شما اینجا هستید
آخرین اخبار » امکان صادرات بنزین با افزایش سهم CNG

به گزارش ‘صدای صادرات‘ از خبرگزاری مهر، محسن جوهری طی مصاحبه ای با اشاره به اینکه توسعه نامتوازن سی ان جی در بخش عرضه و تقاضا وجود دارد گفت: در بخش عرضه روزانه ۵۰ میلیون متر مکعب توان عرضه برای ۸ میلیون خودرو وجود دارد.

وی ادامه داد: اما مسأله‌ای که وجود دارد تعداد خودروهای موجود ۴ تا ۴ و نیم میلیون خودرو است به عبارتی ۴ میلیون دستگاه خودرو برای این میزان عرضه کم داریم و این مساله به این معناست که توسعه نامتوازن در این زمینه وجود دارد

جوهری خاطر نشان کرد: در صورتیکه دولت بتواند در بخش تقاضا بتواند در کوتاه مدت اقدامی انجام دهد که تقاضا افزایش پیدا کند می‌تواند در کاهش مصرف بنزین نیز مثمر ثمر باشد.

رئیس هیأت مدیره انجمن سی ان جی در پاسخ به این سوال که آیا دولت تسهیلات ویژه ای برای خریداران خودروهای دوگانه سوز در نظر گرفته است، خاطر نشان کرد: تسهیلات دولت معطوف به خودروهای عمومی بوده و خواسته ما در دوسال گذشته این بود که خودروهای شخصی به صورت رایگان دوگانه سوز شوند مانند اقدامی که در دهه ۸۰ انجام شد و کل خودروهای بنزینی به صورت رایگان به دوگانه سوز شدند.

به گفته جوهری، چرا دولت در شرایطی که می‌داند دوگانه سوز شدن خودروها می‌تواند باعث کاهش مصرف بنزین شود اقدامی انجام نمی‌دهد.

وی ادامه داد: متأسفانه در آخرین ویرایش مصوبه شورای اقتصاد باز هم تنها خودروهای عمومی می‌توانند از طرح تبدیل رایگان استفاده کنند و منوط بر این است که در صورت عدم مراجعه خودروهای عمومی تا پایان سال ۱۴۰۲ خودروهای شخصی جایگزین می‌شوند که این مساله جای تعجب دارد که چرا دولت خود زنی می‌کند.

جوهری اضافه کرد: تمامی کارشناسان معتقدند در صورتی که به صورت رایگان خودروها را دو گانه سوز کنید و سی ان جی رایگان عرضه کنید باز هم به نفع دولت است زیرا از بالاترین منابع گازی دنیا برخورداریم و از گسترده‌ترین شبکه خطوط انتقال گاز را داریم بنابراین مزیت نسبی ما جایگزینی سی ان جی به جای بنزین است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا در زمستان با مشکل قطعی سی ان جی مواجه نمی‌شویم، خاطر نشان کرد: در سال گذشته با وجود ناترازی گاز حدود ۲۰ روز چند شهر با تعطیلی جایگاه مواجه شد و ۹۶ درصد از جایگاه‌های سی ان جی فعال بود و مشکلی نداشت.

رئیس هیأت مدیره انجمن سی ان جی اضافه کرد: در صورت ناترازی گاز در زمستان و تعطیلی تمامی جایگاه‌های سوخت می‌توانیم در مدت زمان کوتاهی بنزین مصرف کنیم اما متأسفانه پتانسیلی که در کشور وجود دارد مورد استفاده قرار نمی‌گیرد.

به گفته وی به نظر می‌رسد عدم جایگزینی سی ان جی بله این دلیل است که برخی از مدیران نگران ناترازی هستند هر چند ناترازی گاز برای کشوری که از دومین منابع گازی جهان برخوردار است جای تأسف دارد

جوهری در خاتمه یادآور شد: اکنون توان اینکه مصرف سی ان جی را از ۲۰ میلیون متر مکعب به ۵۰ میلیون متر مکعب برسانیم وجود دارد که معادل سی میلیون بنزین است نه تنها می‌تواند ناترازی بنزین را رفع کنیم بلکه می‌توانیم روزانه ۲۰ میلیون لیتر صادرات بنزین داشته باشیم.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

| پایگاه خبری صدای صادرات