شما اینجا هستید
آخرین اخبار » تولید و مصرف بنزین سربه‌سر شد

به گزارش ‘صدای صادرات‘ از اگزیم نیوز به نقل از شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران، جلیل سالاری، روز (چهارشنبه) در حاشیه مراسم نکوداشت پدافند غیرعامل و نوزدهمین جام برتر اِچ‌اِس‌ای که در ساختمان غدیر شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی برگزار شد، با بیان اینکه با ورود به نیمه دوم سال، مصرف بنزین روند کاهشی داشته است، اظهار داشت: در تابستان با توجه به افزایش سفرهای بین‌استانی و ایام اربعین، اوج مصرف بنزین را شاهد بودیم.

وی با تأکید بر اینکه در دهه اول مهرماه نیز تردد سرویس‌های مدارس بیشتر بود، ادامه داد: اکنون میانگین مصرف بنزین به ۱۱۵ میلیون لیتر رسیده و این در حالی است که میانگین مصرف در تابستان به بالای ۱۲۰ میلیون لیتر در روز بالغ می‌شد.

معاون وزیر نفت با اشاره به اینکه باید برای مدیریت مصرف سوخت برنامه‌ریزی مناسب داشته باشیم، گفت: یکی از دلایل افزایش مصرف بنزین در تابستان افزایش کارت‌های جایگاه‌های سوخت در زمان اوج سفرهای بین‌شهری بود.

سالاری بیان کرد: با توجه به آمار سامانه، روند مصرف کاهشی است و امیدواریم که این روند ادامه‌دار باشد.

وی با بیان اینکه حمل‌ونقل عمومی در داخل کشور ضعیف است، ادامه داد: در سفرهای درون‌شهری بیشتر خودروها تک‌سرنشین هستند و این ترافیک‌ها مصرف درون‌شهری را افزایش می‌دهد. البته مصرف برون‌شهری کاهش پیدا کرده است.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران با تأکید بر اینکه اکنون تولید روزانه بنزین حدود ۱۱۵ میلیون لیتر است، گفت: موازنه تولید و مصرف بنزین در کشور برقرار است.

سالاری با اشاره به اینکه بنزین سوپر به تناسب نیاز عرضه می‌شود، افزود: عمده بنزین سوپر کشور در پالایشگاه امام خمینی شازند تولید می‌شود و با توجه به تعمیرات ‌اساسی در واحد کت کراکر این پالایشگاه تا مدتی عرضه بنزین سوپر محدود خواهد بود.

وی درباره طرح اختصاص بنزین به کد ملی به جای خودرو نیز تأکید کرد: در گذشته پیشنهاداتی بوده است و این موضوع را به موازات مطالعات مورد نیاز به صورت پایلوت در کیش اجرا کردیم.

معاون وزیر نفت تصریح کرد: اکنون در تلاشیم از کارت هوشمند به سمت کارت مغناطیسی برویم و آسیب‌ها بررسی شود و در صورت فراهم‌ بودن شرایط، مراحل کار را اعلام می‌کنیم.

سالاری با اشاره به اینکه وضعیت ذخیره‌سازی سوخت نیروگاه‌ها نسبتاً مناسب است، گفت: با توجه اینکه اول سال پیش‌بینی لازم را داشتیم ذخیره‌سازی ۴.۸ میلیارد لیتری در نیروگاه‌ها را شاهدیم.

وی ادامه داد: برخی نیروگاه‌ها باید ظرفیت ذخیره‌سازی سوخت را افزایش دهند؛ زیرا تنها برای مصرف ۵ یا ۶ روز می‌توانند سوخت مایع ذخیره کنند در آن شرایط مشکل است که بتوانیم به موازات به سرعت، سوخت مایع را تأمین کنیم.

مدیرعامل شکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران ادامه داد: اگر ظرفیت ذخیره‌سازی افزایش پیدا نکند، به ویژه در شرق کشور دچار مشکل می‌شویم و برای تأمین به موقع سوخت مایع نیروگاه‌ها به بخش حمل‌ونقل فشار می‌آید.

سالاری تأکید کرد: همچنین پیش‌بینی‌هایی برای ذخیره‌سازی نفت سفید و گاز مایع دیده شده تا اگر در شرایطی نیاز به عرضه سوخت مایع بود، آن را توزیع کنیم.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

| پایگاه خبری صدای صادرات