شما اینجا هستید
آخرین اخبار » حضور ۹ میلیون پایانه فعال و ۴۰۰ میلیون کارت بانکی در صنعت پرداخت ایران

به گزارش ‘صدای صادرات‘ از اگزیم نیوز، محمدرضا مانی یکتا، روز سه شنبه در نشست تخصصی دغدغه بازیگران زنجیره صنعت پرداخت، گفت: کشور ما در دنیا جزو ۵ کشور اول در گستردگی صنعت پرداخت است و با وجودی که پرداخت الکترونیک نیز انجام می‌دهیم، حجم معاملات اسکناس در ۱۰۰ همت باقی مانده است.

وی با اشاره به اینکه نسبت اسکناس به مسکوکات به ۲.۶ رسیده که در بعضی مواقع این میزان به ۱.۸ کاهش یافته است، افزود: این موضوع یک رکورد است و نشان می‌دهد وابستگی به صنعت پرداخت بیشتر شده است. روزانه ۱۳۰ تا ۱۴۵ میلیون تراکنش پرداختی داریم که در پایان سال این میزان به ۲۰۰ میلیون هم می‌رسد.

وی با بیان اینکه ۲۵ تا ۳۰ درصد تراکنش‌ها در جهان برخط است، گفت: اما در کشور ما ۱۰۰ درصد به صورت آنلاین است. در حال حاضر ۹ میلیون پایانه فعال تراکنش داریم که در آن‌ها ۵۰ میلیون نفر با ۴۰۰ میلیون کارت بانکی تراکنش انجام می‌دهند.

مانی یکتا بیان داشت: صنعت پرداخت کشور فضای بسیار پیچیده‌ای دارد و ما فرصت بروزرسانی نداشتیم. در تمام دنیا ۱۰۰ درصد هزینه تراکنش را پذیرنده قبول می‌کند، اما در ایران با اصلاحاتی که در تیر ماه صورت گرفت ۵۰ درصد توسط پذیرنده صورت می‌گیرد و ۵۰ درصد دیگر متعلق به بانک است. این موضوع نشان می‌دهد که ما فاصله زیادی با نرم‌های جهانی داریم.

وی اضافه کرد: هر تصمیم و هر اصلاحی در این صنعت باید با دقت بالا صورت گیرد، چرا که ممکن است اثرات شدیدی در کشور داشته باشد. همه بر این باور هستند که اقتصاد این صنعت ناتراز است و بسیاری از مشکلات این صنعت ناشی از همین ناترازی اقتصادی است، مشکلاتی مانند قاچاق پز، تخلفات پی اس پی‌ها و … ناشی از این ناترازی است. این ناترازی می‌توانست ارائه خدمات را با چالش‌های جدی مواجه کند، در این شرایط برخی‌ها پیشنهاد ارایه کارت هوشمند mv را داده‌اند، در این زمینه ۷۰ درصد کارت‌های صادره قابلیت دارد تا فضای پذیرندگی را اجرایی کنند تا پروژه کهربا عملیاتی شود.

مانی یکتا با بیان آنکه در این زمینه رگولاتور فشار می‌آورد تا توسعه پرداخت با قدرت ادامه یابد، اما متاسفانه در طول ۵ سال گذشته ابزار جدید به صنعت پرداخت اضافه نشده است، گفت: در این حوزه بازاریابی نامتعارف صورت گرفته تا پذیرندگان را به طرف خود جذب کنند.
وی در پایان گفت: ره‌نگاشت بانک مرکزی نکات اصلاح کلان صنعت پرداخت را مشخص و در این زمینه ریل گذاری کرده است، در این ره‌نگاشت به دنبال ورود شرکت‌های جدید به صنعت پرداخت هستیم.

فرهاد فائز مدیرعامل شاپرک نیز اظهار داشت: در شاپرک هر ماه بولتن منتشر می‌کنیم و این بولتن را رایگان به مردم می‌دهیم، صنعت پرداخت صنعتی است که هر ایرانی هر روزه با آن درگیر می‌شود و در دو ثانیه سرویس دریافت می‌کنند.
وی با اشاره به اینکه ماهانه ۴ میلیارد تراکنش صورت می‌گیرد، گفت: صنعت پرداخت بیم‌هایی دارد و بنده به کسب و کار توجه ویژه‌ای دارم. این صنعت هزار میلیارد تومان در ماه تراکنش دارد و از این تراکنش کمتر از یک صدم درصد سهم صنعت پرداخت است.
فائز پوزهای قاچاق، کارهای نامتعارف برای جذب مشتری، افزایش مهاجرت و سختی جذب نیروی انسانی ماهر و در آخر نوآوری پائین این صنعت را از بیم‌های صنعت پرداخت ذکر و اضافه کرد: باید از نظر زیرساختی آماده باشیم تا بعد از تحریم‌ها پاسخگو باشیم، زیرا از صنعت روز دنیا به دلیل تحریم‌ها مقداری عقب هستیم.

مدیرعامل شاپرک گفت: نظام کارمزد عوض شده و امکان سو استفاده از آن از بین رفته است و اجرایی شدن فاز سه اصلاح نظام کارمزد این شرایط را بهبود بخشیده است.
وی افزود: الزامی است هر شرکت psp که بخواهد تاسیس شود باید یک همت پول بیاورد این در حالی است که هر تراکنش پوز می‌تواند ۱۰۰ تومان سود برای وی به همراه داشته باشد.
وی گفت: در حوزه قاچاق شاپرک مسئول قاچاق نیست و قاچاق سازمان مربوط به خودش را دارد، دیده شده است که برخی افراد رسما تبلیغ فروش پوز قاچاق را می‌کنند. در این مورد باید اشاره کنم که ۹۰ درصد پوزها sml هستند و توسط سازمان ملی مقررات تایید می‌شوند. با توجه به اهمیت مسئله پوزهای قاچاق، شرکت شاپرک یک کارگروه تشکیل داد و نماینده پی اس پی هم حضور دارند تا مانع این قاچاق شویم.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

| پایگاه خبری صدای صادرات