شما اینجا هستید
اصلی-اسلایدر » بارگذاری جدیدی روی منابع آبی زاینده‌رود در کار نیست

به گزارش ‘صدای صادرات‘ ازخبرگزاری فارس، علیرضا الماسوندی، معاون شرکت مدیریت منابع آب ایران طی مصاحبه ای  با اشاره به بهره‌برداری طرح آبرسانی شرب به استان چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: طرح جامع مدیریت منابع آب در حوضه آبریز زاینده در ۲ سال گذشته تکمیل شد و ۶ مدل جهانی در آن به کار رفت، هفته گذشته نیز دفاتر پایش حوضه در ۲ استان اصفهان و چهارمحال و بختیاری مستقر شده است.

رئیس حوضه آبریز زاینده رود گفت: این طرح ظرفیت دارد تا تمامی ذی‌نفعان حوضه آبریز زاینده رود در جریان ریز برنامه‌های منابع و مصارف آب قرار گیرند و شفافیت کامل در ارائه اطلاعات وجود خواهد داشت.

وی با اشاره به تخصیص آب شرب استان چهارمحال و بختیاری افزود: شهرهای استان چهارمحال و بختیاری در گذشته برداشت آب شرب را از چشمه کوهرنگ در بالادست تونل اول کوهرنگ به صورت مستقیم انجام می‌دادند.

الماسوندی گفت: متاسفانه در طراحی سامانه قبلی تامین آب استان چهارمحال و بختیاری، مسئله کدورت آب در محل چشمه بر اثر سیلاب دیده نشده بود و آب این منبع غیرقابل استفاده در زمان سیل غیرقابل استفاده می‌شد.

وی ادامه داد: شرایطی در سال گذشته پیش آمد که کدورت آب بر اثر سیلاب بالا رفت و ما ۲ هفته مسئله آب داشتیم. از طرفی آب‌خوان منطقه آبخوان ضعیفی است که شرایط برداشت آب زیرزمینی ندارد و از ۶ محدوده مطالعاتی ۴ محدوده ممنوعه داریم.

* بارگذاری جدیدی روی منابع آبی «زاینده‌رود» درکار نیست

معاون شرکت مدیریت منابع آب ایران گفت: وزارت نیرو مکلف است، آب شرب مردم را به لحاظ کمی و کیفی تضمین کند و بر اساس این وظیفه تامین آب شرب با بهترین شرایط باید انجام شود.

الماسوندی با اشاره به بهره‌برداری از طرح آبرسانی شرب به استان چهارمحال و بختیاری گفت: مهمترین جز طرح آبرسانی شرب استان چهارمحال و بختیاری، تصفیه‌خانه پیشرفته ساخته شده است و اجرای این پروژه به معنای بارگذاری جدید بر منابع آب نیست، در حقیقت تنها منطقه برداشت آب تفاوت کرده است.

* کاهش هدررفت آب شرب و کمک به زاینده‌رود با اجرای طرح آبرسانی شرب چهارمحال و بختیاری

وی افزود: علاوه بر این، تغییر منابع آب شرب استان چهارمحال و بختیاری با اجرای این پروژه به حوضه آبریز زاینده رود کمک خواهد کرد، زیرا استفاده از منبع قبلی به دلیل فرسوده بودن زمینه هدررفت آب را فراهم می‌کرد که با اجرای طرح جدید، این هدررفت متوقف شده و عملا برداشت از زاینده رود برای تامین آب شرب استان چهارمحال و بختیاری کاهش خواهد داشت.

الماسوندی در بیان اثر این پروژه گفت: این تامین با توجه به توسعه فیلتراسیون و تصفیه خانه جدید، زمینه تامین آب شرب با کیفیت را فراهم خواهد کرد.

* آبرسانی به چهارمحال و بختیاری و سامانه دوم اصفهان ۲ طرح تامین آب شرب

این مقام مسئول تاکید کرد: جابه‌جایی محل تخصیص در حوضه زاینده‌رود برای تامین آب استان چهارمحال و بختیاری با توجه به پوشش جمعیت ثابت، به برداشت اضافه آب شرب از حوضه زاینده رود ختم نخواهد شد و تنها کیفیت آب با تصفیه‌خانه مدرنی که افتتاح شده است، ارتقا پیدا می‌کند.

معاون شرکت مدیریت منابع ایران بیان کرد: نمونه طرح‌های ارتقای کیفیت آب‌رسانی در مناطق دیگر حوضه آبریز زاینده‌رود از جمله اصفهان در قالب سامانه دوم آبرسانی اجرا و در مدار بهره‌برداری قرار گرفته است.

به گزارش فارس، طرح آبرسانی شرب به استان چهارمحال و بختیاری پیشرفت فیزیکی ۱۰۰ درصدی داشته و طی روزهای آتی جایگزین خط آب رسانی این استان از محل کوهرنگ خواهد شد.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

| پایگاه خبری صدای صادرات