شما اینجا هستید
آخرین اخبار » تخفیف‌های ساختگی برای سرکیسه کردن مردم

به گزارش ‘صدای صادرات‘ از ایمنا، در روزهای گذشته پیامکی تبلیغاتی توجه شهروندان اصفهانی را به خود جلب کرد که حاکی از برگزاری یک جشنواره فروش در یکی از برندهای معروف بود؛ «۷۳۰ هزار تومان هدیه در کارت وفاداری‌تان شارژ شد». این مبلغ می‌توانست هر مشتری را به خود جذب کند چراکه با در نظر گرفتن قیمت نهایی محصولات این برند، به نظر می‌رسد این مبلغ حداقل ۴۰ درصد هزینه یک محصول را تأمین کند بنابراین خرید در این جشنواره به صرفه بوده و انگیزه کافی برای حضور در فروشگاه‌های زنجیره‌ای این برند را ایجاد می‌کند.

تخفیف‌های ساختگی برای سرکیسه کردن مردم

این برند معروف در یکی از خیابان‌های اصفهان که در آن بازاری برای فعالیت برندها و کاسبان این حوزه است، چندین شعبه دارد که ابتدا به سراغ شعبه مرکزی این برند رفتیم. تعداد زیاد مشتریان در فروشگاه‌های این برند تأیید کننده این موضوع بود که طمع تخفیف‌های این چنینی توانسته مشتری را به مغازه بکشاند اما واقعیت ماجرا کمی متفاوت‌تر از آنچه در ظاهر به نظر می‌رسد، است.

یکی از مشتریانی که در حال انتخاب محصول است می‌گوید: به نزدیک‌ترین فروشگاه این برند مراجعه کردم اما تنوع محصولات در آن شعبه چندان زیاد نبود بنابراین موفق به انتخاب یکی از محصولات نشدم و همین موضوع منجر شد که به قیمت‌ها نیز توجهی نداشته باشم و به امید یافتن مدل مورد نظر به فروشگاه مرکزی این برند مراجعه کنم.

هزینه نهایی این محصول بیشتر از محصولات مشابه در سایر مغازه‌هاست

وی ادامه می‌دهد: اینجا تنوع محصول بیشتر است و تقریباً همه مدل‌های تولیدی این برند در این شعبه موجود است، اما من همچنان موفق به خرید نشده‌ام، تصور می‌کردم قیمت هر محصول نهایتاً بین یک تا یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان باشد اما قیمت‌های این فروشگاه تفاوت قابل توجهی با سایر مغازه‌ها دارد.

این بانوی جوان می‌گوید: در نظر داشتم برای خرید این محصول در نهایت با تخفیفی که فروشگاه اعلام کرده است یک میلیون تومان پرداخت کنم، اما قیمت هر محصول در این فروشگاه دو میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و بیشتر است! حتی با محاسبه تخفیف‌ها و هدیه وفاداری، هزینه نهایی این محصول بیشتر از محصولات مشابه در سایر مغازه‌هاست!

تعداد زیادی از مشتریان با خانواده‌های خود برای خرید محصول آمده‌اند اما سردرگمی و ناتوانی در انتخاب محصولی با قیمت مناسب در بین همه آنها مشهود است.

به سراغ یکی دیگر از شعب این برند رفتیم تا نظر مشتریان آن را بپرسیم اما گویا در این شعبه خبری از تخفیف و کارت هدیه همراهی نیست!

فروشنده این شعبه مردی میانسال است که می‌گوید: در این شعبه کارت تخفیف نمی‌پذیریم. اگر نگاهی به قیمت‌های ما بیندازید متوجه می‌شود که قیمت‌های ما از شعبی که طرح تخفیف گذاشته‌اند بسیار کم‌تر است!

ارائه چنین تخفیف‌هایی یکی از اقداماتی است که در بین برندهای معروف شایع است

نگاهی به قیمت‌های این شعبه نشان می‌دهد که فروشند بی راه نمی‌گوید. اینجا گران‌ترین محصول یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان قیمت خورده است.

همان مشتری که در فروشگاه مرکزی با او گفت‌وگو کردیم به این شعبه آمده و گویی موفق به خرید نشده است، او نیز از قیمت‌های این شعبه تعجب می‌کند و از اینکه در بازی تخفیف‌های این برند گرفتار شده، شاکی است.

ارائه چنین تخفیف‌هایی یکی از اقداماتی است که در بین برندهای معروف شایع است. هر سال به مناسب روز خبرنگار یکی از برندهای معروف پوشاک نیز پیامکی حاوی تخفیف یک میلیون تومانی برای خبرنگاران ارسال می‌کند اما مشاهدات حاکی از آن است که قیمت اجناس پیش از این جشنواره حداقل دو میلیون تومان ارزان‌تر است.

این فروشگاه مجوز برگزاری جشنواره ندارد

در این زمینه،جواد محمدی فشارکی، مدیر بازرسی و نظارت اتاق اصناف اصفهان می‌گوید: این برند هیچ گونه مجوزی راجع به جشنواره دریافت نکرده است، این برند زیر مجموعه اتحادیه مربوطه بوده و موظف است برای برگزاری هر گونه طرح از جمله حراج، فروش فوق‌العاده و یا جشنواره از اتحادیه مجوز دریافت کند و متأسفانه این برند معروف هیچ‌گونه مجوزی برای برگزاری این جشنواره اخذ نکرده است.

وی اضافه می‌کند: این برند در دو ماه گذشته نیز همین تخلف را انجام داده و همکاران ما همه شعب این فروشگاه را جریمه کردند و این فروشگاه علاوه بر برگزاری جشنواره فروش بدون اخذ مجوز، تخلف تداخل صنفی نیز داشته و پرونده این برند به تعزیرات فرستاده شد، اما متأسفانه صاحب این برند متنبه نشده و مجدداً اقدام به برگزاری جشنواره فروشی برگزار کرده که مجوزی از اتحادیه ندارد، بنابراین این جشنواره غیر قانونی است.

با گران‌فروشی و فریب مشتری در جشنواره‌های فروش مقابله می‌شود

مدیر بازرسی و نظارت اتاق اصناف اصفهان می‌گوید: همه صنوف زمانی که قصد ارائه فروش‌های فوق‌العاده و حراج دارند باید در چهارچوب عمل کرده و از اتحادیه مربوطه مجوز اخذ کنند. اتحادیه برای صدور این مجوز ابتدا فاکتور خرید را بررسی کرده و میزان تخفیف را مشخص می‌کند. میزان تخفیف و اجناسی که در جشنواره قرار می‌گیرد باید در فاکتورها قید شود.

وی تصریح می‌کند: بازرسی اصناف نیز براساس فاکتورها، درصد مجازی که برای قیمت اعلام می‌شود را بررسی می‌کند و با گران‌فروشی و فریب مشتری در جشنواره‌های فروش مقابله می‌کند، فروشگاه مذکور نیز تاکنون برای جشنواره فروش خود مجوزی اخذ نکرده و حتماً با آنها برخورد خواهد شد.

به نظر می‌رسد ساز و کارهای نظارتی بر جشنواره‌های فروش باید بیش از پیش جدی شده و مردم نیز در صورت مشاهده موارد این چنینی مأموران بازرسی اصناف را در جریان بگذارند تا بیش از این شاهد سو استفاده از تخفیف‌های ساختگی نباشیم.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

| پایگاه خبری صدای صادرات