شما اینجا هستید
آخرین اخبار » چه دلایلی موجب شکست در کسب و کار می‌شود؟

به گزارش ‘صدای صادرات‘ از خبرگزاری موج، عوامل خاصی وجود دارد که می‌تواند موجب شکست در کسب و کار شود، اما عدم تحقیق مناسب برای یک بازار سودآور پیش از سرمایه گذاری، یکی از دلایل اصلی شکست در کسب و کار است.
راه اندازی کسب و کار جدید بدون توجه به شرایط محیط و همچنین روند بازار، می‌تواند منجر به عدم موفقیت در کسب و کار‌ بشود.
اما به طور کلی بزرگان کسب و کار از بیل گیتس تا وال دیسنی و حتی استیو جابز در اولین کسب و کارشان پیش از رسیدن به بزرگترین موفقیت خود شکست خورده‌اند.
به طور معمول کسب و کارهای نوپا در ابتدای مسیر دچار مشکلات زیادی می‌شوند و ممکن است در این راه با چالش‌های فراوانی روبه‌رو شوند. طبق اطلاعاتی که توسط اداره آمار نیروی کار ارائه شده، تقریبا ۵۰ درصد از کسب و کارهای نوپا نتوانسته‌اند بیش از پنج سال دوام بیاورند و از چرخه کسب و کار و اقتصاد حذف شده‌اند.
این آمار ممکن است باعث دلسرد شدن شما از شروع کسب وکار جدید شود؛ اما باید به این نکته هم توجه داشته باشید که مابقی ۵۰ درصد کسب وکارهای نوپا توانسته‌اند بیش از ۱۰ سال به فعالیت خود ادامه داده و به موفقیت‌های بسیاری نیز دست پیدا کنند.
دلایل احتمال شکست اولین کسب و کارها
_استثنا نیستید
اختلاف آماری زیادی وجود دارد اما اکثر قریب به اتفاق منابع شکست بیشتر کسب و کارها را تایید کرده‌اند. طبق برخی آمارها تنها ۴ درصد کسب و کارها بیش از ده سال عمر داشتند و بیش از نیمی از آنها در دو سال اول از بین رفته‌اند. شما نیز از این قاعده مستثنا نیستید. طبق آمار شانس موفقیت‌تان بالا نیست.
_بی‌تجربه‌اید
متخصصان با تجربه مهارت و اطلاعات بیشتری را نسبت به افراد تازه‌کار دارا هستند. اگر برای نخستین بار است که کسب و کاری را آغاز می‌کنید مسلما تجربه‌ی پیشینی برای مواجهه با چالش‌ها و تصمیم‌گیری در مواقع بحرانی نخواهید داشت. دیگر تجربه‌ها در زندگی همانند حفظ اقتدار میان کارمندانتان، هدایت شرکت در مواقع بحرانی و یا حتی کار کردن با سایر کارآفرینان نیز جزو تجاربی است که قبل از ورود به دنیای کارآفرینی از آن بی‌خبرید. تا زمانی که واقعا تجربه نکنید اطلاعی از چگونگی پیشبرد کسب و کار نخواهید داشت.
_عدم  تمایل به ریسک
کارآفرینان تازه کار دوست دارند نسبت به هماتایان خود محافظه‌کارتر باشند. این مورد برخاسته از عدم اعتماد به نفس است که ریشه در بی‌تجربگی دارد. البته تا حدی نیز به علت دسترسی آنها به منابع کمتر نسبت به همتایان با تجربه‌شان است و این به معنای نداشتن ظرفیت تحمل بی‌ثباتی مالی است و وابستگی زیادی به موفقیت شرکت دارد. پیش گرفتن روش‌های محافظه‌کارانه به صورت بالقوه منجر به موفقیتتان خواهد شد اما ریسک‌پذیری، شما را از رقیبانتان جدا خواهد کرد.
_ارتباطات کافی ندارید
حتی اگر شما شخصیت برونگرایی داشته باشید امکان نداشتن شبکه‌ی بزرگ در آغاز کارتان وجود دارد. شبکه حرفه‌ای شما نقش بزرگی در موفقیت نهایی کسب و کارتان خواهد داشت. ارتباطات شما مشتریان بالقوه، شرکا، تامین‌کنندگان و حتی کارکنان را برایتان فراهم می‌کند و در صورتی که شانس داشته باشید مربیان و یا سرمایه‌گذارانی که به شما مشاوره دهند با کمک همین ارتباطات به دست می‌آیند. بدون داشتن یک شبکه قوی چنین مزایایی را از دست خواهید داد و از رقبای با ارتباطات قوی عقب خواهید افتاد.
_گرفتن تصمیمات ناپخته
وقتی تجربیات بیشتری بدست می‌آورید به طبع آن تصمیمات پخته‌تری نیز خواهید گرفت. اساتید بزرگ شطرنج حرکات درست را به راحتی تشخیص می‌دهند چراکه هزاران بازی داشته و بازی را ناخودآگاه پیش‌بینی می‌کنند. به همان منوال کارآفرینان با تجربه تصمیمات بهتری گرفته و احتمال پیشرفت کارشان در جهت صحیح بیشتر است.
_بسیار هیجان زده‌اید
هنگامی که اولین کسب و کارتان را آغاز می‌کنید بسیار هیجان‌زده و عصبی هستید اما این شور و شوق در نهایت ممکن است مانعی برای پیشرفت شما باشد. اگر خیلی هیجان زده باشید ممکن است به یکباره در مسیرهای مختلفی کشیده شوید و به جای تمرکز بروی یک ایده که شرکت به آن نیازمند است روی ایده‌های مختلف همزمان تمرکز کنید. ممکن است خیلی زود روی رشد و توسعه تمرکز کنید و یا برای رسیدن به بازار بزرگتر منابع‌تان را هدر دهید.
_مردم شما را جدی نمی‌گیرند
حقیقت تلخی وجود دارد و آنکه هنگامی که نخستین کسب و کارتان را شروع می‌کنید ممکن است سرمایه‌گذاران، شرکا، کارمندان و مشتریان شما را جدی نگیرند. علت آن نیز تجربه است. آنها می‌دانند احتمال موفقیت اولین کسب و کار پایین است. اما وظیفه‌ی شما انجام بهترین‌هاست.
همه‌ی این موارد به نظر تهدیدکننده می‌رسند اما یک نکته را فراموش نکنید شکست کسب و کارتان خط پایان نیست، بلکه آغاز کار است. هر شکست در زندگی از وقایع بسیار کوچک تا حوادث عظیم و دلخراش برای شما درسی به همراه دارد و تجربه‌ای برای انجام کارهای بهتر در آینده است. بنابراین اگر کسب و کار اولتان با شکست مواجه شد احتمال موفقیت در موارد بعدی افزایش خواهد یافت. بالواقع کارآفرینان موفق با شکست‌هایشان رشد می‌کنند. به شکست به دید یک کلمه‌ی کثیف نگاه نکنید، شکست یک مرحله‌ی بزرگ برای نزدیک شدن به مسیرتان به منظور تحقق رویاهای کارآفرینانه شما است.
برای جلوگیری از شکست در کسب و کارمان چه کنیم؟
– میزان سرمایه خود را در نظر داشته باشید
نوع کسب و کاری که راه اندازی می‌کنید، باید متناسب با میزان سرمایه‌تان باشد. بنابراین، پیشاز راه اندازی هرگونه کسب و کاری ابتدا به میزان سرمایه خود توجه کنید.
– استفاده از افراد مستعد
داشتن یک تیم حرفه‌ای و کاربلد در موفقیت کسب و کار بسیار حیاتی و مهم است. اگر تیم شما نتواند به درستی از عهده کارها برآمده و آن‌ها را مدیریت کنند، کسب و کار شما در نهایت با شکست مواجه خواهد شد. برای این کار سعی کنید افرادی را استخدام کنید که روحیه کار تیمی و مسئولیت‌پذیری داشته باشند تا بتوانند کارها را به درستی انجام دهند.
– خلاقیت را فراموش نکنید
داشتن خلاقیت در هر کسب و کاری موجب پیشرفت و رشد شما در آن کسب و کار خواهد شد. برای اینکه بتوانید مشتری‌ها را جذب خود کنید، باید محصولی متفاوت ارائه دهید. سعی کنید تا در نحوه ارائه خدمات و یا بسته بندی محصولات خلاقیت به خرج داده و خلاقانه‌تر از سایر رقبا عمل کنید.
به یاد داشته باشید که یکی از ارکان اصلی برای رونق کسب و کار شما، مخاطب است. در صورتی که مخاطب از کار شما راضی نباشد، کسب و کارتان با شکست مواجه خواهد شد. خلاقیت موجب می‌شود مشتریان بیشتری به سمت شما جذب شده و در نهایت فروش و درآمد بیشتری نصیب شما شود.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

| پایگاه خبری صدای صادرات