شما اینجا هستید
آخرین اخبار » توسعه صادرات، با کاهش فاصله ارز نیمایی و آزاد

به گزارش ‘صدای صادرات‘ از پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)، ابراهیم بهادرانی، مشاور رئیس اتاق بازرگانی تهران طی مصاحبه ای به تاثیر فاصله ارز نیمایی و بازار آزاد بر اقتصاد کشور اشاره کرد و افزود: انتظار می‌رفت تا به تدریج و به منظور کمک به صادرات کالاها، تعداد کالاهای مشمول تحویل ارز صادراتی به نرخ نیما، کاهش یابد تا این امر زمینه‌ساز عرضه ارز در بازار آزاد و نیز کاهش نرخ ارز در آن بازار شود.

مشاور رئیس اتاق بازرگانی تهران اظهار داشت: هر گونه الزام برای فروش ارزهای صادراتی به نرخ کمتر از بازار آزاد، منجر به زیان یا کاهش سود شرکت‌های صادرکننده خواهد شد.

وی ادامه داد: این اتفاق به مرور باعث کاهش صادرات و نیز کمبود ارز برای واحدهای تولیدی می‌شود که از ارز نیمایی استفاده می‌کنند.

اختلاف بین قیمت ارز آزاد و نیمایی، ضربه به تعادل بازار ارز

بهادرانی اعلام کرد که اختلاف زیاد بین قیمت ارز آزاد و ارز نیمایی ضربه به بازار ارز، تراز تجاری، تولید کالا و تعادل در بازار کالاها است.

مشاور رئیس اتاق بازرگانی تهران خاطرنشان کرد: همچنین در کنار این مسائل، فاصله قیمت ارز نیمایی و بازار آزاد باعث جهش قیمت ارز در زمان وجود بحران‌های اقتصادی، عقب‌ماندگی اقتصاد کشور و نیز بروز تورم وحشتناک در کشور شده است، که تاکنون چندین بار شاهد این اتفاق بوده‌ایم.

وی می‌گوید، باید به طور حتم اقدامی برای کاهش فاصله ارز نیمایی و بازار آزاد انجام شود که این امر نیازمند چندین راهکار است و باید در دستور کار قرار بگیرند.

بهادرانی در ادامه اعلام کرد: باید اجازه داده شود که تولیدکنندگان، مواد اولیه را با قیمت بازار خریداری کنند و کمک‌های مدنظر به مصرف‌کننده از طریق پرداخت نقدی صورت بگیرد.

وی ادامه داد: همچنین بهتر است تصمیمی اتخاذ شود تا اقدامات لازم برای تک نرخی شدن ارز، حذف سیاست دستوری در رابطه با ارز و اعمال سیاست عرضه و تقاضا برای قیمت‌گذاری‌ها ملاک عمل قرار بگیرد.

بهادرانی گفت: باید سیاست‌گذاری افزایش تدریجی نرخ ارز معادل تورم داخلی، منهای تورم خارجی مبنای کار قرار بگیرد.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

| پایگاه خبری صدای صادرات