شما اینجا هستید
آخرین اخبار » بازار بزرگ، قلب تپنده تهران

به گزارش صدای صادرات، بازار بزرگ تهران، در دوره شاه طهماسب صفوی احداث شد و در دوره ناصرالدین شاه قاجار تکمیل گردید. در زمان صفویان، شاه طهماسب صفوی، قزوین را به عنوان پایتخت انتخاب کرده بود که در آن موقع تهران با ۴ محله در داخل حصار بوده و یکی از این محله‌ها بازار نام داشت و در آن چندین حجره و دکه فعال بودند. بعدها با  آمدن قاجارها و انتقال پایتخت به تهران، آقا محمد‌خان قاجار به این بازار رونق بیشتری داد و حجره‌‌ها، دالان‌‌ها و کاروانسراها بازسازی شدند. بعد از ساخت مسجد جامع، چندین سرا و تیمچه‌ به بخش بازار اضافه شد.

در زمان ناصرالدین شاه نیز ورودی اصلی بازار بزرگ ساخته شد و قسمت‌‌های داخلی نیز تکمیل شدند.

موقعیت جغرافیایی بازار تهران

این بازار بزرگ در بخش جنوبی تهران واقع شده که از سمت جنوب به مولوی، از غرب به گلوبندک، از شمال به پامنار و از شرق به آبمنگول و کوثر محدود ‌می‌شود.

بخش‌های مختلف بازار بزرگ تهران

بازار بزرگ تهران دارای قسمت‌های مختلفی مانند تیمچه، بازار، راسته، پاساژ، مغازه، رستوران، مسجد و تکیه می باشد.

در ادامه این قسمت‌ها را برایتان معرفی کنیم تا معنی این کلمات واضح شوند:

-راسته گذرگاه اصلی و فرعی است که مسیری طولانی می باشد و در هر دو طرف مغازه‌ها قرار دارند.

-سرا یک حیاط میانی با حجره‌هایی دور تا دور است که شکل، تعداد طبقات، رواق و ایوان متفاوتی دارد.

-تیمچه فضای سرپوشیده ای است که یک کالای خاص عرضه ‌می‌کند.

-چهارسوق به محل تقاطع دو راسته اصلی گفته ‌می‌شود و این قسمت معماری و تزئینات متفاوتی دارد.

در طول سالیان دراز، معماری این بازار تغییرات زیادی پیدا کرده که با بازسازی‌ها و اضافه شدن بخش‌های جدید در معماری این بازار تغییرات زیادی ایجاد شده است.

از بازارهای معروف ‌می‌توان به بازار امیر، بازار آهنگران، بازار بزرگ، بازار بین الحرمین، بازار پردیس، بازار خیاط‌ها، بازار پرسپولیس، بازار دروازه نو، بازار زرگرها، بازار رضا، بازار کفاش‌ها، بازار طوسی، بازار کیش، بازار مسگرها، بازار لوازم التحریر، بازار نجارها و بازار قیصریه اشاره کرد.

چندین سرا نیز در بازار تهران وجود دارند، مانند سرای احمدی، سرای افراشته، سرای حاج حسن، سرای عباسی، سرای مشکات، سرای وزیری و سرای نقالخانه، در ادامه به تیمچه‌ها دسترسی خواهید داشت که اسامی تیمچه‌ها نیز عبارتند از تیمچه حاجب الدوله، تیمچه ابوتراب و تیمچه باوفا.

یکی از اماکن زیبا و پر رفت و آمد در بازار تهران چهار سوق است که در نزدیکی مسجد جامع قرار گرفته. این مکان سازه ای است هشت ضلعی با سقفی کوتاه و گچ بری‌های بسیار زیباست. این بازار با معماری و بافت قدیمی خود جزو آثار ملی به شمار ‌می‌رود.

سبزه میدان یکی از میدان‌های معروف در بازار است و این بخش در دوره صفویه ساخته شده و در زمان قاجار مورد بازسازی قرار گرفته است.

مسجد امام خمینی یا مسجد جامع یا مسجد شاه با قدمتی بیش از ۲ قرن به ثبت ملی رسیده است. در کنار مسجد جامع، تیمچه ای به نام حاجب الدوله قرار دارد که متعلق به دوره ناصر الدین شاه است و در سال ۱۳۵۶ نیز به ثبت ملی رسیده است.

تیمچه مهدیه نیز در جنوب و نزدیک سبزه میدان واقع شده و با معماری گنبدی خود زیبایی خاصی دارد. بازار امیر نیز در سال ۱۲۲۹ ساخته شده و یکی از قدیمی ترین اماکن بازار تهران است. بازار بین الحرمین یا بازار لوازم التحریر یکی از بازارهای اصلی است و  نیز یکی دیگر از بخش‌های بازار بزرگ، پاساژ رضا  می باشد که در زمینه پوشاک هر چه بخواهید در این پاساژ ۵ طبقه پیدا ‌می‌شود.

در حالت کلی، قیمت اجناس در این بازار نسبت به مناطق دیگر در تهران یا حتی شهرهای دیگر کمتر است.

از بخش‌های جالب این بازار، تکیه دولت است که در جنوب شرقی کاخ گلستان و در مقابل مسجد جامع واقع شده و این تکیه محلی برای اجرای تئاتر و نمایش بوده است که با ظرفیت ۲۰ هزار نفری به عنوان بزرگترین سالن نمایش در ایران به شمار ‌می‌رفت.

بازار کویتی‌ها

بازار کویتی‌ها در تهران یک مرکز خرید و بازار پوشاک است که در جنوب غربی بازار بزرگ تهران (خیابان جمهوری و چهارراه استانبول) واقع شده. این بازار به خاطر فروشگاه‌های متنوعش معروف است که تقریباً نیمی از آنها به فروش کفش و لباس مشغولند.

بیشتر مغازه‌های پاساژ کویتی‌ها عمده‌فروش هستند و به ندرت اقلام تکی می‌فروشند.

مغازه‌های پاساژ کویتی‌ها‌ طیف وسیعی از برندهای معتبر را در زمینه پوشاک، کفش، بلوز، لباس مجلسی، لباس کودکان و غیره ارائه می‌دهند. کویتی‌ها یک مقصد محبوب برای خرید پوشاک است، به خصوص اگر در جستجوی برندهای خارجی و برخی از برندهای ترکیه باشید.

علاوه بر این، کویتی‌ها به عنوان بهترین بازار تهران برای خرید شلوار جین نیز شناخته می‌شود. قیمت اجناس در پاساژ کویتی‌ها به طور کلی بین ۲۰ تا ۴۰ درصد نسبت به سایر مراکز خرید پوشاک در تهران ارزان‌تر است.

آدرس: تهران، بازار، خیابان کاشی، خیابان موسوی

بازار امیر

بازار امیر، که به آن اتابکیه هم شناخته می‌شود، یکی از جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی تهران است که از زمان امیرکبیر، فرمانده بزرگ ایران، باقی مانده است. این ساختمان تاریخی در حیاط اول خود یک مجسمه از امیرکبیر را به نمایش گذاشته است. این سرای با فروش پارچه و منسوجات مشغول به کار است و در غرب بازار بزرگ تهران قرار دارد. راه دسترسی به بازار امیر از طریق بزرگراه امام علی و شهید صیاد شیرازی است. این مجتمع در مجاورت ایستگاه مترو سبلان واقع شده که باعث شده دسترسی به این پاساژ بسیار راحت شود.

آدرس: محله بازار تهران، خیابان مسجد جامع، خیابان شیخ علی، مجتمع تجاری امیر

 

 بازار آهنگران

بازار آهنگران بر خلاف اسمش به دلیل فروش لباس و آجیل شناخته می‌شود. بازار آهنگران با تنوع محصولات لباس و آجیل، یک مقصد مناسب برای خرید در تهران است. این بازار، تجربه‌ای شاد و هیجان‌انگیز را برای خریداران به ارمغان می‌آورد و مکانی مناسب برای کسانی است که به دنبال خرید لباس‌های متنوع و باکیفیت و همچنین تنقلات خشک هستند.

آدرس: مصطفی خمینی، ۱۵ خرداد، بین عرب زاده و حسام السلطنه

 

بازار بین الحرمین

بازار بین الحرمین به دلیل فروش انواع لوازم تحریر، خودکارهای روان نویس و محصولات مشابه، محبوبیت دارد.

بازار بین الحرمین به عنوان یکی از مراکز مهم تجاری تهران، همواره در تلاش است تا نیازهای محصلان را با تنوعی وسیع از لوازم تحریر و خودکارهای روان نویس، برطرف کند. قیمت‌های این محصولات نیز بسیار مناسب است و معمولاً ارزان‌تر از مغازه‌های دیگر است.

آدرس: تهران، خیابان پانزده خرداد، سبزه میدان، بازار بزرگ تهران

بازار زرگرها

بازار زرگرها یکی از مهم‌ترین اماکن برای خرید طلا و جواهر است. بسیاری از مردم در این بازار، طلا و جواهرهای خود را تهیه می‌کنند چرا که قیمت‌ها در مقایسه با سایر فروشگاه‌ها و طلافروش‌ها بسیار مناسب می باشد.

بازار زرگرها در نزدیکی خیابان ۱۵ خرداد قرار دارد و محلی است که تجار و زرگران باتجربه به فروش طلا و جواهر مشغولند.

یکی از دلایلی که بازار زرگرها مورد توجه بسیاری از مردم است، قیمت مناسب طلا و جواهرهایی است که در اینجا قابل تهیه است.

برای دسترسی به بازار زرگرها در نزدیکی خیابان ناصرخسرو، بسیاری از افراد از خط متروی پانزده خرداد استفاده می‌کنند.

خیابان ناصرخسرو به عنوان یک بخش از ساختار اصلی بازار تهران محسوب نمی‌شود، اما به دلیل حضور در نزدیکی بازار اصلی و بافت سنتی، همواره به عنوان یک جزء از بازار تهران تلقی می‌شود.

شایان ذکر است که این دو بازار اختلافات زیادی در نمونه‌های معماری خود دارند و بازار خیابان ناصرخسرو بیشتر بازاری است که توسط مردم برای تجارت و بهره‌گیری از جمعیت زیاد خریداران بازار بزرگ تهران ساخته شده است.

با توجه به اینکه قصد شما دسترسی به کدام بخش از بازار باشد، می‌توانید از هر دو ایستگاه متروی مذکور برای رسیدن به بازار استفاده کنید. ایستگاه متروی امام خمینی به بازار خیابان ناصرخسرو نزدیکتر است و ایستگاه متروی پانزده خرداد در شمال بازار اصلی تهران قرار دارد. با چند دقیقه پیاده‌روی می‌توانید از این ایستگاه به بازار اصلی برسید. ایستگاه متروی خیام نیز برای دسترسی به بخش جنوبی بازار یک مسیر مناسب محسوب می‌شود.

آدرس: تهران خیابان پانزده خرداد، بازار بزرگ تهران، بین سبزه میدان و ناصر خسرو

بازار جعفری

بازار جعفری یکی از مقاصد محبوب بانوانی است که به دنبال خرید شال و روسری‌های شیک با قیمت مناسب هستند. در این بازار، می‌توانید انواع روسری‌های شیک و مجلسی را پیدا کنید که با طرح‌ها و رنگ‌های متنوعی ارائه می‌شوند.

بانوان می‌توانند در اینجا از تنوع و طراحی‌های خاص روسری‌ها بهره‌ برند و با قیمتی بسیار مناسب خرید خود را انجام دهند.

بازار جعفری به عنوان یک منطقه معروف برای خرید لوازم زنانه، جایگاهی ویژه در تهران دارد. این بازار به دلیل تنوع و ارزانی قیمت‌ها، باعث جذب بسیاری از بانوان است. اگر به دنبال خرید شال و روسری‌های شیک با قیمت مناسب و لباس‌ها و لوازم تزئینی بانوان هستید، بازار جعفری یک مقصد مناسب برای شما خواهد بود.
بازار جعفری در خیابان اعتضاد، پلاک ۱۱ و در محله بازار تهران واقع شده است. موقعیت جغرافیایی این مکان بسیار مناسب است، زیرا در نزدیکی مراکز مهمی قرار دارد. از جمله مراکزی که در نزدیکی پاساژ جعفری قرار دارند، می‌توان به بازار ۱۵ خرداد و پاساژ روحی اشاره کرد. ورودی جنوبی ایستگاه متروی ۱۵ خرداد نیز در نزدیکی این پاساژ قرار دارد. رستوران مسلم و کاخ گلستان نیز در اطراف پاساژ جعفری قرار دارند.

آدرس: بازار بزرگ تهران، خیابان اعتضاد، پلاک ۱۱

بازار حاجب الدوله

بازار حاجب الدوله یکی از مقاصد محبوب برای خرید لوازم خانگی لوکس و شیک در تهران است. در این بازار می‌توانید تیمچه‌های قدیمی با معماری الهام‌بخش را تماشا کنید و لذت ببرید.

یکی از مزایای خرید در بازار حاجب الدوله، قیمت مناسب لوازم خانگی است؛ به خصوص برای جهیزیه عروس. این بازار شهرتی برای ارائه لوازم خانگی باکیفیت و طراحی‌های شیک دارد و قیمت‌های بسیار مناسب‌تری نسبت به مکان‌های دیگر دارد.

آدرس: تهران، بازار، خیابان تیمچه حاجب الدوله، خیابان بازار کفاش‌ها، خیابان امامزاده زید، پلاک ۲۴

بازار چهارسوق

بازار چهارسوق یکی از مقاصد محبوب برای خرید آجیل، تنقلات، زعفران، هل و سایر محصولات است. این بازار در خیابان ۱۵ خرداد قرار دارد، به عنوان قدیمی‌ترین بخش بازار تهران شناخته شده است.

آدرس: تهران، خیابان پانزده خرداد، بازار بزازها، چهارسوق کوچک، دست چپ، چهار سوق بزرگ

 

بازار قیصریه

بازار قیصریه در تهران در نزدیکی خیابان پانزده خرداد قرار گرفته و به عنوان مرکزی برای فروش عمده و خرده ساعت در تهران شناخته می‌شود.

برای رسیدن به بازار ساعت یا همان بازار قیصریه، باید از ورودی بازار بزرگ وارد شده و پس از یک مدت پیاده‌روی بسیار کوتاه، به بازار ساعت‌های تهران دست خواهید یافت. این بازار در نزدیکی سبزه میدان است.

در این بازار، مغازه‌داران انواع ساعت‌های مچی را با قیمت‌های متفاوت، از قیمتی مقرون‌به‌صرفه گرفته تا قیمتی بالاتر به مصرف‌کنندگان و همچنین فروشندگان ارائه می‌دهند.

اگر به دنبال آدرسی برای خرید ساعت مچی یا رومیزی یا دیواری در تهران هستید، بازار ساعت قیصریه یک مقصد پرطرفدار است.

آدرس: بازار تهران، خیابان دالان امین الملک، خیابان بازار بزرگ

راهنمای بازدید از بازار بزرگ تهران

برای بازدید از بازار بزرگ تهران چندین ورودی‌ وجود دارد که از مسیرهای مختلفی ‌می‌توانید مراجعه کنید.

مسیر پیشنهادی از شمال تا جنوب بازار: این مسیر با سبزه میدان آغاز ‌می‌شود که دارای سردر بسیار زیبایی است و دروازه ورودی به بازار محسوب ‌می‌شود که در ابتدا به بازار کفاش‌ها می رسید و با ادامه در مسیر چپ به تیمچه مهدیه خواهید رسید که مخصوص ترمه است. اگر به سمت جنوب بروید وارد بازار جاجب الدوله خواهید شد که مخصوص فروش ظروف دکوری است.

از این بازار وارد بازار بزازها می شوید. در ادامه مسجد امام  قرار دارد و باز هم اگر به سمت شرق ادامه دهید به بازار بین الحرمین می رسید که خانه ای تاریخی مشاهده می کنید به نام خانه حاج حسین آقا که با آجرکاری، کاشی کاری، گچبری، منبت کاری‌ها حالت بسیار خاصی دارد.

بعد از اینها نوبت به چهارسوق بازار ‌می‌رسد که فضایی هشت ضلعی با گنبد دایره ای و کوتاه است و با تزئینات زیبای خود شهرت دارد. اگر بازار خیاط‌ها را ادامه بدهید به امامزاده زید خواهید رسید اما اگر به سمت جنوب بروید به سرای امیر می‌رسید. علاوه بر مسجد ‌می‌توانید به کلیسای تادئوس مقدس نیز دسترسی پیدا کنید و بدین ترتیب به انتهای بازار می رسید و ‌می‌توانید وارد خیابان مولوی شده و از بازار خارج شوید.

تفریحات در بازار تهران

یکی از تفریحات بازار تهران کالسکه سواری است که همانند قدیم سوار کالسکه خواهید شد و بر روی سنگفرش‌ها گویی به تهران قدیم قدم گذاشته‌اید و به قسمت‌های مختلف بازار دسترسی داشته باشید.

 

راهنمای خرید از بازار بزرگ تهران

در بازار بزرگ تهران هرچیزی که در ذهنتان باشد ‌می‌توانید پیدا کنید. فقط توجه داشته باشید که بیش از نیمی از مغازه‌ها بصورت عمده هستند و خرده فروشی به ندرت انجام ‌می‌گیرد.

 

رستوران‌های بازار بزرگ تهران

بازار تهران فقط برای خرید نیست و رستوران‌هایی در این بازار هستند که با طعم بسیار لذیذ خود شهرت دارند.

این رستوران‌ها عبارتند از نایب، شمشیری، مسلم، خیام، شرف الاسلامی و چندین مورد دیگر.

فلافلی مروی: لذتی معطر در بازار تهران

گاهی اوقات در بازار بزرگ ممکن است به جای چلوکباب یا غذاهای سنتی، هوس یک ساندویچ خوشمزه و متفاوت را داشته باشید. در این مواقع، حتماً سری به فلافلی مروی بزنید و طعم بی‌نظیر فلافل‌های لذیذ آن را تجربه کنید.

شعبه اصلی این رستوران در نزدیکی کاخ شمس‌العماره واقع شده و شعبه دیگر آن در خیابان کارگر است.

آدرس: بازار تهران، خیابان ناصر خسرو، ابتدای کوچه مروی

 

نحوه دسترسی به بازار بزرگ تهران

برای دسترسی به بازار می‌توانید از طریق مترو تهران که باید برای این کار از طریق خط شماره ۱ یعنی تجریش به کهریزک استفاده کنید و در ایستگاه ۱۵ خرداد پیاده شوید که با کمی پیاده روی به بازار برسید.

چنانچه قصد دارید با تاکسی بروید، باید از صادقیه و آزادی سوار تاکسی‌های خطی شوید و به آسانی به بازار دسترسی داشته باشید یا اینکه در صورت استفاده از اتوبوس ‌می‌توانید از خط تجریش- راه آهن استفاده کرده و در ایستگاه میدان منیریه یا امام خمینی (ره) پیاده شوید و بقیه مسیر را به وسیله تاکسی یا پیاده به خیابان ۱۵ خرداد بروید.

 

ساعت کاری بازار بزرگ تهران

بازار تهران جمعه‌ها و روزهای تعطیلات رسمی وفات تعطیل است. در روزهای عادی شنبه تا چهارشنبه نیز ساعت کاری از ۹ صبح تا ۶ عصر است، البته اصناف مختلف ساعت کاری متفاوتی دارند ولی در حالت کلی بازار تا عصر دایر است ولی برخی از بخش‌های خارجی بازار تا ساعت ۸ شب فعالیت دارند.

همچنین روزهای پنج شنبه نیز ساعت کاری بازار تا ساعت ۲ ظهر است که بخش‌های خارجی تا ۵ عصر دایر هستند. با این اوصاف اگر ‌می‌خواهید در ساعات خلوت و همراه با آرامش از بازار تهران بازدید کرده و خرید کنید.

بهترین کار اینست که در ساعات اولیه صبح بروید و تا زمان ناهار خریدهایتان را انجام داده و خودتان را در یکی از رستوران‌های معرفی شده مهمان کنید.

* مریم فراهانی راد

 

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

| پایگاه خبری صدای صادرات