شما اینجا هستید
آخرین اخبار » جزییات ساخت استادیوم جدید در تهران

به گزارش ‘صدای صادرات‘ از همشهری آنلاین، محمد مخبر روز دوشنبه در مراسم امضای تفاهم نامه همکاری احداث مجموعه بزرگ فرهنگی ورزشی شهر تهران با اشاره به اینکه تمامی ابعاد مختلف این طرح به صورت جهادی پیش رفته است، گفت: یکی از ویژگی های بارز این طرح این است که تمامی ابعاد و جوانب مختلف طرح به دقت بررسی شده و مسائل مختلف مرتبط با آن مدنظر قرار گرفته است.

معاون اول رئیس جمهور روش مناسب تامین مالی را یکی از مهمترین موضوعات در اجرای پروژه های مختلف برشمرد و افزود: تامین منابع مالی برای اجرای این طرح از طریق تهاتر نفت پیش بینی شده که سابقه کمتری در کشور دارد و اطمینان بخش است.

مخبر احداث یک ورزشگاه و مجموعه بزرگ ورزشی برای شهر تهران را یک ضرورت جدی توصیف کرد و افزود: همه ورزشکاران و ورزش دوستان که تقریبا آحاد جامعه را در بر می گیرند، مخاطب این طرح هستند و ساخت این مجموعه خدمتی به همه این عزیزان خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه از زمان دستور رئیس جمهور تا تصمیم گیری و تدوین این تفاهم نامه مدت زیادی سپری نشده است، خاطر نشان کرد: انتظار این است که این پروژه در کوتاهترین زمان ممکن به نتیجه برسد و مردم و جوانان هر چه زودتر بتوانند از مزایای آن بهره مند شوند.

معاون اول رئیس جمهور تصریح کرد: براساس تفاهم نامه و مذاکراتی که با پیمانکار اجرای این پروژه انجام شده، باید برای ساخت این مجموعه از تمام ظرفیت های داخلی استفاده شود و در طراحی و ساخت این ورزشگاه، الگوی ایرانی ـ اسلامی نیز رعایت شود.

مخبر نیز در این مراسم به برخی از سوالات و شبهات در خصوص طرح مجموعه بزرگ فرهنگی،‌ ورزشی شهر تهران پاسخ داد و گفت: عده ای پرسیده بودند که چرا اجرای این پروژه قرار است توسط شرکت چینی انجام شود که این امر به دلیل آن است که با کشور چین خط تبادل مالی داریم و منابع پروژه را از طریق تهاتر نفت با طرف چینی تامین خواهیم کرد. بنابراین این پروژه که احداث آن چند میلیارد دلار هزینه دارد،‌ به یک شرکت چینی سپرده شده است. ضمنا در همه مراحل کار از طراحی تا اجرا از ظرفیت شرکت‌های همکار داخلی نیز استفاده خواهد شد.

کمیته راهبری برای اجرای طرح بزرگ ورزشی تشکیل می شود

معاون اجرایی رئیس جمهور همچنین به ایراداتی که عده ای در خصوص جانمایی این مجموعه وارد کرده اند اشاره و تصریح کرد: عده ای گفته اند که مکان این مجموعه بر روی گسل است و این در حالی است که مطالعات کامل زمین شناسی و بررسی های فنی در این خصوص انجام شده و مشکلی در این خصوص وجود ندارد.

محسن منصوری نزدیکی این مجموعه به فرودگاه بین المللی امام خمینی (ره) و فرودگاه مهرآباد و همچنین دسترسی به شبکه حمل و نقل کشور و شبکه بزرگراهی را از دیگر دلایل جانمایی این ورزشگاه برشمرد و گفت: برای پیگیری مراحل اجرای این طرح،‌ کمیته راهبری تشکیل خواهد شد و شرکت چینی نیز متعهد شده که در کوتاهترین زمان ممکن این پروژه را تکمیل کند.

با احداث مجموعه ورزشی سرانه ورزش تهران دو برابر افزایش می یابد

وزیر ورزش و جوانان هم در این مراسم با تاکید بر اینکه احداث این مجموعه می تواند سرانه ورزش تهران را که هم اکنون جزو آخرین شهرهای کشور قرار دارد، به دو برابر افزایش دهد، گفت: با احداث این مجموعه به نیازهای تمامی رشته های ورزشی در عرصه جهانی پاسخ داده خواهد شد و دغدغه ای برای میزبانی مسابقات بین المللی رشته های ورزشی نخواهیم داشت.

کیومرث هاشمی با اشاره به شرکت چینی پیمانکار این پروژه اظهار داشت: اساساً‌ شرکت های چینی در ساخت ورزشگاه ها سرآمد هستند و شرکتی که قرار است این مجموعه را احداث کند نیز شرکتی معتبر است که بیش از صد پروژه مشابه در سطح دنیا به اجرا رسانده است.

انصاری، سرپرست تولیت آستان حضرت امام خمینی(ره) نیز در این جلسه شبهات وارد شده درخصوص زلزله و فرونشست در شهر آفتاب را رد کرد و با توجه به مطالعات پیشین و بررسی همه جوانب در شهر آفتاب و حرم حضرت امام(ره) این نقطه را مناسب ترین مکان برای احداث چنین مجموعه بزرگی برای شهر تهران دانست.

در این مراسم وزیر نفت،‌ شهردار تهران،‌ رئیس سازمان برنامه و بودجه نیز هر کدام نظرات و دیدگاه های خود را در خصوص احداث این مجموعه مطرح کردند و از آمادگی کامل برای حمایت و پشتیبانی کامل این طرح خبر دادند.

این تفاهم نامه با هدف فراهم کردن زیرساخت ها و امکانات لازم برای احداث «مجموعه بزرگ فرهنگی و ورزشی در طرح ویژه شهر فرهنگی و مذهبی تهران» مصوب شورای عالی شهرسازی و معماری ایران به مساحت ۳۷۰ هکتار برای برگزاری رویدادها و مسابقات ورزشی ملی و بین‌المللی، با لحاظ شرایط و رعایت قوانین و مقررات مربوط به «معاونت اول ریاست جمهوری»، «معاونت اجرایی ریاست جمهوری»، «وزارت ورزش و جوانان»، «وزارت نفت»، «سازمان برنامه و بودجه کشور»، «استانداری تهران»، «شهرداری تهران» و «آستان مقدس حضرت امام خمینی(س)» تنظیم و امضا شد.

بر اساس متن این تفاهم نامه «وزارت ورزش و جوانان» موظف شد نسبت به شناسایی و انتخاب شرکت مشاور ذی‌صلاح داخلی و یا خارجی برای بررسی و انجام مطالعات راهبردی «طرح جامع شهر آفتاب» و تهیه طرح اجرایی فنی، اقتصادی و معماری پروژه «مجموعه بزرگ فرهنگی و ورزشی شهر آفتاب» اقدام کند.

همچنین دستگاه اجرایی پروژه «شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی کشور» تعیین و منابع مورد نیاز از محل مازاد فروش نفت خام و میعانات گازی (معادل سهم دولت) توسط «وزارت نفت» و با تخصیص سازمان برنامه و بودجه تعیین شد.

«آستان مقدس حضرت امام خمینی(س)» نیز براساس توافق انجام شده موظف شد اقدامات لازم را نسبت به تأمین اراضی مورد نیاز برای اجرای پروژه مذکور انجام دهد.بر اساس بندهای این تفاهم نامه انجام مطالعات خاک شناسی، ژئوتکنیک، لرزه شناسی، تجزیه و تحلیل ویژگی های طبیعی، کالبدی، مخاطرات طبیعی و زیست محیطی زمین، بافت اطراف، توپوگرافی و شیب طبیعی اراضی معرفی شده می بایست پیش از شروع عملیات اجرایی انجام شود.

همچنین به منظور هماهنگی و تسهیل و پیگیری امور اجرایی پروژه مذکور و مشخص شدن تعهدات دستگاه های اجرایی، مقرر شد کارگروهی زیر نظر «معاونت اجرایی ریاست جمهوری» مرکب از نمایندگان تام الاختیار«معاونت اجرایی ریاست جمهوری»، «وزارت ورزش و جوانان» (شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی کشور)، «وزارت نفت»، «سازمان برنامه و بودجه کشور»، «شهرداری تهران» و «آستان مقدس حضرت امام خمینی (س)» تشکیل شود.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

| پایگاه خبری صدای صادرات