شما اینجا هستید
آخرین اخبار » شنای قیمت خودرو در بورس کالا بر خلاف جهت بازار آزاد
شنای قیمت خودرو در بورس کالا بر خلاف جهت بازار آزاد

به گزارش ‘صدای صادرات‘ از پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا)، حمید علماء گفت: عرضه خودرو در بورس کالا، می‌تواند سبب کاهش قیمت خودرو هم شود. کما اینکه در پی چندین عرضه ای که در بورس کالا صورت گرفته، قیمت پایه خودروها نیز نسبت به عرضه های قبلی کاهش داشته است. بعنوان مثال با وجود […]

به گزارش ‘صدای صادرات‘ از پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا)، حمید علماء گفت: عرضه خودرو در بورس کالا، می‌تواند سبب کاهش قیمت خودرو هم شود. کما اینکه در پی چندین عرضه ای که در بورس کالا صورت گرفته، قیمت پایه خودروها نیز نسبت به عرضه های قبلی کاهش داشته است. بعنوان مثال با وجود افزایش شدید نرخ ارز و به دنبال آن قیمت خودرو در بازار آزاد، قیمت پایه خودروی ۲۰۷ دستی سفید در عرضه‌های دی ماه، کمتر از قیمت پایه همین محصول در آبان ماه بود! قیمت پایه کارا (تک کابین و دو کابین)، فیدلیتی و دگینیتی، از اردیبهشت ماه امسال تاکنون در چندین نوبت عرضه، هیچ تغییری نداشته است! خودروی شاهین نیز در معاملات این هفته، روی قیمت پایه و تقریبا ۴۰ میلیون تومان کمتر از عرضه پایان آذرماه معامله شد که در شرایط تورمی، این اتفاق هم مبارک است. علاوه بر این قیمت‌ها در بورس کالا اختلاف قابل توجهی با بازار آزاد دارد و خریداران خودرو از بورس کالا از این بابت هم منتفع خواهند شد.

حمید علماء مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری داریوش طی مصاحبه ای بیان کرد: بورس کالا لایق‌ترین نهاد غیردولتی برای انجام بخش بزرگ معاملات کالایی در کشور است که هم ساختارهای الکترونیکی انجام معاملات را دارد، و هم بطور شفاف جزییات معاملات و طرفین معامله در آن ثبت میگردند و اتاق پایاپای برای تسویه معاملات دارد که ریسک نکول را به حداقل رسانده است.

وی ادامه داد: فراموش نکنید روش پیش‌فروش خودرو نارضایتی های فراوانی به همراه داشت و تولید و فروش محصول برای خودروسازان، ضرر و زیان به همراه داشت. مکانیزم حراج در بورس کالا، بهره وری بالا در کشف قیمت را به همراه دارد و حذف دلالان و واسطه‌ها باعث می‌شود تا عامه مردم و مصرف‌کنندگان واقعی با قیمت کمتری از سایر بازارها و روش های سنتی عرضه کالا، نیازهای خود را تامین کنند. تمرکز عرضه و تقاضا در بورس کالا وجود دارد و حجم متمرکز بالای عرضه و تقاضا باعث می‌شود قیمت‌ها به صورت منطقی تعیین شوند. افزایش عرضه‌ها در بورس کالا سبب می شود تا گپ قیمتی بازار آزاد و بورس کالا به حداقل برسد و مردم عادی و مصرف کنندگان واقعی بتوانند بدون دردسرهای معامله در نمایشگاههای خودرو و با قیمتی که بخش زیادی از جامعه به همان قیمت معامله می کنند به خودروی مورد نیاز خود دسترسی پیدا کنند.

این کارشناس بازار سرمایه اضافه کرد: نکته اینجاست که عرضه خودرو در بورس کالا، می‌تواند سبب کاهش قیمت خودرو هم شود. کما اینکه در پی چندین عرضه ای که در بورس کالا صورت گرفته، قیمت پایه خودروها نیز نسبت به عرضه های قبلی کاهش داشته است. بعنوان مثال با وجود افزایش شدید نرخ ارز و به دنبال آن قیمت خودرو در بازار آزاد، قیمت پایه خودروی ۲۰۷ دستی سفید در عرضه‌های دی ماه، کمتر از قیمت پایه همین محصول در آبان ماه بود! قیمت پایه کارا (تک کابین و دو کابین)، فیدلیتی و دگینیتی، از اردیبهشت ماه امسال تاکنون در چندین نوبت عرضه، هیچ تغییری نداشته است! خودروی شاهین نیز در معاملات این هفته، روی قیمت پایه و تقریبا ۴۰ میلیون تومان کمتر از عرضه پایان آذرماه معامله شد که در شرایط تورمی، این اتفاق هم مبارک است. علاوه بر این قیمت‌ها در بورس کالا اختلاف قابل توجهی با بازار آزاد دارد و خریداران خودرو از بورس کالا از این بابت هم منتفع خواهند شد.

علمای ضمن تاکید بر مزایای عرضه خودرو در بورس کالا برای خودروسازان گفت: عرضه بخشی از تولید خودروسازان بزرگ کشور در بورس کالا، موجب سودده شدن و جذاب شدن این صنعت شده و پیش بینی می گردد این صنعت برای سرمایه‌گذاران بزرگ جذاب‌تر شود. بدین ترتیب در اثر تشکیل سرمایه‌های جدید، این صنعت می تواند به شکوفایی برسد و در سایه تحقق درآمد بیشتر در شرکت‌های خودرویی می‌توان انتظار افزایش تیراژ تولید و نیز ارتقای کیفی محصول را هم از این صنعت داشت.

وی در خاتمه تصریح کرد: فراموش نکنید قیمت محصولات در بورس کالا در فرایندی شفاف و سالم بر اساس عرضه و تقاضا شکل می‌گیرد و این روش حتما از فروش و پیش فروش بر اساس قرعه کشی و با قیمتی ناعادلانه، مناسب‌تر خواهد بود. موضع گیری های برخی مسوولان در خصوص عرضه خودرو در بورس کالا شفاهی، عامه پسند و بدون در نظر گرفتن واقعیات جامعه است. جهش قیمت خودرو در کشور ما به سبب محدودیت عرضه و نیز شرایط تورمی بوده و تردیدی نیست با قیمت‌گذاری دستوری و تحمیل ضرر و زیان به خودروسازان نمی‌توان انتظار افزایش عرضه ها را هم داشت.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

| پایگاه خبری صدای صادرات