شما اینجا هستید
آخرین اخبار » تغییر دنیا با ذرت

به گزارش ‘صدای صادرات‘ از همشهری آنلاین، ذهن ما، وقتی از محصولات غذایی کشاورزی صحبت می‌کنیم، گندم و برنج را تصور می‌کند. حق هم داریم؛ چون قوت غالب بشر در طول تاریخ، این غلات محبوب بوده‌اند. اما امروزه اعداد و آمار چیز دیگری می‌گویند؛ براساس آخرین آمار مربوط به تولید غلات در دنیا، بشر حدود ۵۰۳میلیون تن برنج تولید کرده است که سومین محصول دنیا به شمار می‌رود. بالاتر از آن، گندم با ۷۸۴میلیون تن تولید قرار دارد. اما یک محصول دیگر وجود دارد که با فاصله بیشتری در رده اول قرار دارد: «ذرت». تولید ذرت در سال ۲۰۲۳ نزدیک به یک هزار و ۱۵۲میلیون تن بوده است. این اختلاف آمار این سؤال را ایجاد می‌کند که پس چرا ما در سفره‌هایمان، آنطور که نان و برنج می‌بینیم، ذرت مشاهده نمی‌کنیم. پاسخ ساده است: روی هم رفته ۸۵درصد ذرت تولیدی در سال، در زنجیره تامین غذا به خوراک دام و طیور داده می‌شود و همینطور در تولید اتانول به‌کار گرفته می‌شود. درست است که ذرت در سفره ما نیست، اما اگر یکباره از زنجیره تامین حذف شود، امنیت غذایی بشر در سراسر دنیا مختل خواهد شد و تازه فقط این نیست؛ شاید در اروپا و خاورمیانه ذرت میهمان همیشگی سفره‌ها نباشد اما در بخش ‌زیادی از جهان، به‌خصوص جاهایی که توسعه کمتری دارند، ذرت غذای اصلی مردم است. میلیون‌ها نفر در آسیا، آفریقا و آمریکای لاتین هر روز ذرت می‌خورند و در منطقه زیر صحرا، ۲۰درصد کالری روزانه مردم آفریقا، توسط ذرت تامین می‌شود.

یکی از عوامل محبوبیت و رواج ذرت، ارزش غذایی بی‌نظیر آن است. ترکیب کربوهیدرات و انرژی آن بی‌نظیر است و گفته می‌شود مصرف مداوم آن، از بیماری‌های چشم و گوارشی جلوگیری می‌کند. انرژی زیاد باعث شده تا کشورهای فقیر، بر تولید و کشت آن تمرکز بیشتری کنند؛ چون راحت‌تر مردم گرسنه را سیر می‌کند و به همین‌خاطر است که تقریبا دو سوم ذرت دنیا، در کشورهای با در آمد کم تولید می‌شود. با این حال بزرگ‌ترین تولیدکننده و مصرف‌کننده ذرت، آمریکاست.حدود ۹۵درصد مصرف غلات در این کشور به شکل ذرت است و ذرت، به‌صورت عمده در تولید اتانول به‌کار برده می‌شود. براساس قوانین، خودروها در آمریکا باید ترکیبی از بنزین و سوخت‌های زیستی را مصرف کنند و به همین‌خاطر، ذرت نقش بزرگی در تولید اتانول دارد.
ذرت، در نیمه قرن پانزدهم توسط کریستف کلمب به اروپا آورده شد و در مقایسه با گندم و برنج، محصول جدیدی در تاریخ بشر به شمار می‌رود. اما در همین چند سده، ذرت چنان جایگاه خودش را در زندگی انسان تثبیت کرده که به سختی می‌توان زندگی بدون آن را تصور کرد. امروز، روز جهانی ذرت است و می‌توانیم به این بهانه، کمی ذرت بر سر سفره‌هایمان بگذاریم و وجود این محصول با برکت و حیاتی را جشن بگیریم.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

| پایگاه خبری صدای صادرات