شما اینجا هستید
آخرین اخبار » بلاک چین کاردانو چگونه است؟

به گزارش صدای صادرات از خبرآنلاین، کاردانو یک پلتفرم بلاک چین منبع باز است که توسط رمز ارز دیجیتال ADA پشتیبانی می‌شود و به طور گسترده برای میزبانی سیستم‌ها و برنامه‌های غیرمتمرکز جهانی استفاده می‌شود. اکوسیستم کاردانو در سال ۲۰۱۵ توسط چارلز هاسکینسون (Charles Hoskinson)، یکی از اعضای بنیانگذار اتریوم تأسیس شد.

برخلاف داستان مبدا بیت کوین (BTC)، کاردانو یا همان آدا، فاقد وایت پیپر معتبری برای تعیین موقعیت خود در حوزه مالی ارز دیجیتال بود. در عوض، هاسکینسون ساخت لایه‌هایی از یک سیستم را برای حل مشکلات موجود در سایر اکوسیستم‌های رمزنگاری متصور شد. با در نظر گرفتن این هدف، هاسکینسون سه نهاد – بنیاد کاردانو، خروجی ورودی (IOHK) و EMURGO – را برای توسعه یک اکوسیستم بلاک چین بر اساس یک پروتکل اجماع اثبات سهام تأسیس کرد.

ساختار کاردانو: دو لایه از بلاک چین کاردانو

اکوسیستم کاردانو به عنوان یک پلتفرم بلاک چین نسل سوم متشکل از دو لایه – یک لایه تسویه (CSL) و یک لایه محاسباتی (CCL) ساخته شده است که به عنوان اجزای اساسی هر تراکنش عمل می‌کند.

 

دو لایه از بلاک چین کاردانو

لایه تسویه کاردانو (CSL)

توسعه‌دهندگان Cardano می‌خواستند سیستمی بسازند که ارزش یک تراکنش را از داده‌های محاسباتی آن جدا کند. لایه تسویه کاردانو برای مدیریت حرکت ارزش (یا ارز) بین فرستنده و گیرنده طراحی شده است. به عبارت دیگر، لایه نشست، لایه مسیریابی برای تمام لایه‌ها و سیستم‌های کنترلی است.

CSL از دو زبان برنامه نویسی اختصاصی – Plutus و Marlowe – برای انتقال مقدار و افزایش پشتیبانی از پروتکل شبکه همپوشانی استفاده می‌کند.

لایه محاسباتی کاردانو (CCL)

لایه محاسباتی کاردانو به کاردانو کمک می‌کند تا پلتفرم قرارداد هوشمند اکوسیستم بیت کوین (BTC) یعنی روت استاک (بلاک چین RSK) را تکرار کند. دلیل اجرای CCL در توانایی آن برای کمک به مقیاس پروتکل‌های تخصصی در طول سال‌ها نهفته است. این شامل افزودن ماژول‌های امنیتی سخت افزاری (HSM) به پشته پروتکل‌های موجود با پیشرفت فناوری است.

دو لایه بلاک چین کاردانو (آدا) به اکوسیستم اجازه می‌دهد تا به طور فعال تغییراتی را برای پشتیبانی از تراکنش‌های سریع‌تر و ایمن‌تر اعمال کند و در عین حال هر گونه متا دیتای کاربر را که ثابت می‌شود به فرآیند بی‌ربط است حذف کند.

نقشه راه کاردانو: کاوش در پنج دوره

توسعه اکوسیستم کاردانو از یک فرآیند پنج مرحله‌ای پیروی می‌کند که در آن هر مرحله مجموعه‌ای از عملکردها را نشان می‌دهد که به طور متوالی در طول زمان اجرا می‌شوند. پنج مرحله یا دوره نقشه راه کاردانو (آدا) عبارتند از بایرون، شلی، گوگن، باشو و ولتر.

ADA – رمز ارز بومی Cardano

آدا توکن داخلی بلاک چین کاردانو است که در لایه تسویه کاردانو قرار دارد. حداکثر عرضه ی ارز رمزنگاری شده آدا به ۴۵ میلیارد توکن محدود شده است که در طول زمان از طریق ضرب کردن آزاد می‌شود. محدودیت سخت در کل عرضه توکن یک ویژگی کاهش تورم را برای ارز آدا تضمین می‌کند. با این حال، این اکوسیستم قرار است یک روند تورمی را تا زمانی که اکوسیستم بخش عمده‌ای از ذخایر را برای گردش آزاد کند، به نمایش بگذارد که تخمین زده می‌شود از سال ۲۰۳۰ شروع شود.

درست مانند هر ارز دیجیتال محبوب دیگری مانند بیت کوین (BTC) و اتریوم (ETH)، ارز آدا را می‌توان با ارزهای فیات مانند دلار ایالات متحده معامله کرد و در کیف پول‌های رمزنگاری ذخیره کرد. علاوه بر پیشنهادات کیف پول بومی Cardano مانند Daedalus و Yoroi، خدمات کیف پول شخص ثالث نیز از ذخیره سازی و انتقال ADA پشتیبانی می‌کند.

آدا همچنین می‌تواند به طور ایمن در کیف پول‌های سرد و گرم ذخیره شود. راهنمای کوین تلگراف در مورد انتخاب کیف پول رمزنگاری عالی برای بیت کوین بر اساس نیازهای منحصر به فرد خود را بررسی کنید.

ADA ساخته شده است تا به عنوان یک تبادل امن ارزش که روی Ouroboros، گروهی از پروتکل‌های اجماع بلاک چین اثبات سهام اجرا می‌شود، عمل کند. علاوه بر این، بلاک چین کاردانو می‌تواند میزبان سایر ارزهای دیجیتال، توکن‌های غیرقابل تعویض، قراردادهای هوشمند و برنامه‌های کاربردی باشد.

موارد استفاده ارز کاردانو

ارز آدا و اکوسیستم کاردانو توسط جامعه‌ای قوی از سرمایه‌گذاران و توسعه‌دهندگان پشتیبانی می‌شوند. از آنجایی که ارز دیجیتال از نظر ارزش به شتاب خود ادامه می‌دهد، علاقه‌مندان به آرامی شروع به پذیرش ADA به عنوان پرداخت کردند.

محبوب‌ترین روش پرداخت، انتقال همتا به همتا (P2P) بین فرستنده و گیرنده است. در این نوع تراکنش، فرستنده می‌تواند توکن‌های آدا موجود را مستقیماً بدون هیچ واسطه‌ای به آدرس کیف پول گیرنده ارسال کند. با افزایش محبوبیت، کسب‌وکارها شروع به ادغام درگاه‌های پرداخت اختصاصی آدا کرده‌اند که به مشتریان امکان می‌دهد با ارز کاردانو خرید آنلاین انجام دهند.

کاردانو برای هر تراکنش به طور متوسط ۰٫۱۶ کاردانو کارمزد دریافت می‌کند. این محاسبه بر اساس دو عامل است؛ کارمزد استاندارد برای هر تراکنش و اندازه تراکنش. در نتیجه کارمزد معامله بر اساس ارزش دلاری معامله افزایش می‌یابد.

کاربران همچنین می‌توانند با اعتبارسنجی تراکنش‌های پرداخت در بلاک چین کاردانو، فرآیندی که معمولاً به عنوان سپرده گذاری شناخته می‌شود، توکن‌های ADA کسب کنند. فرایند سپرده گذاری شامل افزودن دارایی‌های ADA موجود شما به یک استخر سهام است که سپس توسط اپراتورهای گره برای اعتبارسنجی و تأیید تراکنش‌ها در زمان واقعی تغییر کاربری داده می‌شود.

توجه داشته باشید که کیف پول‌های آدا را نمی‌توان با چندین استخر جفت کرد. به خوانندگان توصیه می‌شود که تحقیقات خود را انجام دهند و مزایای بلندمدت را هنگام سپرده‌گذاری ارزهای دیجیتال شناسایی کنند.

پاداش‌های سپرده‌گذاری ADA یا بازدهی معمولاً از پیش تعیین شده است و از استخری به استخر دیگر متفاوت است. هر کیف پول را می‌توان تنها با یک استخر جفت کرد. به کاربران توصیه می‌شود قبل از هر گونه سرمایه‌گذاری یا تعهد در مورد استخرهای سهام آدا، تحقیقات خود را انجام دهند.

ارز کاردانو (ADA) را از کجا بخرم؟

برای تعویض فیات با کریپتو مثل خرید کاردانو (ADA) به یک صرافی ارز دیجیتال مانند والکس یا بایننس نیاز دارید. قبل از انتخاب صرافی از کارمزدهای صرافی و روش های پرداخت قابل قبول آگاه باشید.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

| پایگاه خبری صدای صادرات