شما اینجا هستید
آخرین اخبار » رشد صنعتی ایران از ۱۶۴ کشور جهان بیشتر شد

به گزارش ‘صدای صادرات

اگزیم نیوز، سازمان توسعه صنعتی ملل متحد(یونیدو) در گزارشی موسوم به «سالنامه بین‌المللی آمار صنعتی»، رشد ارزش افزوده تولیدات صنعتی ایران در سال ۲۰۲۲ را ۶.۵ درصد اعلام کرده است. در سال ۲۰۲۱ نیز ارزش افزوده تولیدات صنعتی ایران ۶.۶ درصد رشد کرده بود.

این گزارش همچنین سرانه ارزش افزوده تولیدات صنعتی ایران طی سال ۲۰۲۲ را معادل ۸۲۵ دلار محاسبه کرده است. این رقم برای سال قبل از آن ۷۱۲ دلار اعلام شده بود.

براساس برآورد این نهاد بین‌المللی سهم ارزش افزوده صنعتی در تولید ناخالص داخلی ایران طی سال ۲۰۲۲ نیز ۱۴.۷ درصد بوده است. سهم تولیدات صنعتی در صادرات ایران طی این سال ۴۷.۷ درصد و سهم صنعت در اشتغال کشور نیز ۱۷.۴ درصد برآورد شده است.

براساس این گزارش ایران از نظر رشد ارزش افزوده صنعت طی سال ۲۰۲۲ در میان ۲۱۳ کشور و منطقه خودمختار در رتبه ۴۹ جهان قرار داشته است. به عبارت دیگر رشد ارزش افزوده بخش صنعت ایران از ۱۶۴ کشور و منطقه خودمختار بیش‌تر و تنها از ۴۸ کشور کمتر بوده است.

از جمله کشورهایی که رشد ارزش افزوده صنعت آن ها نسبت به ایران در سال ۲۰۲۲ کمتر بوده می‌توان به برزیل با رشد ۲.۱ درصدی، چین با رشد ۲.۶ درصدی، آلمان با رشد ۲.۲ درصدی، ژاپن با رشد ۱.۴ درصدی، قطر با رشد ۴.۳ درصدی، روسیه با رشد منفی ۲.۹ درصدی، و آمریکا با رشد ۱.۷ درصدی اشاره کرد.

کشورهایی مثل عربستان، ترکیه، هند، ایرلند، مالزی، امارات و ویتنام رشد صنعتی بیشتری نسبت به ایران داشته‌اند.

اوکراین با رشد منفی ۳۹ درصد در تولیدات صنعتی طی سال ۲۰۲۲ مواجه شده است که کمترین در جهان بوده است.

براساس این گزارش فعالیت‌های صنعتی که در سال ۲۰۲۰ تحت تاثیر شیوع کرونا به شدت کاهش یافته بود در سال ۲۰۲۱ احیای تحسین‌برانگیزی داشت و در سال ۲۰۲۲ شاهد بازگشت روند رشد این فعالیت‌ها به دوره پیش از شیوع کرونا بوده‌ایم. در این سال ارزش افزوده بخش صنعت جهان ۲.۳ درصد رشد کرد اما نتوانست به رقم رشد ۳.۱ درصدی تولید ناخالص داخلی جهان در این سال برسد. اقتصادهای صنعتی شاهد رشد صنعتی نسبتا خوب در سال ۲۰۲۲ بودند. ارزش افزوده تولیدات صنعتی در اقتصادهای با درآمد بالا طی این سال ۲.۹ درصد رشد کرده است. این رقم برای اقتصادهای در حال صنعتی شدن ۶ درصد اعلام شده است.

همچنین سرانه ارزش افزوده تولیدات صنعتی جهان در این سال با رشد ۱۴.۲ درصدی نسبت به سال قبل از آن مواجه شده و به ۱۸۷۹ دلار رسیده است.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

| پایگاه خبری صدای صادرات