شما اینجا هستید
آخرین اخبار » اتصالی که به شناسایی خانه‌های خالی کمک کرد

به گزارش ‘صدای صادرات‘ از خبرگزاری ایسنا، قانون مالیات بر خانه‌های خالی پنجم آذرماه ۱۳۹۹ در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید. مقرر شد خانوارها اعم از مالکان و مستاجران، اطلاعات سکونتی خود را در سامانه املاک و اسکان وزارت راه و شهرسازی ثبت کنند تا خانه‌های خالی شناسایی و به سازمان امور مالیاتی معرفی شود.

تخمین زده می‌شود که حدود ۲۹ میلیون واحد مسکونی در ایران وجود دارد که از این تعداد بر اساس آمار سال ۱۳۹۵ حدود ۲.۶ میلیون واحد خالی از سکنه است. اما پس از سه سال از تصویب قانون فقط حدود ۱۸۳ هزار خانه خالی به بازار عرضه شده است. این  در حالی است که در شهر جدید پردیس ۶۵ هزار و در منطقه ۲۲ تهران ۴۵ هزار واحد خالی از سکنه وجود دارد.

تا کنون ۶.۵ میلیون سرپرست خانوار به سامانه املاک و اسکان مراجعه و ۴.۲ میلیون مالکیت ثبت شده است. ماه گذشته ابوالفضل نوروزی ـ سرپرست دفتر اقتصاد مسکن اعلام کرد که مراجعه به سامانه با رشد ۵ برابری از میانگین روزانه ۵۰۰۰ مورد به ۲۵ هزار مورد رسیده که مهم‌ترین دلیل آن اتصال به خدمات وزارت آموزش و پرورش عنوان شد.

وزارت راه و شهرسازی در جهت شناسایی واحدهای خالی از سکنه اقداماتی را در حال انجام دارد. در کنار خوداظهاری، اطلاعات سامانه املاک و اسکان از طریق ثبت‌نام آموزش و پرورش، قبوض برق، آب و گاز و بارگذاری در سامانه در حال تکمیل است. با بانک مرکزی نیز تفاهم شده تا اطلاعات ملکی افرادی که دسته چک دریافت و افتتاح حساب می‌کنند نیز در سامانه املاک و اسکان ثبت شود. آدرس سکونتی ایرانیان بر اساس سامانه املاک و اسکان، دریافت و تکمیل خواهد شد.

به دنبال این اقدامات گفته می‌شود که تا کنون ۱۸۳ هزار واحد خالی از سکنه در بازار عرضه شده که حدود ۱۸ هزار واحد مربوط به مالکان با ۲۰ خانه خالی است. ۱۲ مالک نیز بیش از ۱۰۰ واحد مسکونی خالی دارند که ۱۲ هزار و ۴۳۶ واحد متعلق به این افراد به بازار عرضه نشده است.

از جمله ارگان‌هایی که گفته می‌شود همکاری چندان مناسبی در معرفی خانه‌های خالی و لوکس ندارند شهرداری‌ها هستند. به طور مثال چند روز قبل رئیس سازمان امور مالیاتی گفت: شهرداری لواسان از ارائه اطلاعات خانه‌های لوکس به سازمان امور مالیاتی امتناع می‌کند. در پی این اظهارات، رئیس مرکز اطلاعات مالی ضمن ابراز تعجب از عدم همراهی شهرداری لواسان در ارایه اطلاعات به سازمان مالیاتی اعلام کرد: اگر شهرداری‌ها انجام تکالیف قانون مبارزه با پولشویی را جدی نگیرند، ترک فعل آنها از مراجع ذیربط پیگیری خواهد شد. همین الان هم ترک فعل این نهادها برابر تکالیف صریح قانون و مقررات مبارزه با پولشویی محرز است.

اخیرا مدیرکل دفتر حسابرسی سازمان امور مالیاتی گفته است: جوان ۲۳ ساله دارای ۱۲۳ واحد خالی از سکنه شناسایی شده که باید منبع درآمد آن  مشخص شود. هم‌چنین مالیات بر درآمد این فرد نیز از طریق سامانه‌های سازمان امور مالیاتی پیگیری می‌شود.

دولت پس از چند مرحله اخطار، از روز ۱۵ شهریورماه سال جاری، اعمال مالیات بر خانه‌های خالی را به شکل جدی‌تری دنبال کرد. در این راستا از اردیبهشت در تهران و شهرهای اقماری، گشت‌هایی متشکل از وزارت راه و شهرسازی، شهرداری، سازمان امور مالیاتی برای شناسایی میدانی خانه‌های خالی در مناطق مختلف شهری برقرار شد. مهم‌ترین ملاک وزارت راه و شهرسازی برای خالی نبودن خانه‌های خالی، پرکردن اطلاعات در سامانه ملی املاک و اسکان است.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

| پایگاه خبری صدای صادرات