شما اینجا هستید
آخرین اخبار » فیجیتال چیست و چه کاربردی دارد؟

به گزارش ‘صدای صادرات‘، شاید برای شما هم جالب باشد که چطور واژه فیجیتال شکل گرفته است. فیجیتال (Phygital) به صورت ترکیبی (فیزیکی به علاوه دیجیتال) یک اصطلاح بازاریابی است که ترکیب تجربیات دیجیتال با تجربیات فیزیکی را توصیف می‌کند. با افزایش کانال‌های تعامل و ارتباط با مشتری، شرکت‌ها قصد دارند ترکیب این کانال‌ها را بدون اصطکاک و بدون ایجاد شکاف مدیریت کنند. این مسئله مشتری را قادر می‌سازد تماس تلفنی برقرار کند، سپس در یک پلتفرم رسانه اجتماعی با شما ارتباط برقرار کند، سپس ایمیل ارسال کند، بدون اینکه شرکت موضوع اصلی نیاز او را از دست بدهد. در واقع در این مسیر همه چیز ثبت می‌شود. تماس تلفنی که از دنیای فیزیکی برقرار شده در دنیای دیجیتال به صورت یک صوت ضبط شده و یک خلاصه متن در یک سامانه ذخیره می‌شود. زمانی که مشتری در مرحله بعد ایمیلی برای پیگیری ارسال می‌کند نفر پاسخگو به اطلاعات تماس‌های فیزیکی و دیجیتال او دسترسی دارد و می‌تواند بررسی کند که او چه مسیری را طی کرده تا این ایمیل را ارسال کرده است.
اجازه دهید با یک مثال ساده مسئله را کمی بهتر بیان کنیم. فرض کنید شما مشترک اینترنت هستید و مشکل اینترنتی برای شما پیش آمده است. اگر چه خدمتی که دریافت می‌کنید یک خدمت دیجیتال است اما در حال حاضر فقط از راه‌های فیزیکی مثل حضور در دفاتر پاسخگویی یا تماس با پشتیبانان می‌توانید با خدمت‌دهنده خود (شرکتی که از آن اینترنت تهیه کرده‌اید) ارتباط برقرار کنید. زمانی که شما از یک روش فیزیکی با شرکت خدمت دهنده اینترنتی ارتباط برقرار می‌کنید، آن‌ها اطلاعات مربوط به این ارتباط را ثبت می‌کنند، در واقع اگر چه شما به صورت آفلاین با آن‌ها در تماس هستید اما آن‌ها در یک سامانه آنلاین این اطلاعات را ذخیره‌سازی می‌کنند. اگر اینترنت شما وصل شود و شما از طریق پنل کاربری خود و یا از طریق یک ایمیل مسیر پیگیری را ادامه دهید، شما و کارشناسان پشتیبانی می‌توانند اطلاعات مربوط به تماس در دنیای فیزیکی شما را در دنیای دیجیتال هم مشاهده کنند.
نمونه‌های زیادی از این روش وجود دارد، به عنوان مثال تاکسی‌های اینترنتی تا چندی قبل فقط از طریق سامانه یا اپلیکیشن آنلاین ثبت سفارش را انجام می‌دادند اما این روزها شماره تلفن‌هایی برای تاکسی‌های اینترنتی در نظر گرفته شده تا هر زمان که شما دسترسی به اینترنت نداشتید هم بتوانید از خدمات تاکسی‌های اینترنتی استفاده کنید. اما این مسئله به همین جا ختم نمی‌شود، افرادی که تماس تلفنی شما را پاسخ می‌دهند سفارش شما را به صورت دستی و آنلاین ثبت می‌کنند. بنابراین براساس اطلاعات ثبت شده آن‌ها می‌توانند ردپای دیجیتالی کاربران را ثبت کنند در حالی که افراد به صورت فیزیکال تماس را برقرار کرده‌اند.

فیجیتال دنیای آینده
اما دنیای آینده دنیای فیجیتال است، این اعتقاد بسیاری از مردم جهان است. طبق یک تخقیق و پژوهش انجام شده ۷۹ درصد افرادی که یک بار تجربه استفاده از AR و یا VR را داشته‌اند، علاقه دارند که بتوانند دوباره این تجربه را داشته باشند. واقعیت افزوده و واقعیت مجازی دو بال پرواز در دنیای فیجیتال هستند. بسیاری از رستوران‌ها با استفاده از واقعیت افزوده محصولات خود را از پشت قاب گوشی روی میز به صورت مجازی به مشتریان نشان می‌دهند. مشتری می‌تواند غذای مورد علاقه خود را انتخاب کند و با گرفتن دوربین روی میز آن را به صورت مجازی با اندازه واقعی مشاهده کند.
به این ترتیب شما فضای مجازی را با فضای واقعی به هم متصل کرده‌اید. نمونه‌های بسیار زیادی از فیجیتالی‌شدن وجود دارد. به عنوان مثال آیکیا به عنوان یکی از بزرگ‌ترین فروشندگان لوازم خانگی در جهان نرم‌افزاری را طراحی کرده است که با استفاده از واقعیت افزوده شما می‌توانید با گرفتن دوربین خود جلوی مکانی که قصد خرید یکی از لوازم خانگی را دارید آن را از طریق صفحه نمایش گوشی در خانه خود با اندازه واقعی مشاهده کنید. در واقع به این ترتیب شما می‌توانید قبل از خرید لوازم خانگی مد نظر آن را در خانه خود جانمایی کنید و اگر به نظرتان مناسب رسید آن وقت اقدام به خرید کنید.

متاورس و دنیای فیجیتال
مسیر پیشرفت دنیای دیجیتال به سمت ترکیب دنیای دیجیتال و فیزیکال در حرکت است. در سال‌های اخیر متاورس توانسته سهم بزرگی از این پیشرفت را داشته باشد. در دنیای متاورس شما به صورت فیزیکی فعالیت نمی‌کنید و دنیای متاورس یک دنیای دیجیتالی است اما از آن‌جایی که پشت این دنیا فضای فیزیکال وجود دارد می‌توان دنیای متاورس را یکی از بزرگ‌ترین نمونه‌های فیجیتال در نظر گرفت.
فرض کنید یک عینک VR (واقعیت مجازی) به چشم زده‌اید و مسابقه دو تیم فوتبال که هوادار یکی از آن‌ها هستید را مشاهده می‌کنید. همه چیز در ذهن شما حضور در یک فضای فیزیکال (استادیوم ورزشی) را تداعی می‌کند در حالی که شما در یک فضای دیجیتال شبیه‌سازی شده هستید. اینکه شما احساسات خود را با استفاده از ترکیب این دو فضا می‌توانید مدیریت کنید و از حضور فیزیکی دیجیتالی خود در فضاهای مختلف لذت ببرید یکی از پیشرفت‌هایی است که به زودی بیشتر در مورد آن خواهیم شنید.

مزایای فیجیتال
دنیای فیجیتال مزایای بسیار زیادی دارد که در این مطلب به بررسی چند مورد از مهم‌ترین موارد آن می‌پردازیم.

تجربه متفاوت در کمترین زمان
هر چه قدر هم که توانمند، پول‌دار، قدرت‌مند و… باشیم باز هم ممکن است امکان تجربه کردن برخی موارد را در دنیای فیزیکال نداشته باشیم. بسیاری از ما علاقه‌مند هستیم به جای‌جای جهان سفر کنیم و از نزدیک فضاهای مربوط به دنیای فیزیکی آن را مشاهده کنیم. از کوه‌ها و دره‌ها و صخره‌ها گرفته، تا رود‌ها و دریا‌ها و اقیانوس‌ها، از آثار باستانی گرفته تا مدرن‌ترین ساختمان‌های جهان، با استفاده از دنیای فیجیتال می‌توان به راحتی تجربه‌ای مشابه با واقعیت را ایجاد کرد. شما می‌توانید در خانه خود با زدن یک عینک کوچک تجربه حضور در هر یک از این فضاها را داشته باشید.

دنیای فیجیتال بدون دنیای بدون مرز
اگر چه مرزهای فیزیکی موجب برخی محدودیت‌ها برای انسان شده‌اند، دنیای فیجیتال این امکان را به شما می‌دهد که بدون مرز فعالیت کنید. حضور در دنیای فیجیتال به شما کمک می‌کند تا با تمامی مردمان سراسر جهان که در این دنیا حضور دارند ارتباط برقرار کنید. دنیای متاورس به عنوان یکی از نمونه‌های بارز این اتفاق به افراد کمک می‌کند که کلاس‌های آموزشی خود را در سراسر جهان و برای مردم سراسر جهان برگزار کنند بدون اینکه نیاز به حضور فیزیکی در کلاس باشد. این دنیا همچنین به مردم خود این امکان را می‌دهد که کالاها و خدمات‌شان را به سراسر جهان بفروشند بدون محدودیت‌های مرزی فیزیکی که در جهان واقعی وجود دارد.

فیجیتال و رفع محدودیت‌ها
یکی دیگر از مزایای دنیای فیجیتال رفع محدودیت‌هاست. افرادی را تصور کنید که محدودیت حرکتی دارند و دچار معلولیت هستند، شاید جابجایی فیزیکی برای آن‌ها کاری نشدنی باشد اما حضور در دنیای فیجیتال و ترکیب فضای فیزیکی و دیجیتال به آن‌ها این امکان را می‌دهد که بتوانند به راحتی فعالیت‌هایی که افراد غیرمعلول انجام می‌دهند را انجام دهند و در یک دنیای ترکیبی از آن لذت ببرند.

کاهش مصرف انرژی
منابع محدود انرژی همیشه انسان را به صرفه‌جویی در مصرف انرژی وادار کرده است. اما با حضور در دنیای فیجیتال مصارف انرژی به حد بسیار زیادی کاهش میابد. عدم نیاز به جابجایی فیزیکی به انسان‌ها کمک می‌کند که بتوانند صرفه‌جویی چشم‌گیری در مصرف انرژی داشته باشند. کاهش مصرف انرژی یعنی کاهش آلایندگی و کاهش آلایندگی یعنی هوای پاک برای زندگی در دنیای فیزیکی،‌ به این ترتیب فیجیتال به نوعی بهبود دهنده چرخه زندگی بشر خواهد بود.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

| پایگاه خبری صدای صادرات