شما اینجا هستید
آخرین اخبار » معافیت مالیاتی صندوق‌های املاک و مستغلات سرمایه‌گذاری در آنان را جذاب می‌کند

به گزارش ‘صدای صادرات‘ از پایگاه خبری بازار سرمایه(سنا) صندوق های املاک و مستغلات ابزار جدیدی در بازار سرمایه هستند که علاوه بر آن که امکان جذب منابع خرد جهت سرمایه‌گذاری در حوزه املاک و بهره‌مندی از اجاره‌بهای املاک را فراهم می‌کند، مزایای دیگری همچون معافیت‌های مالیاتی هم برای سرمایه‌گذاران به همراه خواهد داشت.

غلامرضا سلامی کارشناس امور مالی و مالیاتی طی مصاحبه ای در این خصوص بیان کرد: بر اساس تبصره ۱ ماده ۱۴۳ قانون مالیات‌های مستقیم، از هر نقل و انتقال سهام و سهم‌الشرکه و حق‌تقدم سهام و سهم ‌الشرکه شرکا در سایر شرکت‌ها، مالیات مقطوعی به میزان ۴ درصد ارزش اسمی وصول می‌شود. طبق آنچه در اساسنامه صندوق های املاک و مستغلات آمده، درآمدهای صندوق از مالیات بر درآمد به استناد تبصره ۱ ماده ۱۴۳ مکرر قانون مالیات‌های مستقیم معاف خواهد بود که امتیاز مهمی است. البته درآمد اجاره املاک مطابق مقررات مربوط به اجاره‌بها مشمول مالیات خواهد بود.

وی اضافه کرد: نکته جذاب‌تر این است که به استناد جزء ۲ بند (ط) تبصره ۷ احکام مالیاتی قانون بودجه ۱۴۰۱ ، هر گونه نقل و انتقال دارایی به/از شرکت‌های سهامی عام طرح (پروژه)، صندوق‌های سرمایه‌گذاری غیرمستقیم و زمین و ساختمان، املاک و مستغلات، مشمول مالیات نقل و انتقال با نرخ صفر است. در نظر داشته باشید که نقل و انتقال املاک تجاری در معاملات عادی بازار املاک ایران، مشمول مالیات به میزان ۲ درصد ارزش روز ملک خواهد بود که رقم قابل توجهی است.

این کارشناش امور مالیاتی افزود: یعنی اگر ملکی به قیمت ۱۰۰ میلیارد تومان معامله شود، مالیات نقل و انتقال ۲ میلیارد تومان خواهد بود. املاک اداری هم مشابه املاک تجاری مشمول مالیات شده و ۲ درصد ارزش روز سرقفلی به عنوان مالیات محاسبه می‌شود که ظاهرا در این مورد اصلاحاتی صورت گرفته است. (البته مالیات نقل و انتقال املاک مسکونی، ۵ درصد ارزش معاملاتی است که از ارزش روز ملک کمتر است). در هر حال، اگر پرتفوی صندوق‌های املاک و مستغلات روی املاک تجاری و اداری متمرکز باشد، محاسبه مالیات نقل و انتقال املاک با نرخ صفر، مزیت بزرگی برای این صندوق ها محاسبه می‌شود و این مزیت می‌تواند در جذب علاقمندان به سرمایه‌گذاری در حوزه املاک تاثیرگذار باشد.

سلامی در خاتمه تصریح کرد: خوشبختانه قوانین مالیاتی اصلاحاتی داشته و نسبت به گذشته مطلوب‌تر شده است. امیدوارم با تصویب قانون مالیات بر عایدی سرمایه، مالیات‌ستانی روند منصفانه‌تری داشته باشد.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

| پایگاه خبری صدای صادرات