شما اینجا هستید
آخرین اخبار » غول‌های فولاد ایران

به گزارش ‘صدای صادرات‘ از اقتصادآنلاین، نقش فولاد و سازندگان آن را نمی‌توان نادیده گرفت. خرسندیم که سال‌هاست، صنعت فولاد ایران به عنوان یکی از ۱۰ صنعت فولاد برتر در جهان شناخته می‌شود که با وجود تحریم‌ها، هنوز هم جایگاه خود را حفظ نموده است.

صحبت از صنعت فولاد کشور که به میان می‌آید، لیست تولیدکنندگان فولاد ایران، چون ذوب آهن اصفهان، فولاد مبارکه و فولاد خوستان به ذهن می‌رسد که نقش مهمی در صنعت و اقتصاد کشور دارند.

در کشور عزیزمان ایران، کارخانه‌های فولادی متعددی مشغول به کارند و زنجیره تولید فولاد را در کنار هم تکمیل می‌کنند. در این مقاله، پس از بررسی جایگاه تولید فولاد ایران در جهان، بزرگترین تولیدکنندگان و غول های فولاد ایران را معرفی خواهیم کرد.

ایران، یکی از ۱۰ تولیدکننده برتر جهان 

همانطور که در آغاز اشاره کردیم، ایران یکی از بزرگترین تولیدکنندگان فولاد در جهان است. مطابق با آخرین اخبار، از ابتدای سال ۲۰۲۳ میلادی تا پایان ماه می سال جاری، یعنی در ۵ ماه اول این سال، کشور ما تولید ۱۳ میلیون تن فولاد را برای خود به ثبت رسانده و توانسته با حفظ جایگاه خود، دهمین تولیدکننده بزرگ فولاد در جهان باشد.

تولید فولاد در ایران، در سال ۱۳۰۶ با شروع به کار گروه ملی صنایع فولاد ایران در اهواز آغاز شد و بدین ترتیب، اولین گام تامین نیازهای داخلی توسط یک شرکت خصوصی، برداشته شد.

به مرور زمان، کارخانه‌های متعددی در کشور شروع به کار کردند که می‌توان ذوب آهن اصفهان را مادر صنعت فولاد ایران دانست.

میلگرد، به عنوان یکی از محصولات مهم فولادی در کشور شناخته می‌شود که توسط کارخانه‌هایی چون ذوب آهن تولید می‌گردد. خرید میلگرد برای هر پروژه، به عواملی چون بودجه، محل خرید تا محل تخلیه بار و قیمت آن وابسته است.

بدیهیست که هر یک از برندها به دلیل کیفیت و نوع تولید خود، قیمت‌های متفاوتی خواهند داشت؛ به عنوان مثال، قیمت میلگرد ۱۶ بناب امروز با برند ذوب آهن متفاوت است. بنابراین پیش از خرید از هر یک از تولیدکنندگان فولاد، باید عوامل مختلف را در نظر داشت.

در این مقاله، ۳ کارخانه برتر تولیدکننده فولاد در داخل کشور که نقش مهمی در تولید این فلز حیاتی را دارند، معرفی خواهیم کرد.

f18sfm4Rcnxp

ذوب آهن اصفهان، مادر صنعت فولاد ایران

با نظر به نقش مهمی که ذوب آهن اصفهان در شکل‌گیری سایر صنایع فولاد کشور برعهده داشته است، لقب مادر صنعت فولاد ایران به این کارخانه داده شد.

احداث کارخانه ذوب آهن اصفهان، با همکاری فنی و اقتصادی دولت ایران و شوروی سابق در دی ماه ۱۳۴۴، در مجلس به توافق رسید. در نهایت، این کارخانه در جنوب غربی اصفهان و در دشت طبس احداث شد.

حال، ذوب آهن اصفهان به عنوان بزرگترین تولیدکننده فولاد کشور شناخته می‌شود و انواع مقاطع فولادی ساختمانی، صنعتی و ریلی را تولید می‌کند.

از جمله تولیدات مهم این کارخانه که نیاز اکثر صنایع را تامین می‌کنند، به شرح زیر است:

می‌توان به شمش فولادی، تیرآهن، میلگرد، نبشی، ناودانی و ریل اشاره کرد. با ذکر جزئیات نیز می‌توان به این محصولات اشاره نمود:

  • بیلت
  • تیرآهن IPE
  • تیرآهن‌ هاش
  • انواع میلگرد
  • ناودانی
  • نبشی
  • ریل

تیرآهن‌های تولید ذوب آهن اصفهان، محبوبیت بسیاری در بین خریداران دارد؛ چرا که در انواع سایزها و مطابق با استانداردهای جهانی تولید می‌شوند. قیمت کالاهای ذوب آهن اصفهان با سایر کارخانه‌ها متفاوت است. قیمت تمامی محصولات تولیدی این کارخانه و سایر کارخانه‌ها چون قیمت تیرآهن ۱۴ فایکو را از مراجع معتبر همچون آیرومارت استعلام بگیرید.

ذوب آهن اصفهان، نقش مهمی را نیز در صادرات فولاد به چین، امارات، عراق، افغانستان، عمان و ترکیه برعهده دارد. این کارخانه با رعایت تمامی استانداردهای جهانی، تولیدکننده‌ای قوی و معتبر در کشور به شمار می‌رود که خریداران بسیاری دارد.

KXLkYk23WFYq

فولاد مبارکه اصفهان، بزرگترین تولیدکننده ورق فولادی در کشور

اصفهان، محل قرارگیری یکی دیگر از غول های فولادی کشور، یعنی فولاد مبارکه است. این کارخانه که در سال ۱۳۷۱ فعالیت خود را آغاز کرد، در جنوب غربی شهر مبارکه اصفهان قرار گرفته است. کارخانه فولاد مبارکه، با تولید فولاد از مراحل اولیه و با تامین بخش بزرگی از نیازهای داخل کشور، به یکی از بزرگ‌ترین غول‌های تولید ورق فولادی در کشور تبدیل شده است. ورق‌های فولادی، نقشی بسیار مهم در صنایع دارند و فولاد مبارکه، از تولیدکنندگان برتر آن‌ها در کشور به شمار می‌رود.

تمامی ورق های تولید فولاد مبارکه چون ورق سیاه، ورق اسیدشویی، ورق روغنی، ورق گالوانیزه و ورق رنگی از جمله باکیفیت‌ترین تولیدات ورق در کشور به شمار می‌روند و متقاضیان بسیاری دارند.

ورق‌های فولاد مبارکه تامین‌کننده صنایع مختلفی چون صنایع لوله و پروفیل، نفت، گاز، پتروشیمی، خودرو، لوازم خانگی، صنعت ساختمان سازی، کشتی سازی و سازه‌های دریایی است.

گفتنیست که این کارخانه بخشی از تولیدات خود را به کشورهای همسایه نیز صادر می‌کند. فولاد مبارکه در سال‌های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۷، در میان ۲۵ شرکت برتر دانشی آسیا قرار گرفت.

فولاد مبارکه، چندین شرکت وابسته دارد که همگی از تامین‌کنندگان مهم کشور محسوب می‌شوند و در میان آن‌ها می‌توان به شرکت هرمزگان جنوب، شرکت صنایع معدنی فولاد سنگان خراسان، شرکت فولاد سفید دشت چهارمحال و بختیاری و شرکت فولاد امیرکبیر کاشان اشاره کرد.

هر یک از این واحدها از مهم‌ترین تولیدکنندگان کشور به شمار می‌روند. به عنوان مثال فولاد سنگان خراسان، از تولیدکنندگان مهم گندله سازی کشور است و ورق خودرو، با تولید انواع ورق گالوانیزه از تامین‌کنندگان مهم در صنعت خوردو محسوب می‌شود.

ugCcrrJldF69

فولاد خوزستان، قطب تولید شمش کشور

فولاد خوزستان، در سال ۱۳۶۸ افتتاح شد و فعالیت خود را با استفاده از کوره‌های قوس الکتریکی آغاز کرد. به مرور زمان، این کارخانه مهم تولید فولاد کشور به بزرگترین قطب تولید شمش و دومین قطب تولید فولاد خام کشور تبدیل گردید. این کارخانه بزرگ، خود دارای چندین زیرمجموعه گندله سازی، کارخانه احیای مستقیم و بخش فولادسازی برای تولید و عرضه محصولات میانی و نهایی است.

اگرچه فعالیت اصلی این کارخانه، در تولید شمش فولادی و ماده اولیه ساخت محصولات فولادی است اما تولیدات دیگری چون ورق فولادی هم دارد. بیلت، بلوم و اسلب مهم‌ترین محصولات تولیدی این شرکت به شمار می‌روند.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

| پایگاه خبری صدای صادرات