شما اینجا هستید
آخرین اخبار » صادرات ۳۵۰ میلیون دلاری محصولات دانش بنیان و فناوری بالا در چهارماه نخست سال ۱۴۰۱

به گزارش ‘صدای صادرات‘ از پایگاه اطلاع رسانی سازمان توسعه تجارت؛ تحقق منویات مقام معظم رهبری (مدظله) در حوزه صادرات محصولات دانش بنیان و فناوری بالا در سال تولید، دانش بنیان، اشتغال آفرین از مهم‌ترین وظایف سازمان توسعه تجارت ایران به عنوان متولی اصلی تجـارت خارجی میباشد.

تحقق اقتصاد دانش‌بنیان با محوریت توسعه تولید، تجاری سازی و صادرات محصولات دانش‌بنیان و فناوری بالا یکی از اولویت‌های ج.ا. ایران بوده بطوریکه رسیدن به سهم بیش از ۵۰ درصدی تولیدات مبتنی بر دانش و فناوری داخلی، نسبت به تولید ناخالص ملی و متعاقب آن تصاحب بازارهای دانش بنیان کشورهای هدف صادراتی، از سیاست‌های کلان علم و فناوری ابلاغی مقام معظم رهبری (مدظله العالی) است.

در همین زمینه محسن منتظری، سرپرست دفتر ارتقا کسب و کارهای دانش بنیان و خدمات فنی و مهندسی سازمان توسعه تجارت با اشاره به اهمیت رابطه دو سویه تجارت بین الملل و نوآوری بیان کرد: حمایت از توسعه فعالیت های بازاریابی بین المللی فناوری های پیشرفته، توانمندسازی صادراتی کارآفرینان کوچک و متوسط (SME)، ارتقا توان شرکتهای صادراتی دانش بنیان و فناور برای ماندگاری در بازارهای هدف صادراتی، زمینه ساز بستری مساعد برای تحقق اهداف اقتصاد دانش بنیان می شود.

وی با تاکید بر اهمیت سیاستگذاری منسجم در خصوص توسعه صادرات شرکت‌های دانش‌بنیان گفت: آمار منتشر شده از سامانه جامع تجارت ایران حاکی از تحقق صادرات ۳۵۰ میلیون دلاری محصولات دانش بنیان و فناوری بالا در چهارماه نخست سال ۱۴۰۱ است که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته رشد ۲۰ درصدی دارد.

منتظری ادامه داد: بیشترین صادرات این حوزه در گروه کالایی مواد پیشرفته مبتنی بر فناوریهای شیمیایی، برق و الکترونیک، فوتونیک، مخابرات، سیستمهای خودکار و ماشین‌آلات و تجهیزات پیشرفته به مقصد کشورهای عراق، امارات، سوریه، ترکیه، افغانستان و روسیه بوده است.

وی تسهیل در صدور مجوزهای صادراتی محصولات داروهای انسانی توسط سازمان غذا و دارو (بعنوان ارزشمندترین کالای صادراتی بعد از فلزات گرانبها) را بعنوان یکی از عوامل تاثیر گذار بر افزایش صادرات محصولات دانش بنیان برشمرده و اظهار داشت: ارزش صادرات حوزه تجهیزات پزشکی بعنوان یکی از گروه های ۹ گانه کالایی دانش بنیان در چهارماه نخست سال ۱۴۰۱ در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، از ۳/۳ میلیون دلار به ۳/۱۱ میلیون دلار افزایش داشته و رشد ۲۴۰ درصدی ارزش صادرات در این حوزه محصولات  کاملا مشهود است.

گفتنی است حمایت از اخذ گواهینامه‌ها، استانداردها، مجوزهای بین‌المللی و همچنین ثبت محصولات دانش بنیان در کشورهای هدف صادراتی بویژه حوزه محصولات زیستی و تجهیزات پزشکی یکی از مهمترین سرفصل های حمایتی در نظر گرفته شده در بسته حمایت صادرات غیرنفتی کشور سال ۱۴۰۱ است.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

| پایگاه خبری صدای صادرات