شما اینجا هستید
آخرین اخبار » آغاز به کار نخستین سکوی تامین مالی جمعی ارزی کشور در فرابورس

به گزارش ‘صدای صادرات‘ از اگزیم نیوز از فرابورس ایران، فرابورس ایران روز ۱۳ خرداد ۱۴۰۳ از ابزار جدید تامین مالی جمعی ارزی با حضور وزیر امور اقتصادی و دارایی، رئیس سازمان بورس، مدیرعامل فرابورس و جمعی از مقامات و مدیران بانک مرکزی و صندوق‌های حوزه فناوری رونمایی کرد و در این مراسم از سکوهای برتر فعال در زمینه تامین مالی جمعی نیز تجلیل شد.

احسان خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی در آیین رونمایی از تامین مالی جمعی ارزی در فرابورس با بیان اینکه این ابزار از جهات متعددی قابل توجه است اما به واسطه اینکه یک نهاد بلوغ‌یافته در مجموعه نهادهای نظام تامین مالی کشور از بدنه بازار سرمایه اقدام به طراحی آن کرده، دارای اهمیت دوچندان است، افزود: تامین مالی جمعی به جهت جنس مشارکت‌کنندگان ویژگی منحصربه‌فردی دارد و آن‌ حضور عامه مردم در این نهاد برای تامین مالی است.

وی مسئله اراده جمعی را نیز برای این نظام تامین مالی حائز اهمیت دانست گفت: امروز شاهد به ثمر نشستن همت جمعی و نقش‌آفرینی چندین مجموعه از بخش‌ های مختلف اقتصادی کشور در راه‌اندازی پروژه تامین مالی جمعی ارزی بودیم.

وزیر امور اقتصادی و دارایی در ادامه به ظرفیت صندوق‌های سرمایه‌گذاری نیز اشاره کرد و گفت: در برخی انواع صندوق‌ها مثل صندوق املاک و مستغلات اگر هماهنگی‌های بین دستگاهی بیشتر شود و توسعه یابد و هم‌افزایی‌های لازم میان طرح‌های وزارت راه و سایر نهادها مثل سازمان بورس و فرابورس صورت گیرد، نتایج خوبی رقم خواهد خورد.

رشد ۱۰۰ درصدی تأمین مالی از بازار سرمایه در سال ۱۴۰۳
در ادامه نشست رونمایی از «تأمین مالی جمعی ارزی»، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با تأکید بر اینکه، تأمین مالی جمعی ارزی قطعا می‌تواند دستاوردهای بسیار خوبی برای اقتصاد کشور داشته باشد، اظهار کرد: این ابزار در ادامه توسعه و معرفی ابزارهای مختلف مالی که در طول سال‌های گذشته داشتیم، در حال معرفی است.

به گفته مجید عشقی، در حال حاضر در حوزه نهادسازی و ابزارسازی در بازار سرمایه در مرحله خوبی هستیم و در مقایسه با بورس‌های منطقه‌ای، جزو کشورهای دارای ابزارهای کامل در بازار اولیه و ثانویه هستیم.

وی با تأکید بر اینکه ضریب نفوذ بازار سرمایه در شرایط مناسبی قرار دارد، گفت: با توسعه ابزارها و نهادها در بازار سرمایه و با در نظر گرفتن شعار سال ۱۴۰۳، میزان تأمین مالی از طریق بازار سرمایه را در برآوردهای بخش‌های مختلف و ابزارهای متنوع ۱۰۰ درصد افزایش داده‌ایم.

عشقی شاه‌بیت موفقیت این برنامه‌ریزی‌ها را بازگشت اعتماد به بازار سرمایه دانست و اظهار داشت: در سنوات گذشته به دلایل مختلف خدشه جدی به اعتماد سرمایه‌ گذاران وارد شد که باید ترمیم شود.

افزایش سقف تأمین مالی جمعی به ۵۰ میلیارد تومان
رئیس سازمان بورس از افزایش سقف تأمین مالی جمعی به ۵۰ میلیارد تومان خبر داد و تصریح کرد: سقف تأمین مالی جمعی از امروز (۱۳ خردادماه ۱۴۰۳) از ۲۵ میلیارد تومان به ۵۰ میلیارد تومان افزایش یافت.

به گفته وی برای تأمین مالی شرکت‌های کوچک و متوسط نیز تا یک ماه آینده مسیر جدیدی معرفی خواهد شد تا سرعت تأمین مالی از بازار سرمایه با اعداد کوچک نیز سرعت بگیرد.

رشد ۵۲ درصدی تأمین مالی در فرابورس
محمدعلی شیرازی مدیرعامل فرابورس ایران نیز در آیین رونمایی از تأمین مالی جمعی ارزی، با بیان اینکه شرکت‌های حاضر در فرابورس ایران از ابتدای ورود به فرابورس تا امروز با افزایش ۱۶ درصدی اشتغال‌زایی همراه شدند، گفت: شاخص اشتغال‌زایی بهترین متغیر برای اثرگذاری یک بازار در اقتصاد است.

وی به افتتاح بازار نوآفرین در سال گذشته اشاره کرد و افزود: بازار نوآفرین سال گذشته در فرابورس ایران راه‌اندازی شد و ۱۰ شرکت در این بازار پذیرش شده که اولین شرکت نیز در مهرماه عرضه اولیه خواهد شد.

شیرازی با اشاره به اینکه میزان تأمین مالی انجام‌شده در فرابورس طی سال گذشته ۵۲ درصد رشد کرده است، تصریح کرد: سال گذشته ۶ هزار میلیارد تومان برای پذیره‌نویسی صندوق‌های سرمایه‌گذاری جسورانه و خصوصی مجوز صادرشده که امسال پذیره‌نویسی آن‌ها انجام خواهد شد.

مدیرعامل فرابورس ایران در آیین رونمایی از تأمین مالی جمعی ارزی از پذیرش ۱۳ شرکت دانش‌بنیان و عرضه اولیه پنج شرکت دانش‌بنیان طی سال ۱۴۰۲ در فرابورس خبر داد و گفت: در حال حاضر ۱۱۸ صندوق سرمایه‌گذاری در فرابورس داریم که ۶۰ درصد صندوق‌های بازار سرمایه را شامل می‌شود. سال گذشته بیشترین تعداد پذیره‌نویسی صندوق‌ها را در تاریخ بازار سرمایه داشتیم و ۲۹ صندوق پذیرش شد.

مهم‌ترین برنامه‌های حوزه تأمین مالی جمع
شیرازی در ادامه این مراسم با تأکید بر اینکه تأمین مالی جمعی موجب حذف نهاد واسط شده و به‌عنوان پل ارتباطی بین سرمایه‌گذار و سرمایه‌پذیر عمل می‌کند، افزود: طی سال گذشته ۲۵ کارگروه تشکیل‌شده و ۱۹ موافقت اصولی و ۸ مجوز فعالیت تأمین مالی جمعی صادرشده است.

وی با پیش‌بینی افزایش تأمین مالی جمعی به ۱۰ هزار میلیارد تومان طی سال جاری، اظهار داشت: صنایع هدف تأمین مالی جمعی در رتبه اول مربوط به صنعت سلامت است و پس از آن صنایع مهندسی ساخت و فناوری اطلاعات است.

شیرازی در ادامه به برنامه‌های آتی حوزه تأمین مالی جمعی اشاره کرد و افزود: بازار پذیرکردن گواهی شراکت تأمین مالی جمعی و بررسی انتشار طرح تأمین مالی جمعی با قابلیت تبدیل گواهی‌های شراکت‌ به سهام شرکت سرمایه‌پذیر از برنامه‌های آتی در این حوزه است.

وی با اشاره به اینکه در مراسم امروز ضمن رونمایی از اولین سکوی تأمین مالی جمعی ارزی کشور از سکوهای برتر تأمین مالی جمعی ریالی نیز تقدیر خواهد شد، گفت: در تأمین مالی جمعی ارزی سرمایه‌گذاران را به طرح‌های ارزآور سوق می‌دهیم و از شنبه آینده، وجوه سرمایه‌گذاران برای تأمین مالی جمعی ارزی، جمع‌آوری خواهد شد.

هم‌افزایی دستگاه‌های اقتصادی در تحقق کرادفاندینگ ارزی
در ادامه آیین رونمایی از تامین مالی جمعی ارزی، روح‌اله ابوجعفری مشاور وزیر اقتصاد در امور دانش‌بنیان اظهار داشت: ایده اولیه تامین مالی جمعی ارزی با هدف ایجاد راهکارهای نهادی و بلندمدت برای سازوکارهای ارزی شکل گرفت.

ابوجعفری به هم‌افزایی بین دستگاه‌های اقتصادی در این طرح اشاره کرد و گفت: این اتفاق محقق نمی‌شد مگر اینکه ظرفیت تامین مالی جمعی افزایش یابد که این مهم، اتفاق افتاد و ایده کرادفاندینگ‌ برای همه آشنا شد.

به گفته وی کل فرایند اجرای این طرح به صورت کارشناسی طی شد و در بانک مرکزی، سازمان بورس، سازمان سرمایه‌گذاری خارجی و سایر نهادها مباحث کارشناسی انجام و مجوزها دریافت شد تا این روش تامین مالی جمعی در فرابورس اجرایی شود.

مشاور وزیر اقتصاد در امور دانش‌بنیان در ادامه با بیان اینکه فرایند عملیات تامین مالی جمعی ارزی در بانک ملی انجام می‌شود، افزود: ابتدا مجوز ۵۰ میلیون دلاری تا سقف یک میلیون دلار برای هر مجوز در نظر گرفته شده و انتظار می‌رود با آغاز فرایند، سقف آن افزایش پیدا کند.

وی موضوعات بعدی را هم ضمانت ارزی و احراز هویت برای مبارزه با پولشویی عنوان کرد تا سرمایه‌گذاران با خیال آسوده وارد طرح شوند.

تامین مالی غیر تورمی و پایدار در بازار سرمایه
محمد شیریجیان نماینده بانک مرکزی نیز با بیان اینکه یکی از تاکیدات شعار سال، تامین مالی پایدار است و تامین مالی از بازار سرمایه دارای آثار غیر تورمی و پایدار بوده و قابل تحقق است.

شیریجیان در ادامه افزود: بررسی‌ها نشان می‌دهد اگر بخواهیم عدد واقع بینانه با فرض رفع موانع ارائه کنیم، عدد ۱۶۰۰ همت سهم بازار سرمایه برای تحقق رشد اقتصادی ۸ درصدی است.

وی ابزارهایی همچون تأمین مالی جمعی را تسهیل‌کننده تحقق این هدف دانست و گفت: کرادفاندینگ‌ ارزی نیز شروع خوبی برای آغاز تامین مالی ارزی از محل بازار سرمایه است.

به گفته وی مصوبه کمیسیون ارزی بانک مرکزی ویژه شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور و نوآور است و سازوکارهای لازم هم پیش‌بینی شده است.

شیریجیان با اشاره به اینکه عدد قابل توجهی از ارز به صورت نقد در اختیار مردم است، افزود: باید به سمتی حرکت کرد که از این ارزها برای تامین مالی کرادفاندینگ‌ استفاده شود و تمرکز فقط بر سرمایه‌گذاری خارجی نباشد.

معرفی اولین طرح سرمایه پذیر تأمین مالی جمعی ارزی
محمد کلاهی معاون صندوق توسعه فناوری‌های نوین نیز در این مراسم، ضمن تأکید بر اینکه ظرفیت تأمین مالی جمعی در اساسنامه صندوق نوین وجود داشت که از امروز عملیاتی شد، گفت: این پروژه با حمایت‌های دستگاه‌های متعدد اقتصادی، یک کار مشترک و بسیار مهم است که طی یک سال به بهره‌برداری رسیده است.

وی با تأکید بر اینکه حمایت‌های سازمان بورس و فرابورس منجر به تحقق این پروژه ملی شده است، گفت: در حال حاضر مجوز تأمین مالی جمعی ریالی و ارزی این صندوق از فرابورس اخذ شده و فعالیت این سکو از امروز آغاز می‌شود.

معاون صندوق توسعه فناوری‌های نوین در خصوص شرکت سرمایه‌پذیر اولین طرح تأمین مالی جمعی ارزی گفت: شرکت صنایع صبح پارلا آسیا اولین شرکتی است که قرار است تأمین مالی جمعی ارزی را انجام دهد. محصول این مجموعه دانش‌بنیان و صادراتی است و شروط فاز اول که تولید محصول صادراتی و فروش ارزی بوده را داراست.

در این مراسم ضمن رونمایی از اولین سکوی تأمین مالی ارزی کشور توسط وزیر امور اقتصادی و دارایی، از سه سکوی برتر تأمین مالی جمعی ریالی نیز قدردانی شد.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

| پایگاه خبری صدای صادرات