شما اینجا هستید
آخرین اخبار » کشت قراردادی برنج، گندم و دانه‌های روغنی امسال هم ادامه می‌یابد

به گزارش ‘صدای صادرات‘، فرامک عزیز کریمی روز یکشنبه در جریان سفر به استان اردبیل، کشت قراردادی برنج، گندم و دانه‌های روغنی را که موجب افزایش تولید این محصولات شده است، طرحی موفق در حوزه کشاورزی در سال زراعی گذشته عنوان کرد.

وی در ادامه ۷۰ درصد تولیدات کل بخش کشاورزی را مربوط به حوزه زراعت و با اشاره به تولید حدود ۲۳ تا ۲۵ میلیون تن غلات در ایران، گندم، جو، ذرت دانه‌ای و برنج را چهار غله مهم و پرمصرف کشور عنوان کرد.

مدیرکل دفتر امور غلات و محصولات اساسی وزارت جهاد کشاورزی اضافه کرد: در سال زراعی که پشت سر گذاشتیم، بیش از ۷.۴ میلیون تن گندم مازاد بر نیاز از کشاورزان کشور خریداری شده که با توجه به قیمت‌گذاری مناسب و اقداماتی که در زمینه اصول فنی به ویژه تغذیه مزارع نسبت به سال گذشته، حدود سه میلیون تن افزایش خرید انجام شده است.

وی از افزایش ۶۰۰ هزار تنی تولید محصول جو در سال زراعی گذشته در کشور خبر داد و تولید بیش از سه میلیون تن جو را رکوردی برای بخش کشاورزی ایران ذکر کرد.

احمدی با اشاره به پیش‌بینی تولید حدود سه ملیون و ۴۰۰ هزار تن تولید شلتوک در کشور که حدود ۶۰ درصد آن به دانه برنج تبدیل می‌شود، گفت: برداشت محصول برنج در مناطق گرمسیری کشور در مراحل نهایی برداشت قرار دارد و پیش‌بینی ما این است که نسبت به سال گذشته باز افزایش تولید قابل توجهی خواهیم داشت.

وی اضافه کرد: برش استانی طرح الگوی کشت محصولات اساسی کشور که هفته گذشته رونمایی شد، به زودی برای اجرا در مناطق مختلف ایران ابلاغ می شود.

مدیرکل دفتر امور غلات و محصولات اساسی وزارت جهاد کشاورزی گفت: رعایت الگوی کشت با نگاهی به بحث آب قبل دسترس، بهره‌‎وری در مصرف آب و افزایش تولید مهمترین شاخص سال زراعی جاری محسوب می‌شود که با توجه به ظرفیت‌های تولیدی حوزه کشاورزی ایران، برای استان‌های مختلف تعریف و رونمایی شده است.

وی بهره‌وری در تولید محصول و به خصوص مصرف آب را شاخص پایه‌ای طرح الگوی کشت تدوین شده ذکر کرد و افزود: نخستین شاخص این طرح آن است که مصرف آب نسبت به سال قبل افزایش نداشته باشد و به لحاظ بهره‌وری و تولید با همان میزان آب و حتی آب کمتر، افزایش تولید محصول اتفاق بیفتد.

احمدی، توجه به مسائل اقتصادی در اجرای الگوی کشت را از جمله ویژگی‌های این طرح عنوان کرد و ادامه داد: با اجرای این طرح باید بتوانیم بخش عمده‌ای از نیاز کشور به کالای اساسی را خودمان تولید و تامین کنیم.

وی تولید بخش عمده‌ای از نیاز کشور به محصول گندم، جو، برنج، دانه‌های روغنی دیگر محصولات را از جمله اهداف عملیاتی اجرای طرح الگوی کشت ذکر کرد و گفت: معاونت امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی از طرف وزیر نماینده ویژه و مجری این طرح تعیین شده است.

مدیرکل دفتر امور غلات و محصولات اساسی وزارت جهاد کشاورزی اضافه کرد: اجرای این طرح با کمک دیگر معاونت‌های وزارت جهاد کشاورزی از جمله معاونت تحقیقات، آموزش، ترویج و برنامه‌ریزی پیگیری خواهد شد و امسال در سال اول اجرای این طرح، تنها در مورد محصولات زراعی اجرا می‌شود و از سال آینده، محصولات باغی هم به اهداف این طرح اضافه خواهد شد.

وی به کشاورزان سراسر کشور توصیه کرد که برای اطلاع از روند اجرا و سیاست‌های حمایتی دولت در اجرای این طرح، به مراکز جهاد کشاورزی در دهستان‌ها و محل زندگی خود مراجعه کنند علاوه بر دریافت برنامه الگوی کشت، در روند اجرا نیز مطابق با توصیه مسئولان مربوطه اقدام کنند.

احمدی خواستار رعایت الگوی کشت توسط زارعان سراسر کشور شد و افزود: کشاورزانی که در اجرای این طرح با دولت همراهی کنند، از تخفیفات ویژه در قیمت کود و آب‌بها بهره‌مند خواهند شد.

وی با اشاره به حمایت کامل دولت از تولید محصولات اساسی در قالب طرح الگوی کشت اظهار کرد: این طرح در زمینه تولید و خرید محصولات دیگر از جمله سبزی و سیفی هم اجرا خواهد شد و با اجرای ان کشاورزان دیگر دغدغه‌ای برای فروش محصولات خود نخواهند داشت و تولیدات آنها با کمترین نوسان قیمت روانه بازار خواهد شد.

مدیرکل دفتر امور غلات و محصولات اساسی وزارت جهاد کشاورزی که به همراه علیرضا مهاجر معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی به استان اردبیل سفر کرده است، از چند مزرعه گندم این استان بازدید کرد.

استان اردبیل کمتر از یک درصد مساحت ایران را دارد ولی با تولید سالانه ۴.۵ میلیون تن انواع محصولات کشاورزی، چهار درصد تولیدات کشاورزی کشور را به خود اختصاص داده است.

این استان با تولید بیش از ۴۰۰ هزار تن گندم، ۷۵۰ هزار تن سیب زمینی و ۴۵۰ هزار تن انواع محصولات باغی، سهم عمده‌ای در تامین نیاز به محصولات کشاورزی کشور را دارد.

۷۵۰ هزار هکتار از اراضی استان اردبیل کشت می شود که ۲۷۰ هزار هکتار آن اراضی آبی و ۴۸۰ هزار هکتار نیز جزو اراضی دیم محسوب می‌شود.

سال زراعی گذشته محصول گندم در حدود ۳۰۰ هزار هکتار از اراضی دیم و آبی استان اردبیل کشت شده بود که حدود ۲۴۸ هزار تن محصول به قیمت تضمینی از کشاورزان خریداری شد و این استان در رتبه هفته تولید گندم کشور قرار گرفت.

میزان تولید گندم در استان اردبیل در سالهای گذشته تا سطح ۶۰۰ هزار تن نیز افزایش یافته بود ولی به علت بروز خشکسالی و وضعیت جوی نامناسب و نیز نامتوازن بودن میزان و زمان بارش، طی ۲ سال اخیر میزان تولید گندم در این بیش از ۵۰ درصد کاهش یافته است.

منبع: اگزیم نیوز

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

| پایگاه خبری صدای صادرات