شما اینجا هستید
آخرین اخبار » دلیل اصلی افزایش بهای نفت و گاز از نگاه دبیرکل اوپک

به گزارش ‘صدای صادرات‘، الغیص بار دیگر با تاکید بر سرمایه گذاری ناکافی، به شبکه خبری سی ان بی سی گفت: عوامل دیگری فراتر از اوپک وجود دارد که واقعا در جهش های قیمت نفت و گاز دخیل است.

وی افزود: این واقعیتی سخت است که مردم و سیاستگذاران باید نسبت به آن آگاه شوند. راهکار بسیار روشن است، اوپک یک راه حل دارد و آن سرمایه گذاری است.

پیشتر در سال جاری، الغیص برای یک دوره سه ساله به سمت مدیرکلی اوپک انتخاب شد. وی جانشین محمد بارکیندو دبیرکل فقید اوپک شد که ماه گذشته در سن ۶۳ سالگی درگذشت.

آژانس بین المللی انرژی در ماه ژوئن (خرداد) اعلام کرد که سرمایه گذاری انرژی جهانی در مسیر افزایش به میزان ۸ درصد در سال جاری برای رسیدن به رقم ۲.۴ تریلیون دلار است که بخش اعظم افزایش پیش بینی شده در زمینه انرژی پاک است.

آژانس این یافته ها را ترغیب کننده خواند، اما در عین هشدار داد که میزان سرمایه گذاری همچنان برای مقابله با ابعاد متعدد بحران انرژی، کافی نیست.

آژانس بین المللی انرژی تاکید کرد که در بخش  نفت و گاز، سرمایه گذاری نسبت به سال گذشته جهش ۱۰ درصدی داشت، اما همچنان کمتر از میزان سال ۲۰۱۹ است. این نهاد یادآور شد که قیمت های بالای سوخت فسیلی امروزه فرصتی است که یک بار در هر نسل برای اقتصادهای وابسته به نفت و گاز ایجاد می شود تا دچار تحولی شوند که به آن به شدت نیاز دارند.

آژانس بین المللی انرژی پیشتر اعلام کرده بود که سرمایه گذاران نباید پروژه های جدید نفت، گاز و زغال سنگ را تامین مالی کنند اگر جهان بخواهد تا اواسط قرن به صفر خالص انتشار دست یابد.

مطمئنا سوزاندن سوخت های فسیلی همچون نفت، گاز و زغال سنگ، عامل اصلی وضعیت اضطراری آب و هوایی است.

این مساله در حالی مطرح است که گروه تولیدکننده متنفذ اوپک و شرکای غیراوپکی اش، ائتلافی از انرژی که اغلب اوپک پلاس نامیده می شود، اوایل ماه جاری میلادی در نشست خود با اعلام افزایش تنها ۱۰۰  هزار بشکه در روز از ماه آینده، فعالان بازار را شگفت زده کرد.

این تصمیم به عنوان بی اعتنایی به جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا تلقی شد که ماه گذشته در جریان سفر به عربستان از این کشور خواست اوپک نفت بیشتری برای کمک به اقتصاد آمریکا و جهان تولید کند.

در همین حال، دبیرکل اوپک در پاسخ به این سوال که آیا اوپک که تقریبا ۴۰ درصد از نفت جهان را تولید می کند، باید عامل افزایش قیمت انرژی و افزایش تورم دانسته شود، گفت: قطعا این طور نیست. منظورم این است که همه چیز نسبی است و این مساله شماره یک است. مورد شماره دو اینکه اوپک در حال انجام وظیفه اش است. ما تولید را منطبق با آنچه دیده ایم که یک سازوکار تدریجی شفاف است، افزایش داده ایم.

وی افزود: ما هر کاری می کنیم تا بازار را به تعادل بازگردانیم، اما عوامل اقتصادی وجود دارد که واقعا خارج از کنترل اوپک است.

الغیص در مورد روابط این ائتلاف انرژی با روسیه گفت که این گروه (اوپک) رابطه ای قوی با مسکو دارد و همواره به دنبال جدا کردن سیاست از اهداف تثبیت کننده بازار است.

وی ادامه داد: در وهله نخست، اگر به تاریخ نگاه کنید، چنین چالش هایی برای اوپک و تاریخ اوپک تازگی ندارد.

منبع: اگزیم نیوز

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

| پایگاه خبری صدای صادرات