شما اینجا هستید
آخرین اخبار » راه و روش تجارت با کشورهای شرق آفریقا / مزیت‌های تجارت با تانزانیا، اوگاندا و کنیا

به گزارش ‘صدای صادرات‘ از پایگاه اطلاع رسانی سازمان توسعه تجارت، بخش نخست از کارگاه بین‌المللی گسترش همکاری‌های اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و قاره آفریقا با محوریت کشورهای حوزه شرق آفریقا صبح امروز ‌شنبه با حضور «سیدمحمدصادق قنادزاده» مدیرکل دفتر آفریقای سازمان توسعه تجارت، «جاشوا ایگوتا گاتیمو» سفیر جمهوری کنیا در ایران، «حسین گیوزاد» رئیس اداره شرق آفریقای وزارت امور خارجه و حضور وبیناری «جعفر برمکی» سفیر ایران در کنیا برگزار شد.

«سیدمحمدصادق قنادزاده» مدیرکل دفتر آفریقای سازمان توسعه تجارت در ابتدای این نشست فرهنگ‌سازی، اطلاع‌رسانی و ایجاد زیرساخت‌ها را از ماموریت‌های اصلی سازمان توسعه تجارت ایران برای ایجاد تعاملات بیشتر اقتصادی و تجاری میان ایران با کشورهای هدف بیان کرد و گفت: در راستای اطلاع‌رسانی بهتر وضعیت کشورهای هدف، در این مدت چند همایش جهت آموزش تجار برای ارتباط با این کشورها را برگزار کردیم؛ خصوصا کشورهای شرق آفریقا که در قالب یک رویداد جامع، برگزار شد.

وی این رویدادها را کاربردی، مفید و راهگشا جهت آگاهی بخشی و توسعه مناسبات  تجاری برشمرد و افزود: امیدوارم خروجی چنین رویدادهایی باعث فراهم شدن مجموعه‌ای از راهکارها، ظرفیت‌ها و راهبردهای مناسب جهت توسعه تجارت و صادرات میان ایران و کشورهای شرق آفریقا شود.

اعلام ظرفیت های تجاری کنیا

در ادامه «جاشوا ایگوتا گاتیمو» سفیر جمهوری کنیا در ایران با ابراز خرسندی از حضور در برگزاری همایش ایران و آفریقا، از زمینه‌های همکاری بسیار مطلوب میان دو کشور خبر داد و گفت: ارتباطات فرهنگی قدیمی و گسترده میان دو کشور می‌تواند زمینه‌ساز تعاملات بیشتر تجاری و اقتصادی میان دو کشور شود.

وی از برقراری پرواز مستقیم میان دو کشور در آینده‌ای نزدیک خبر داد و افزود: مطمئنا عملی شدن چنین اتفاقی، ارتباطات و تعاملات تجاری و صادراتی میان دو کشور را افزایش می‌دهد.

سفیر کنیا با اشاره به اینکه در این کشور دستورالعمل اصلی برای فعالیت‌های اقتصادی و تجاری به ۴ موضوع اصلی تولید، فراهم کردن مسکن ارزان قیمت، امنیت غذایی و ایجاد خدمات سلامت باز می‌گردد، افزود: با توجه به دسترسی‌های مناسب کنیا به کل بازار آفریقای شرقی و تولید آزاد محصولات و خدمات در این کشور، شرکت‌های ایرانی می‌توانند با آرامش خاطر، در بخش‌های مختلف به سرمایه‌گذاری بپردازند.

وی اضافه کرد: همچنین در حوزه تولید و ساخت مسکن ارزان، تولید محصولات غذایی و تولید لوازم پزشکی و ارائه خدمات پزشکی-درمانی (توریسم پزشکی)، تجار و سرمایه‌گذاران ایرانی می‌تواند خدمات شایان توجهی را به تجار و مردم کشور کنیا ارائه دهند.

ایگوتا گاتیمو با اشاره به اینکه می‌توانیم در صادرات و واردات قهوه تعاملات بیشتری با یکدیگر داشته باشیم، تاکید کرد: در بحث میوه هم صادرات خوبی صورت نمی‌گیرد. اینها فرصت‌هایی است که آماده هستیم سطح تعامل میان دو کشور را ارتقا دهیم.

پس از صحبت‌های سفیر کنیا، قنادزاده اعلام کرد که زمینه همکاری بین ایران و کنیا بسیار زیاد بوده و جزو مقاصد اصلی در توسعه فعالیت‌های صادراتی ایران با کشورهای شرق آفریقاست. در حال حاضر بیشترین حجم تبادلات و اعزام هیات‌ها با این کشور صورت می‌گیرد که فرصت بسیار خوبی برای صادرات است.

کنیا محل مناسب سرمایه گذاری در حوزه کشاورزی

در ادامه، «جعفر برمکی» سفیر ایران در کنیا با تشکر از سازمان توسعه تجارت برای برگزاری این رویداد و اقدامات صورت گرفته در این سازمان جهت توسعه صادرات ایران با قاره آفریقا و این کشور آفریقایی، گفت: روابط بسیار خوبی بین ایران و کنیا وجود دارد که این روابط اقتصادی بین دو کشور به حدود ۲ هزار سال پیش باز می‌گردد. البته در ۵۰ سال گذشته روابط دیپلماتیک میان دو کشور پیشرفت‌هایی زیادی داشته و در خصوص تعاملات بین‌المللی اقدامات قابل قبولی صورت گرفته است.

وی فعالیت‌های لازم در حوزه توسعه و معرفی توانمندی‌های شرکت‌های دانش بنیان ایران به کنیا و سایر کشورهای آفریقایی، انجام اقدامات لازم برای برگزاری نمایشگاه‌ بین‌المللی جهت معرفی محصولات ساختمانی ایران به شرکت‌های کنیایی با متراژ ۶ هزار متر، انجام پرواز مستقیم میان دو کشور، مذاکره جهت ایجاد شهرک صنعتی در این کشور آفریقایی و … را از جمله اقداماتی برشمرد که در این مدت برای توسعه صادرات میان دو کشور صورت گرفته است.

سفیر ایران در کنیا با توصیه به تجار جهت کشف بازارهای جدید در کشور کنیا و شرق آفریقا و همچنین نحوه عملکرد تجار این کشور آفریقایی، افزود: در سال گذشته بیش از ۱۶ هیات تجاری میان دو کشور تبادل شده و باعث شناخت بازارهای جدید و تعامل و درک بیشتر از تجار این کشور آفریقایی شده که باید این تعاملات بیشتر شود.

برمکی راه‌اندازی نمایشگاه دائمی عرضه محصولات ایرانی برای شناخت بیشتر مردم و شرکت‌های کنیایی از توانمندی‌های ایرانی‌ها را یک اتفاق ویژه برشمرد و گفت: در کنیا، زمین‌های کشاورزی مناسب برای کشت بسیاری از محصولاتی مانند دام‌های روغنی و محصولات کشاورزی وجود دارد که سرمایه‌گذاران ایرانی، می‌توانند دراین حوزه فعالیت بیشتری را انجام دهند. همچنین این کشور شرایط تامین گوشت و میوه برای بازار ایران را هم داراست.

کشورهای شرق آفریقا و فرصت صادرات خدمات فنی مهندسی

«حسین گیوزاد» رئیس اداره شرق آفریقای وزارت امور خارجه دیگر سخنران این مراسم بود که در ابتدای صحبت‌هایش اعلام کرد که در دولت سیزدهم توجه ویژه‌ای به روابط با آفریقا شده و در این رابطه وزیر امور خارجه ایران به همراه هیات‌های تجاری و اقتصادی سفری به کشور مالی و تانزانیا داشت که اتفاقات مثبتی را در افزایش ارتباطات و تعاملات کشورمان با این کشورها و سایر کشورهای آفریقایی داشته است.

وی با اشاره به صدور آسان ویزا برای سفر به کشورهای شرق آفریقا، یادآور شد: بخش‌های اعظمی از سفارتخانه‌های ایران در این بخش قاره آفریقا به موضوعات تجاری-اقتصادی توجه دارند. همچنین ثبات اقتصادی و امنیت مناسب برای فعالیت تجاری، رشد اقتصادی مثبت در ۱۰ سال گذشته و ثابت و قابل پیش بینی نرخ ارز، از دلایل دیگر برای سرمایه‌گذاری در این منطقه است.

رئیس اداره شرق آفریقای وزارت امور خارجه با اشاره به اینکه کشتی‌های جمهوری اسلامی هم در این منطقه آفریقا به حمل و نقل کالا می‌پردازند، تاکید کرد: این منطقه آفریقایی می‌تواند بازار محصولات ایرانی باشد. همچنین کاالاهای صنعتی و ماشین آلات تولیده شده در ایران برای این منطقه مناسب‌تر است زیرا پیچیدگی‌های دستگاه‌های غربی را ندارد. شرکت‌های ایرانی ارائه دهنده خدمات فنی و مهندسی بعد از کشورهای همسایه، بیشترین خدمات را در این منطقه از آفریقاس ارائه می‌دهند.

وی عضویت در چند مجموعه‌ بزرگ اقتصادی و صادرات به اروپا با تعرفه‌های مناسب را از مزایای دیگر سرمایه‌گذاری در این کشورها برشمرد و گفت: مطمئنا با افزایش تعاملات تجاری و اقتصادی، می‌توان بخشی از نیازهای کشور در حوزه‌های غذایی و معدنی را از این کشور تامین کرد زیرا در این حوزه‌ها بسیار غنی هستند. همچنین بخشی از صنایع داخلی می‌توانند برای تامین مواد خام و معدنی خود از این کشورها استفاده کنند.

استقرار رایزن بازرگانی در کنیا

گیوزاد افزایش تبادل میان هیات‌های تجاری را هم بسیار مهم برشمرد که در این راستا قنادزاده اعلام کرد که بزودی نخستین رایزن اقتصادی ایران در قاره آفریقا در کنیا مستقر خواهد شد.

بخش دوم کارگاه بین‌المللی گسترش همکاری‌های اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و قاره آفریقا با محوریت کشورهای حوزه شرق آفریقا با حضور «سیدمحمدصادق قنادزاده» مدیرکل دفتر آفریقای سازمان توسعه تجارت، «محمد تزیکوبا کیسامبیر» سفیر جمهوری اوگاندا در ایران، «سیدرائد موسوی» رئیس مرکز تجاری ایران در تانزانیا، «مهرداد امانی» رئیس مرکز تجاری ایران در کنیا، «سیدمحمدعلی موسوی» رئیس مرکز تجاری ایران در اوگاندا، «امیر برهانی» عضو هیات مدیره صندوق ضمانت صادرات ایران، «مصطفی پوررکنی» نماینده شرکت کشتیرانی ایران در امور قاره آفریقا و همچنین نماینده بانک مرکزی ایران  برگزار شد.

اوگاندا و فرصت تجارت آزاد با دنیا

در ابتدای این بخش، «محمد تزیکوبا کیسامبیر» سفیر جمهوری اوگاندا در ایران، کشورش را کشوری با قابلیت تجارت آزاد برشمرد که مزایای مهمی برای سرمایه‌گذاران دارد و گفت: شرکت‌هایی که مشتاق به سرمایه‌گذاری در حوزه زراعت و کشاورزی جهت تولید و صادرات انواع میوه و مواد غذایی هستند، می‌توانند از زمین‌های کشاورزی مناسب و ارزانی که برای تولید بدون محدودیت وجود دارد، استفاده کنند.

تسهیلات ویژه برای سرمایه گذاری در اوگاندا

وی با اشاره به اینکه این کشور دسترسی وسیعی به بازارهای بین‌المللی دارد و شرکت‌های بازرگانی برای واردات و صادرات خود می‌توانند از این مزیت بهره‌مند شوند، تاکید کرد: برای رفع مشکلات ارزی، می‌توان در تبادلات بین دو کشور از سیستم تهاتری بهره‌مند شد.

سفیر جمهوری اوگاندا در خصوص مزیت‌های ایران در حوزه تولید دارو و خدمات پزشکی اظهار کرد: ایران در میان کشورهای تولید کننده داروی از نظر کیفیت، جزو برترین کشورها محسوب می‌شود و در اوگاندا تنها شرکت‌های هندی رقیب شما هستند که به‌راحتی می‌توان آنها را پشت سرگذاشت و بازار دارویی این کشور را در اختیار گرفت.

وی از موقعیت مناسب کشور اوگاندا در قاره آفریقا که راهی جهت ورود به تمام بازار شرق آفریقا است، به عنوان مزیتی مهم برای سرمایه‌گذاران نام برد و تاکید کرد: سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری، به دلیل وجود پارک‌های حفاظت شده و مناطق زیبای گردشگری، می‌تواند یک اتفاق جالب برای توریست‌های ایرانی باشد. همچنین سرمایه‌گذاری در حوزه ساخت و ساز هم یک سرمایه‌گذاری مناسب در کشور اوگاندا برای شرکت‌های ایرانی محسوب می‌شود.

کیسامبیر همچنین اعلام کرد که جهت ایجاد کسب و کار در اوگاندا، تسهیلات ویژه برای دریافت مجوز، اقدامات بانکی و … برای شرکت‌های تولید کننده خارجی در این کشور درنظر گرفته شده است. همچنین سرمایه‌گذاران بدون سختی، می‌توانند سود سرمایه‌گذاری خود را از کشور خارج کنند.

سپس «امیر برهانی» عضو هیات مدیره صندوق ضمانت صادرات ایران با اشاره به نقش حمایتی این صندوق از سرمایه‌گذاران و تجار ایران که باعث هم‌افزایی بیشتر می‌شود، از نقش محوری صندوق ضمانت صادرات ایران در حمایت از توسعه تجارت و صادرات صحبت کرد.

وی با بیان اینکه این صندوق در حوزه‌های بیمه‌ای و تامین مالی به تجار ایرانی کمک می‌کند، تاکید کرد: صندوق ضمانت صادرات همچنین با ارائه تسهیلات ویژه به تجار و ارائه بیمه نامه‌های اجرایی به امنیت تجارت بین‌المللی کمک می‌کند؛ خصوصا در بازاراهای پر ریسک آفریقایی توصیه می‌شود تجار از خدمات بیمه‌ای صندوق استفاده کنند تا در صورت بروز خسارت در تعامل با مشتریان این کشورها، هزینه‌های آنها قابل بازگشت باشد.

عضو هیات مدیره صندوق ضمانت صادرات ایران با اشاره به نقش حمایتی این صندق از  صادر کنندگان، به تجار اعلام کرد که قبل از حمل، باید خدمات بیمه‌ای استفاده کنند زیرا در غیر اینصورت، کالا و خدمات‌شان شامل خدمات بیمه‌ای نخواهد شد.

در ادامه نیز نماینده بانک مرکزی جمهوری اسلامی در خصوص همکاری این بانک در زمینه نقل و انتقالات ارزی و برگشت ارز رفع تعهد صادراتی، برای حاضران در نشست صحبت کرد.

«مصطفی پوررکنی» نماینده شرکت کشتیرانی ایران در امور قاره آفریقا نیز پیشنهادات و راهکارهایی را برای توسعه صادرات تجار و شرکت‌های ایرانی با کشورهای آفریقایی ارائه کرد و بر آمادگی کامل این مجموعه برای رفع مشکلات موجود تاکید کرد.

پس از صحبت‌های وی، «مهرداد امانی» رئیس مرکز تجاری ایران در کنیا از نماینده شرکت کشتیرانی ایران در امور قاره آفریقا درخواست کرد که مشکلات موجود در ترانزیت کالاها به کشورهای شرق آفریقا را برطرف کند تا به توسعه صادرات از ایران به این قاره کمک شایانی صورت گیرد.

در بخش پایانی کارگاه بین‌المللی گسترش همکاری‌های اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و قاره آفریقا با محوریت کشورهای حوزه شرق آفریقا آقایان «سیدرائد موسوی» رئیس مرکز تجاری ایران در تانزانیا، «مهرداد امانی» رئیس مرکز تجاری ایران در کنیا و «سیدمحمدعلی موسوی» رئیس مرکز تجاری ایران در اوگاندا هم در خصوص وضعیت تجارت و صادرات در کشورهای آفریقایی مطلوع خود صحبت کردند.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

| پایگاه خبری صدای صادرات