شما اینجا هستید
آخرین اخبار » رکوردشکنی معاملات صندوق‌های سرمایه‌گذاری در بورس

به گزارش ‘صدای صادرات‘ از همشهری آنلاین، رکورد امسال ارزش معاملات اوراق بهادار در نیمه نخست امسال شکست و سرمایه‌گذاران بیش از ۹۰۰۰هزارمیلیارد تومان انواع اوراق بهادار در بازار سرمایه دادوستد کردند. آمارها همچنین نشان می‌دهد حجم سرمایه‌گذاری در صندوق‌های سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه با رشد قابل توجهی مواجه شده و نسبت به نیمه نخست سال قبل ۱۵۶درصد افزایش یافته است.

به گزارش همشهری، یکی از مهم‌ترین نماگرهای اقتصادی که نشان‌دهنده توسعه یافتگی بازارهای مالی در یک کشور است، ارزش معاملات اوراق بهادار است. هرچه معاملات اوراق بهادار در اقتصاد یک کشور افزایش یابد، کارایی نظام مالی آن کشور افزایش می‌یابد. در چنین شرایطی آنطور که آمارها نشان می‌دهد ارزش معاملات اوراق بهادار هر سال در حال افزایش است و طبق تازه‌ترین داده‌ها در نیمه نخست امسال رکود تازه‌ای در اقتصاد ایران ثبت شده است.

مبادله ۹۰۰۰همت اوراق بهادار

داده‌های آماری نشان می‌دهد که در ۶ماهه نخست امسال جمعا ۹۱۱۹هزار میلیارد تومان اوراق بهادار شامل سهام، اوراق بدهی و یونیت‌های صندوق‌های سرمایه‌گذاری معادل ۱۸۵میلیارد دلار در بازار سرمایه دادوستد شده است که این مقدار نسبت به‌مدت مشابه سال گذشته ۳۸۶۰هزار میلیارد تومان معادل ۷۳.۵درصد افزایش نشان می‌دهد.این رکورد تازه‌ای در نیم قرن فعالیت بازار سرمایه تلقی می‌شود.

در این مدت معاملات سهام ۱۱۱و اوراق بدهی ۶۳درصد رشد کرده است.ترکیب معاملات نشان می‌دهد که نزدیک به ۸۰درصد معاملات در نیمه نخست امسال مربوط به اوراق بدهی و ۱۳درصد مربوط به معاملات سهام بوده است.

استقبال از صندوق‌های سرمایه‌گذاری

نکته اصلی اما رشد سرمایه‌گذاری در صندوق‌های سرمایه‌گذاری در بورس است. آنطور که آمارها نشان می‌دهد رکورد معاملات صندوق‌های سرمایه‌گذاری نیز شکسته و این به‌دلیل آن است که میزان استقبال مردم از صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله در بورس به‌طور مداوم در حال افزایش است.

صندوق‌های سرمایه‌گذاری نهادهای مالی جدیدی هستند که از یک دهه پیش در بازار سرمایه به‌کار گرفته شده‌اند و ابزار اصلی برای سرمایه‌گذاری مردم به‌طور غیرمستقیم در بورس هستند. صندوق‌های سرمایه‌گذاری در واقع بهترین ابزار برای افرادی است که اطلاعات یا زمان کافی برای سرمایه‌گذاری در بورس ندارند. این صندوق‌ها از طریق جمع‌آوری پس انداز مردم این منابع مالی را به‌صورت تخصصی در بازارهای مالی سرمایه‌گذاری می‌کنند. این صندوق‌ها از گروهی از متخصصان مالی تشکیل شده‌اند که قادرند به شکل بهینه منابع جذب شده را سرمایه‌گذاری کنند. طبق آخرین اطلاعات در حال حاضر بیش از ۵میلیون نفر۸۴۰هزار میلیارد تومان از دارایی‌های خود را در این صندوق‌ها سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

آمارها نشان می‌دهد تحت‌تأثیر استقبال از صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله در بورس ارزش معاملات این صندوق‌ها ۱۵۶.۵درصد رشد کرده و نزدیک به ۳۸درصد از کل معاملات خرد به این صندوق‌ها اختصاص یافته است.

جمع کل ارزش معاملات این صندوق‌ها در ۶ماهه نخست امسال به۷۱۸هزار میلیارد تومان رسیده که نسبت به سال قبل ۴۳۸هزار میلیارد تومان افزایش نشان می‌دهد.

همگام با این رویداد معاملات اوراق مشتقه نیز در بازار سرمایه که نوع پیشرفته‌ای از معاملات در بازار سرمایه است ۱۳۰۰درصد افزایش یافته که نشان می‌دهد بازار سرمایه به سمت حرفه ای‌تر شدن گام بر می‌دارد.

مقایسه معاملات اوراق بهادار در نیمه نخست امسال نسبت به پارسال- ارقام به میلیارد ریال

محصول

نیمه نخست امسال

نیمه نخست پارسال

مقدار تغییر

درصد تغییر

سهام

۱۱۹۴۶۴۱۸

۵۶۵۹۲۸۵

۶۲۸۷۱۳۳

۱۱۱.۱

اوراق بدهی

۷۱۹۰۰۴۷۱

۴۴۱۰۰۸۶۲

۲۷۷۹۹۶۰۹

۶۳.۰

اوراق مشتقه

۱۴۸۲۸۲

۱۰۵۷۱

۱۳۷۷۱۱

۱۳۰۲.۷

صندوق‌های قابل معامله

۷۱۸۰۳۵۶

۲۸۰۰۷۳۷

۴۳۷۹۶۱۹

۱۵۶.۴

اوراق تسهیلات مسکن

۲۱۱۸۷

۲۵۲۰۵

-۴۰۱۸

-۱۵.۹

جمع

۹۱۱۹۶۷۱۴

۵۲۵۹۶۶۶۰

۳۸۶۰۰۰۵۴

۷۳.۴

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

| پایگاه خبری صدای صادرات