شما اینجا هستید
آخرین اخبار » افزایش صادرات خرما و کاهش مصرف داخلی

به گزارش ‘صدای صادرات‘ ،و به نقل از ایلنا، مقداد تکلوزاده با اشاره به آغاز فعالیت ها برای تامین‌ خرمای مصرفی در ماه مبارک رمضان، اظهار داشت: هر ساله۲ تا سه ماه قبل از ماه رمضان فعالان بازار خرما خود را برای تامین و توزیع در بازار آماده می‌کنند.

وی ادامه داد: طی سالجاری با توجه به اینکه ماه رمضان، انتهای فروردین‌ماه آغاز می‌شود؛ فعالان بازار خرما از دی‌ماه جاری و بهمن ماه خود را آماده تامین بازار ماه رمضان می‌کنند.

تکلوزاده با تاکید بر اینکه در بازار داخلی ۵۰ تا ۵۵ درصد خرما طی ماه رمضان مصرف می‌شود، افزود: شواهد نشان می‌دهد از زمان شیوع ویروس کرونا، مصرف خرما در بازار داخلی کاهش داشته که انتظار می رود با آغاز ماه رمضان کاهش مصرف، جبران شود.

وی تصریح کرد: البته امیدهایی نیز وجود دارد که سال آینده و با کنترل بیشتر بیماری کووید – ۱۹ علاوه بر ماه رمضان،در طول سال شاهد رشد تقاضا و استقبال بیشتر مردم با مصرف خرما باشیم. نه تنها در خرما بلکه در سایر محصولات کشاورزی که عرضه آن‌ها بیشتر به صورت فله‌ای است ترس مردم از ابتلا به ویروس کرونا موجب کاهش مصرف آن‌ها شده است.

دبیر انجمن ملی خرمای ایران، با اشاره به اقدامات انجمن ملی خرمای ایران برای اعتمادسازی مصرف کنندگان در دوران شیوع کرونا، گفت: اقدامات انجام شده در جهت افزایش اعتماد نه تنها برای مصرف کننده داخلی بلکه مشتریان خارجی را نیز شامل می شود.

تکلوزاده از جمله اقدامات انجام شده برای اعتمادسازی را تشکیل کمیته مربوطه، تشدید نظارت توسط وزارت جهادکشاورزی و وزارت بهداشت و تهیه مستند تصویری و پخش آن از صدا وسیما برشمرد.

وی درباره آخرین وضعیت بازار صادارتی اظهار کرد: برخلاف بازار داخلی بازار صادراتی با رشد روبه‌رو شده است.

میزان صادرات خرما در ۹ ماهه سالجاری نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۰ درصد افزایش داشته و این رشد نرخ صادرات درحالی بوده که با توجه به شیوع ویروس کرونا و مشکلات ناشی از آن انتظار می رفت که خرما با رکود صادرات رو به رو باشد.

دبیر انجمن ملی خرمای ایران بخشی از افزایش صادرات را مربوط به بالا رفتن قیمت دلار دانست، اما دلیل اصلی این صعود را آگاهی مصرف کنندگان خارجی از خواص بی‌شمار خرما و تاثیر مطلوب آن بر سیستم ایمنی عنوان کرد.

ایران یکی از بزرگترین تولیدکنندگان خرما است و با توجه به افزایش تولید آن با بهبود بارندگی‌ها، این محصول پرخاصیت به وفور در دسترس مردم بوده و میزان تولید خرما طی سال‌ زراعی گذشته به بیش از یک میلیون و ۲۸۰ هزار تن رسید.

 

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

| پایگاه خبری صدای صادرات