شما اینجا هستید
آخرین اخبار » رشد جهانی کندتر در سایه حرکت بانک‌ها بر روی مرز باریک رکود و تورم

به گزارش ‘صدای صادرات‘ از اقتصاد آنلاین، در حالی که بانک‌های مرکزی تلاش می‌کنند تا روی «فرود نرم» مانور دهند، اقتصاددانان مورگان استنلی انتظار دارند که تلاش‌های آن‌ها با یک بده‌بستان همراه باشد: رشد ضعیف در سال‌های ۲۰۲۴ و ۲۰۲۵، به ویژه در بازارهای توسعه‌یافته.

ست کارپنتر، اقتصاددان ارشد جهانی در مورگان استنلی می‌گوید: «تورم در سطح جهانی به اوج خود رسیده است، اما عبور از آخرین مرحله تا سال ۲۰۲۵ اتفاق نمی‌افتد و احتمالاً به دوره‌ای از رشد کمتر از حد نیاز خواهد داشت.»

اقتصاددانان مورگان استنلی پیش‌بینی می‌کنند که رشد اقتصاد جهانی از ۳ درصد در سال ۲۰۲۳ به ۲.۸ درصد در سال ۲۰۲۴ و ۲.۹ درصد در سال ۲۰۲۵ کاهش خواهد یافت.

بازگشت به هدف

در سال ۲۰۲۳، بانک‌های مرکزی با افزایش نرخ‌های بهره، سودهای قیمتی را با موفقیت کاهش دادند و سرعت تورم را به تک رقمی‌های متوسط تا پایین کاهش دادند. با رفتن به سال ۲۰۲۴، تورم باید در بازارهای توسعه‌یافته به کاهش خود ادامه دهد، در حالی که بازارهای نوظهور ممکن است به دلیل نوسانات قیمت مواد غذایی و انرژی شاهد رکود تدریجی‌تر باشند.

کارپنتر می‌گوید: «کاهش تورم در سال ۲۰۲۴ باید بسیار تدریجی‌تر از سال ۲۰۲۳ باشد، زیرا تورم در اکثر اقتصادهای بازار توسعه‌یافته نزدیک به هدف است، اما کاملاً به آن نرسیده است.»

چشم‌انداز رشد

به طور کلی، اقتصاددانان مورگان استنلی انتظار دارند که رشد در بازارهای توسعه‌یافته ملایم باقی بماند و تصویری متفاوت در رشد بازارهای نوظهور وجود داشته باشد. در اینجا نگاهی دقیق‌تر به چشم انداز مورگان استنلی برای رشد در سراسر مناطق آمده است:

  • در ایالات متحده، با توجه به اینکه نرخ‌های بهره بالاتر و سیاست‌های پولی سخت‌تر در سیستم مالی پیش می‌روند، رشد باید به ۱.۹ درصد سالانه در سال ۲۰۲۴ و ۱.۴ درصد در سال ۲۰۲۵ کاهش یابد که از ۲.۴ درصد در سال ۲۰۲۳ کمتر است. اقتصاددانان همچنین انتظار دارند که هزینه‌های مصرف کننده ایالات متحده در سال های ۲۰۲۴ و ۲۰۲۵ به طور معنی‌داری کاهش یابد که ناشی از سرد شدن بازار کار است که بر درآمد قابل تصرف واقعی تأثیر می گذارد و نرخ‌های بالا فشار بیشتری را بر هزینه‌های خدمات بدهی وارد می‌کند. در این میان نقاط روشنی نیز وجود دارد: سرمایه‌گذاری تجاری باید در نهایت پس از دو سال کاهش در نیمه دوم سال ۲۰۲۴ مثبت شود.
  • منطقه یورو می‌تواند در سال ۲۰۲۴ افزایش ۰.۵ درصدی داشته باشد که منعکس‌کننده اثرات مداوم شوک‌های عرضه انرژی، به ویژه در آلمان است. رشد باید در سال ۲۰۲۵ به ۱ درصد افزایش یابد که ناشی از کاهش تورم و بازار کار انعطاف‌پذیر است که ممکن است درآمدهای تعدیل‌شده بر اساس تورم و هزینه‌های مصرف‌کننده را افزایش دهد.
  • به احتمال زیاد بریتانیا پس از اعتصابات مراقبت‌های بهداشتی و حمل‌ونقل در کوتاه‌مدت با مشکل مواجه خواهد شد. اقتصاد ممکن است در ابتدای سال ۲۰۲۴ وارد رکود فنی شود و تا پایان سال ۰.۵ درصد افزایش یابد و در سال ۲۰۲۵ یک درصد افزایش یابد.
  • بازارهای نوظهور تصویر متفاوتی را ارائه می دهند، با گسترش در هند، اندونزی و فیلیپین که با رشد ضعیف در چین ترمزش کشیده شده است. چین تا حدی از بهبود و انتظارات رشد پس از بازگشایی پس از کووید ناامید شده است. اقتصاددانان مورگان استنلی مسیر بازگشت به رشد پایدار را پر دست انداز می‌بینند، اما انتظار دارند دولت با سیاست‌هایی برای تحریک اقتصاد پاسخ دهد.
  • برای ژاپن، رشد اسمی قابل توجهی (۵.۴ درصد در سال ۲۰۲۳) در بحبوحه فرار بزرگ اقتصاد از دهه‌های از دست رفته پیش بینی می‌شود. با این حال، رشد دستمزد و تورم قوی داخلی باید رشد تولید ناخالص داخلی اسمی را در سال ۲۰۲۴ روی ۳.۶ درصد نگه دارد. رشد تولید ناخالص داخلی واقعی (پس از فاکتورگیری در تورم) باید ۱ درصد در سال ۲۰۲۴ و ۱.۱ درصد در سال ۲۰۲۵ باشد.
  • در اروپای مرکزی، خاورمیانه و آفریقا، لهستان با رشد ۳.۴ درصدی در سال ۲۰۲۴، نسبت به ۰.۷ درصد در سال جاری، باید شروع به بهبود کند. رشد در مجارستان و جمهوری چک افزایش خواهد یافت، در حالی که ترکیه شاهد کاهش رشد خواهد بود. در اسرائیل، تأثیر درگیری در غزه باید تا سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۳ مهار شود و پس از آن در سه ماه اول سال ۲۰۲۴ بهبودی سریع حاصل شود.
  • در آمریکای لاتین، مورگان استنلی رشد ضعیفی را در برزیل پیش‌بینی می‌کند، با رشد تولید ناخالص داخلی واقعی ۱.۷ درصد در سال ۲۰۲۴ و ۱.۶ درصد در سال ۲۰۲۵ که از ۳.۱ درصد تخمین زده شده در سال ۲۰۲۳ کمتر است. رشد در مکزیک احتمالاً ۲.۳ درصد در سال ۲۰۲۴ و ۲.۲ درصد خواهد بود. در سال ۲۰۲۵، از ۳.۴ درصد تخمین زده شده در سال ۲۰۲۳ کاهش یافته است، زیرا بازارهای کار قوی و حواله‌های ارسالی باعث افزایش مصرف می‌شود و نزدیک شدن به ساحل به تقویت اقتصاد ادامه می‌دهد. اقتصاد شیلی بهبود خواهد یافت، کلمبیا شاهد کاهش رشد خواهد بود و رکود در آرژانتین احتمالا عمیق‌تر خواهد شد.

 

۲۰۲۳

۲۰۲۴

درصد رشد GDP

مورگان استنلی

اجماع تحلیلگران

مورگان استنلی

اجماع تحلیلگران

گروه ۴

ایالات متحده

۲.۴

۲.۳

۱.۹

۱

منطقه یورو

۰.۴

۰.۵

۰.۵

۰.۷

ژاپن

۲

۱.۹

۱

۱

بریتانیا

۰.۵

۰.۴

-۰.۱

۰.۴

بازارهای نوظهور منتخب

چین

۵.۱

۵.۲

۴.۲

۴.۵

هند

۶.۶

۶.۲

۶.۴

۶.۳

برزیل

۳.۱

۳

۱.۷

۱.۶

آینده سیاست‌های پولی

بانک‌های مرکزی در بازارهای توسعه‌یافته نشان داده‌اند که تا زمانی که متقاعد شوند که تورم به سطوح مطلوب رسیده است، نرخ‌های بهره بالاتر را حفظ خواهند کرد. تا کنون، بازارهای کار قوی به سیاست‌گذاران اجازه داده است تا نرخ‌ها را بدون افزایش نگران‌کننده بیکاری افزایش دهند.

اگر تورم به سیر نزولی خود ادامه دهد، مورگان استنلی انتظار دارد بانک‌های مرکزی آمریکا و اروپا کاهش نرخ بهره را در اواسط سال ۲۰۲۴ آغاز کنند. هنگامی که تورم ایالات متحده عادی شود، راه را برای کاهش نرخ در سراسر آمریکای لاتین هموار خواهد کرد. ژاپن که سیاست نرخ بهره صفر را حفظ کرده است، احتمالاً برخی از کنترل‌های سیاستی را در اوایل سال ۲۰۲۴ با افزایش احتمالی نرخ در جولای ۲۰۲۴ حذف خواهد کرد.

اما بانک‌های مرکزی ممکن است مسیر خود را تغییر دهند و در صورت افزایش مجدد تورم، نرخ‌های بالاتر را حفظ کنند یا در صورت توقف رشد و افزایش بیکاری سریع‌تر کاهش دهند. به ویژه، شتاب در رشد ایالات متحده می‌تواند نشان دهنده این باشد که فدرال رزرو به هدف خود نرسیده و ممکن است برای مهار تورم نیاز به افزایش بیشتر نرخ‌ها داشته باشد. این همچنین می‌تواند خطرات را در سراسر جهان افزایش دهد و بانک‌های مرکزی را بین رشد و تورم قرار دهد.

کارپنتر می‌گوید: «در حالی که رکودها در همه جا یک خطر باقی می‌مانند، ما انتظار داریم که هرگونه رکود در سناریوی پایه ما – مانند بریتانیا – سطحی باشد زیرا تورم با اشتغال کامل در حال کاهش است.»

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

| پایگاه خبری صدای صادرات