شما اینجا هستید
آخرین اخبار » واردات روزانه ۷.۵ میلیون متر مکعب گاز از ترکمنستان

به گزارش ‘صدای صادرات‘ از خبرگزاری فارس، سعید عقلی مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران امروز در نشست خبری با اشاره به آخرین وضعیت تامین گاز کشور عنوان کرد: هم‌اکنون ۷۰ درصد از سبد انرژی ایران با استفاده از گاز تامین می‌شود و ۹۳ درصد تولید برق کشور نیز با گاز انجام می‌شود.

وی افزود: ما همزمان در ماه‌های گرم سال تعمیرات اساسی و اضطراری را نیز در پالایشگاه‌های گازی و خطوط انتقال انجام می‌دهیم و البته روزانه ۸۵۰ میلیون متر مکعب نیز تولید و توزیع می‌شود.

عقلی گفت: در ۶ ماهه امسال نسبت به سال قبل ۱۶ درصد گازرسانی به نیروگاه‌ها افزایش یافته است و در ۳ ماهه تابستان، ۸۸ روز‌ بیش از برنامه، به نیروگاه‌ها گاز تحویل دادیم. همین موضوع سبب شد هم‌اکنون ذخایر سوخت مایع نیروگاه‌ها د‌و برابر سال گذشته باشد.

مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران گفت: در سال ۱۴۰۱ نسبت به ۱۴۰۰ تحویل گاز به صنایع ۱۳ میلیارد متر مکعب افزایش یافت و از ۳۵ به ۴۸ میلیارد متر مکعب رسید. در این بازه زمانی تعداد مشترکان صنعتی ۱۰ درصد افزایش یافت ولی گازرسانی ۳۵ درصد رشد یافت.

وی اشاره کرد: قرارداد‌های تامین سوخت صنایع به دو بخش ۸ و ۴ ماهه تقسیم می‌شود. در ۴ ماه پایانی سال مقرر شده که صنایع مقدمات استفاده از سوخت دوم را فراهم کنند و ما سوخت مایع را با قیمت گاز به آنها تحویل می‌دهیم.

عقلی افزود: سوآپ گاز ترکمنستان به آذربایجان طبق برنامه در حال انجام است و واردات گاز از ترکمنستان نیز تا سقف ۱۰ میلیون متر مکعب در روز انجام شده و به طور میانگین تاکنون ۷.۵ میلیون مترمکعب بوده است. ظرفیت ذخیره‌سازی گاز نیز در سال جاری نیز ۲ برابر شده است.

مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران تاکید کرد: در روزهای پیک مصرف برق، روزانه ۳۲۰ میلیون مترمکعب گاز تحویل نیروگاه‌ها داده‌ایم و این میزان در زمستان به حدود ۹۰ میلیون متر مکعب می‌رسد و مابقی نیز با سوخت مایع تامین می‌شود.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

| پایگاه خبری صدای صادرات