شما اینجا هستید
آخرین اخبار » کمبود گاز در زمستان قطعی است

به گزارش ‘صدای صادرات‘  از اقتصاد آنلاین، کسری گاز در زمستان قطعی خواهد بود و باید در این خصوص تدبیری اتخاذ شود؛ این هشدار یک فعال اقتصادی است. البته پیش از این نیز بسیاری هشدار قطعی گاز در زمستان خصوصا برای واحدهای تولیدی را اعلام کرده بودند؛ برای مثال روز گذشته، یکی از نمایندگان مجلس، اعلام کرد که زمستان امسال ۲۵۰ میلیون متر مکعب کمبود گاز داریم! البته کسری گاز در زمستان برای واحدهای تولیدی مساله جدیدی نیست و سالیان سال است که دولت برای تامین گاز خانگی در زمستان، بدون توجه به ضرر قطعی گاز به تولید و اقتصاد، گاز واحدهای تولیدی را قطع می‌کند. اقتصاد آنلاین در همین راستا به گفت‌وگو با مهراد عباد، عضو هیات نمایندگان اتاق ایران و تهران پرداخته است.
عباد، در گفتگو با اقتصاد آنلاین در خصوص کسری گاز زمستان امسال گفت: کسری گاز در سال های اخیر اتفاقی نیست و باتوجه به اینکه سبد انرژی کشور بر اساس گاز تامین میشود و درصد بالایی از گازبرای تبدیل گاز به برق و سوزندان گاز و تبدیل آن به مواد بالاتر مانند پلیمر استفاده میشود، باعث کمبود انرژی گاز شده است.
وی افزود: دوعامل مهم و تاثیرگذار در ناترازی گاز در ده سال اخیر عبارتند از تحریم ها؛ مستهلک بودن ماشین آلات و تجهیزات پالایشگاه های گازی که به واسطه تحریم ها نتوانستیم تجهیزات جدید جهت استخراج، ذخیره سازی و حمل گاز مایع را واردکنیم. همچنین، قدیمی بودن چاه های گازی که به نوعی استخراج آنها را مشکل میسازد و باید از میادین مشترک گازی و میادین اقتصادی که در ایران داریم استفاده کنیم اما با توجه به استفاده از تکنولوژی فوق سرد  درصنعت گاز نمیتوان انرژی را ذخیره و در ماه های کمبود انرژی از آن استفاده کرد .
او ادامه داد: با توجه به اینکه همچنان در ایران گاز را به صورت طبیعی و با روش فوق سرد مورد استفاده قرار میدهیم و ابزار و تجهیزات لازم جهت ذخیره سازی انرژی گاز به صورت مایع و … که در تمام دنیا استفاده میشود را نداریم و در بهترین حالت گاز را به صورت فشرده  در می آوریم، باید از تکنولوژی روز دنیا جهت جمع آوری، استحصال و خالص سازی که ارزش افزوده زیادی برای ما خواهد داشت استفاده کنیم.

این عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی در خصوص راهکار برون رفت از این شرایط به نحوی که واحدهای تولیدی دچار کمبود گاز و برق نشوند و به تولید لطمه‌ای وارد نشود، اظهار کرد: در اقدام کوتاه مدت، باید برای نخوابیدن صنایع، گاز صنایع و تولید را قطع نکنند تا تولید ما متوقف نشود، در اقدامات میان مدت؛ سیستم های انتقال گاز در لوله کشی های شهری که رگلاتورها حدود ۲۰ درصد نشتی دارد همچنین فلرهای موجود سر چاه های گاز، انرژی زیادی را خارج و فلرهای گازی میسوزد و باعث آلودگی میشود که باید روی مسئله هدررفت منابع کار کرد و پیشگیری های لازم را انجام داد، دراقدامات بلند مدت توسط دولت باید استراتژی کشور عوض شود و انرژی های تجدید پذیر به برنامه توسعه کشور اضافه شود و همچنین بحث هم جوشی هسته ای که در سطح آزمایشگاهی انجام شده ولی همه کشورهای در حال توسعه از سوخت‌های فسیلی دست کشیدند و باید روی آن مطالعات بیشتری صورت بگیرد.
اودر پایان افزود: استفاده از انرژی های فسیلی در تمام دنیا رو به اتمام است و به سمت انرژی های هیدروژنی روی آورده اند که  باعث تولید سیمان سبز و فولاد سبز شده که در ایران نیز شاهد آن هستیم اما همچنان نزدیک ۹۸ درصد انرژی کشور از طریق گاز تامین میشود که مشکلات زیادی را در این زمینه شاهد هستیم و باید با روی آوردن به انرژی های نو و محدود نساختن آن به باد و خورشید مشکلات این حوزه را حل نمود.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

| پایگاه خبری صدای صادرات