثیر شیوه ویروس کرونا و تبعات آن بر اقتصاد، به سه نکته مهم در این زمینه تاکید کرد.
۳ نکته کلیدی تاثیر شیوه ویروس کرونا و تبعات آن بر اقتصاد  
محمد تقی وزیری ، استاد دانشگاه کالیفرنیا و مشاور ارشد بانک جهانی در گفتگو با “صدای بانک“، با تاکید بر اینکه سه نکته در تبعات اقتصادی و  بانکی دوران شیوع ویروس کرونا باید سه نکته وجود دارد، گفت: نکته اول اینکه عمده فروشی نرخ بهره توسط بانک های مرکزی در آمریکا و اروپا اثرات منفی بر بانک ها خواهد داشت زیرا بانک ها تاکید زیادی بر افتتاح حساب های پس انداز، قرض الحسنه و جاری خواهند داشت و  با کاهش نرخ اثرات معکوسی برای جذب سرمایه از سوی بانک خواهد داشت. اما برای ایران این موضوع صدق نمی کند زیرا اقدامی از سوی بانک مرکزی ایران صورت نگرفته و نرخ بهره بانکی همچنان بالا است.

وی افزود: نکته دوم اینکه بیشتر شرکت ها در جهان با توجه به شیوع ویروس کرونا، دچار مشکل نقدینگی هستند و بانک های کوچک و شرکت های تعاونی و مالی می‌توانند با اعطای وام های کوتاه مدت، توان مالی این شرکت ها را افزایش دهند برهمین اساس، تعداد وام‌‌های کوتاه مدت بانک ها افزایش خواهد یافت.

به گفته این استاد دانشگاه کالیفرنیا، سومین نکته این است که بانک ها نقش بهتری در ساختار و مدیریت ریسک بانک‌ها خواهند داشت و بانکداری دیجیتال تاثیر بیشتری خواهد داشت. در ایران پیش از شیوع این ویروس هدفگذاری ها براساس بانکداری دیجیتال بود و در این شرایط به طور حتم بانک ها می توانند نقش عمده ای را در امور دیجیتالی خود افزایش دهند.

وی در ادامه تاکید کرد: بنابراین به نظرم آینده بانکداری دیجیتال یا بانکداری شخصی در ایران زیاد خواهد بود و بانک هایی که در این زمینه فعالیت می کنند آینده  بسیار خوبی خواهند داشت.

بازار بورس تحت تاثیر شیوع ویروس کرونا
وزیری در ادامه درباره تبعات این ویروس در بازار بورس نیز تاکید کرد: به طور کلی به دلیل اینکه ریسک سرمایه گذاری در بازار بورس به دلیل اینکه کفایت سرمایه شرکت ها در تولید بالا رفته سعی می کند، سرمایه گذار سعی می‌کند تا بازار بهتری برای سرمایه گذاری انتخاب کند و افراد برای کوتاه مدت سرمایه خود را خارج می کنند تا وضعیت شرکت هایی که دچار ورشکستگی شدند مشخص شود که این اثر معکوسی بر بازار بورس خواهد داشت.

وی افزود: اما به طور جهانی است و بازارهای بورس اروپا و آمریکا بسیار افزایش ثروت داشته اند و این باعث می شود تا بسیاری حساب خود را از بورس خارج کنند . در ایران نیز به دلیل اینکه بیشتر شرکت ها نیمه دولتی هستند این اثرات منفی کمتر خواهد بود اما به طور کلی بر کاهش جذب سرمایه تاثیر خواهد داشت.

به گفته این مشاور ارشد بانک جهانی، شیوع این ویروس در عرصه بین الملل نیز به گونه ای است که بیشتر بانک ها درخواست کرده اند تا بانک مرکزی قوانین سخت گیرانه را کاهش دهد تا امکان ارائه تسهیلات به شرکت های کوچک و دانش بنیان وجود داشته باشد. به نظر من بهترین فرصت برای حضور بانک ها در تامین سرمایه شرکت های کوچک و در نهایت در اقتصادی کشور بسیار اهمیت دارد.

این مطلب بدون برچسب می باشد.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

| پایگاه خبری صدای صادرات