شما اینجا هستید
آخرین اخبار » راهکارهای پس انداز و تشکیل سرمایه

به گزارش ‘صدای صادرات‘، شاید در زندگی روزمره خیلی از ما این تفکر بوجود بیاید که داشتن پس انداز و کسب سرمایه برای هر شخصی لازم است. اما آیا با این همه مخارج سنگین زندگی و تورم اقتصادی و با این میزان حقوق کارمندی با وجود کار تمام وقت، چطور می ­توان اضافه آن را پس انداز کرد؟
برای پس انداز داشتن و جمع کردن سرمایه باید به نکاتی توجه کنیم و مواردی را رعایت کنیم که در ادامه مطلب برای شما آورده شده:
– یکی از موانعی که باعث به هدر رفتن حقوق ماهیانه شما می­ شود خریدهای اضافی است.
برای مثال به اندازه کافی برای هوای سرد لباس گرم دارید ولی باز هم برای اینکه یک لباس جدید داشته باشید دوباره سال بعد یک لباس گرم دیگر می­ خرید.
یا برای رفتن به مجالس جشن و سرور، لباس ­های مجلسی دارید ولی چون قبلاً همه آن را دیده­ اند، دوباره اقدام به خرید یک لباس جدید می­ کنید در حالی که لباسی که قبلاً پوشیده ­اید، نه کهنه شده، نه خراب شده، نه رنگش رفته، فقط صرفاً بخاطر تکراری شدن هر بار که به مجلسی دعوت دارید یک لباس جدید می ­خرید.
البته این خریدهای اضافی می­ تواند شامل وسایل منزل هم بشود. از خرید وسایلی که زیاد استفاده نمی­ شود و پس از خریدن، آنها را ماه­ ها در جعبه نگه می­ دارید شاید روزی به کار آید، حتی الامکان خودداری کنید.
– یکی دیگر از کارهایی که اصطلاحاً ولخرجی به حساب می­ آید اینست که زیاد بفکر خورد و خوراک و ایجاد تنوع در تناول انواع خوراکی­ ها و نوشیدنی­ ها هستیم.
سعی کنید از خریدن مواد غذایی اضافی که معمولاً برای سلامتی مضر هم هستند خودداری کنید.
انواع شیرینی و شکلات، فست فودها، نوشابه­ های گازدار و دلستر، قهوه و نسکافه و هات چاکلت. . . و امثالهم از جمله خوردنی­ هایی هستند که نه تنها به مخارج ماهانه شما اضافه می ­کنند بلکه به مرور زمان و آهسته آهسته به قند و چربی خون شما اضافه می­ کنند و یا رفته رفته باعث اختلال در سیستم گوارشی شما می­ شوند.
– از تفریحات و سرگرمی ­های کم خرج استفاده کنید. برخی از تفریحات مخارج نسبتاً بالایی دارد مثل: رفتن به شهربازی یا رفتن به تله کابین و یا سفرهایی که نیاز به کرایه هتل دارند . . .
در حالی که بسیاری از تفریحات سالم و سازنده هم هستند که زیاد نیازی به خرج کردن ندارند مثل طبیعت گردی یا رفتن به موزه­ های داخل شهر.
برای مسافرت هم حتی الامکان از تورهای مسافرتی استفاده کنید که به صرفه تر هستند.
– سعی کنید در زندگی مقداری متوجه مصارف روزانه خود باشید. مثل گفت و گوهای بیش از حد و تکراری و طولانی با تلفن ثابت یا تلفن همراه یا استفاده ­های بیهوده و طولانی از اینترنت.
– هنگام خرید کردن از خرید کالاهایی که خیلی زیاد گرانقیمت هستند پرهیز کنید.
اگر می­ بینید کالایی در حد کفایت برای شما کار می­ کند لزومی ندارد بهترین و گرانقیمت ترین آن را بخرید.
– اگر با خودروی شخصی بیرون رفته­ اید از خیابان گردی­ های بیهوده و بی ­استفاده پرهیز کنید چرا که هم هزینه سوخت خودرو را بالا می­ برد و هم سبب استهلاک زودهنگام قطعات خودرو می­ شود.
– سعی کنید تا حدودی از خریدن هدیه های مکرر برای دوستان و اقوام خودداری کنید. مگر در موارد ضروری مثل ازدواج، خانه خریدن، صاحب فرزند شدن و . . .
لزومی ندارد شما که در محل کار، ۱۵ الی ۲۰ همکار دارید. برای همه همکاران به نوبت کادوی تولد بخرید.

مرحله بعدی که در مدیریت حقوق ماهانه خود باید مد نظر داشته باشید اینست که قبل ار هر اقدامی و پیش از هر خریدی هر ماه مقدار مشخصی از حقوق خود را در یک حساب جداگانه واریز کنید و با خود فکر کنید به جایی قسط می­ دهید یا مثلاً به کسی بدهکار هستید و حتماً مجبور هستید این مقدار مشخص را هر ماه به آن حساب واریز کنید و بدین ترتیب هر ماه مقداری از حقوق دریافتی شما برایتان ذخیره می­ شود.
به خاطر داشته باشید این کارت حساب بانکی را که مخصوص پس انداز است هرگز با خود از خانه بیرون نبرید و برای خریدها و تفریحات و مسافرت از آن استفاده نکنید.
بدین ترتیب پس از چند ماه یا یک سال متوجه می ­شوید مقداری پس انداز دارید.

در صورت امکان سعی کنید با آن پس انداز سرمایه­ گذاری کنید. ترجیحاً خرید طلا یا ارز و یا خرید سهام و نگهداری آن به مدت طولانی می­ تواند برای شما سودمند باشد. سعی کنید آن طلا، ارز یا سهام را در زمان مشخصی که بصرفه باشد و سود کنید بفروشید.

بهتر است همیشه به خاطر داشته باشید پرهیز از اسراف و زیاده روی یا بدمصرفی با خسیس بودن، زمین تا آسمان تفاوت دارد. سعی کنید هر جا که لازم بود دست به خیر باشید. اگر شخصی از افراد خانواده یا نزدیکان شما تنگدست بود و نیاز شدید مالی داشت و یا از درد و بیماری رنج می­ برد و هزینه درمان نداشت در چنین مواقعی به دوستان و اطرافیان خود در حد امکان، کمک کنید.
به امید روزهای روشن و موفق و پر از کسب و کار و درآمد برای شما عزیزان.

* مریم فراهانی راد

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

| پایگاه خبری صدای صادرات