شما اینجا هستید
آخرین اخبار » رکورد صادرات غیرنفتی با ۵۳ میلیارد دلار سال گذشته شکسته شد

به گزارش ‘صدای صادرات‘ از خبرگزاری فارس، مهدی ضیغمی امروز در مراسم روز ملی صادرات که به مناسبت بیست و هفتمین سالروز ملی صادرات برگزار شد، گفت: سال گذشته به رکورد بیش از ۵۳ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی رسیدیم که بر این اساس رکورد صادرات غیرنفتی شکسته شد، و لذا به سمتی در حال حرکت هستیم که صادرات غیرنفتی کفاف مخارج ارزی کشور را بدهد.

رئیس سازمان توسعه تجارت بیان داشت:‌ در ۶ ماه ابتدای امسال با وجود اینکه بعضی از محصولات از جمله در حوزه پتروشیمی به لحاظ ارزشی کاهش داشته، اما به لحاظ وزنی رشد ۲۹ درصدی صادرات داشته‌ایم و از لحاظ ارزشی نیز در ۶ ماه ابتدایی امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲ درصد رشد صادرات داشتیم.

وی افزود: همچنین در تلاش هستیم تا تجارت با کشورهای مختلف از جمله کشورهای آفریقایی، آمریکای جنوبی، جنوب و شرق آسیا را توسعه دهیم و با پیوستن به سازمان همکاری‌های شانگهای و بریکس این نوید وجود دارد که صادرات ما با کشورهای عضو این پیمان‌ها نیز توسعه خواهد یافت.

وی افزود: سازمان توسعه تجارت ایران تلاش می‌کند برای توسعه صادرات رویدادهای مهمی را برگزار کند که اولین آن برگزاری اجلاس ایران با کشورهای غرب آفریقا بود که اسفند سال گذشته برگزار شد و همچنین نمایشگاه اکسپوی ایران، که در اردیبهشت ماه امسال با حضور ۷۰ کشور برگزار شد و امیدواریم سال آینده پرقدرت‌تر برگزار شود.

وی اظهار داشت: با وجود تمام مشکلات طی دو سال گذشته ۲۰ رایزن بازرگانی به کشورهای مختلف فرستاده‌ایم و تلاش می‌کنیم تا پایان سال آینده تعداد رایزنان بازرگانی به ۴۵ نفر افزایش یابد. همچنین برنامه ایجاد نمایندگی‌های سازمان توسعه تجارت را نیز در کشورهای هدف داریم.

ضیغمی اظهار داشت:‌ در بسیاری از کشورها امکان حضور رایزن بازرگانی نداریم، لذا در این کشورها مراکز تجاری ایجاد کرده‌ایم.

رئیس سازمان توسعه تجارت اظهار داشت: علاوه بر مراکز تجاری شرکت‌های مدیریت صادرات هم فعال شده‌ است، البته طی یکی دو سال گذشته نسبت به مراکز تجاری غفلت‌هایی صورت گرفته بود که با احیای آنها می‌توان از ظرفیت صادراتی آنها استفاده کرد.

وی افزود: در دو دهه گذشته از حوزه صاردات غیرنفتی تغییر گفتمان داده‌ایم به سمت صادرات با محصولات باارزش افزوده بالاتر و تلاش می‌کنیم تا این موضوع را نیز به شکوفایی برسانیم و لذا در این زمینه توجه به شرکت‌های دانش‌بنیان دارای اهمیت است و به همین دلیل سازمان توسعه تجارت نیز صادرات محصولات دانش‌بنیان را در اولویت قرار داده است و در این زمینه تلاش می‌کنیم تا بخش بیشتری از مشوق‌ها را به این بخش اختصاص دهیم.

رئیس سازمان توسعه تجارت افزود: همچنین تلاش می‌کنیم برای صادرات خرد از روش‌های مختلف در بازگشت ارز استفاده کنیم تا صادرکنندگان محصولات خود را  با نرخ بهتری به فروش برسانند، البته اقدامات انجام شده هنوز کافی نیست.

ضیغمی بیان داشت: در زمینه صادرات خدمات فنی، مهندسی تلاش خوبی انجام شده و بسته حمایت از خدمات فنی مهندسی تهیه و تدوین شده است و به زودی در هیأت وزیران مصوب می‌شود.

وی افزود: سازمان توسعه تجارت وظیفه حمایت از صادرات را دارد و در این زمینه باید از ابزارهای مختلف استفاده کند که یکی از مهمترین این ابزارها مشوق‌های صادراتی است، لذا اگر قرار باشد در این مسیر کاری را انجام دهیم باید مشوق صادراتی که برای این منظور در نظر گرفته می‌شود، در همان ابتدای سال تخصیص یابد و یا به طور منظم تخصیص یابد تا مبلغ در نظر گرفته شده که هزار میلیارد تومان است، در اختیار صادرکنندگان قرار گیرد.

رئیس سازمان توسعه تجارت افزود: ما در منطقه‌ای قرار داریم که کشورهای اطراف به طرز دیوانه‌وار از صادرکنندگان‌شان حمایت می‌کنند، لذا لازم است ما نیز به صورت بسیار عالی از صادرکنندگان حمایت کنیم و به آنها ارج نهیم.

بیست و هفتمین سالروز ملی صادرات امروز ۲۹ مهر ماه در سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی با حضور عباس علی‌آبادی وزیر صنعت، معدن و تجارت در حال برگزار است.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

| پایگاه خبری صدای صادرات