به گزارش ‘صدای صادرات‘، اگر میخواهید با مراحل شروع کار، چالشها و راهکارهای موثر برای صادرات موفق آشنا شوید، تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.
۱- برای شروع صادرات یک شبکه ارتباطی قوی ایجاد کنید
برای شروع صادرات باید قبل از هرچیز شرکت واردات و صادرات خود را ثبت کنید. با ثبتنام دامنه در سامانه جامع تجارت، مجوزهای تجاری موردنیاز برای فعالیت قانونی به شما تعلق میگیرد. فراموش نکنید که صادرات در قرن بیست و یکم، مطمئنا کار پیچیدهای نسبت به قرنهای گذشته است؛ بنابراین برای صادرات و کسبوکار خود، شبکههای ارتباطی مختلفی مثل وبسایت، فیسبوک، صفحه اینستاگرام و لینکدین ایجاد کنید.
۲- صادرات شما به یک طرح تجاری نیاز دارد
برای شروع صادرات، شما به یک طرح تجاری نیاز دارید. بخشی از این طرح تجاری باید شامل نحوه رسیدگی به قوانین صادرات کالا از ایران و مقررات بازارهایی باشد که می خواهید در آن کار کنید. بهعنوان مثال، برای صادرات تنباکو به ایالات متحده، به مجوز تجارت دخانیات و اداره مالیات نیاز دارید. این مجوز هزینهای ندارد؛ اما پروسه دریافت آن ممکن است طولانی باشد. این سبک تحقیقات، برای صادرات به هر کشوری باید بهصورت جداگانه انجام شود؛ بنابراین قبل از شروع صادرات همه الزامات، از دریافت مجوزهای گمرکی گرفته تا بیمه، را در نظر بگیرید.
۳- تامین سرمایه امری ضروری برای صادرات پایدار
تامین سرمایه موردنیاز، شاید مهمترین پیشنیاز برای شروع صادرات باشد. هزینههای راهاندازی بسته به نوع صادرات و کالای صادراتی، متفاوت است. با تامین سرمایه قبل از شروع صادرات، شانس بیشتری برای موفقیت و پایداری طولانی مدت دارید.
۴- محصولی را برای صادرات انتخاب کنید
گام بعدی در پاسخ به سوال چگونه صادرات را شروع کنیم؟ یافتن محصولی است که به آن علاقه دارید و فکر میکنید، نیاز و توان فروش آن در بازارهای بین المللی بسیار است. این محصول میتواند کالایی باشد که در زمینه تولید آن متخصص هستید یا تقاضا برای آن زیاد است.
زمانیکه موضوع صادرات خود را پیدا کردید، باید بازار مناسب آن را نیز شناسایی کنید. چون بههرحال شما به کسی نیاز دارید که محصولتان را به او بفروشید. بهترین محصولات برای شروع صادرات، کالاهایی هستند که به تازگی محبوب شدهاند یا میدانیم که در آینده این اتفاق برای آنها میافتد.
با استفاده از منابعی همچون شاخص بالقوه بازار (Global EDGE)، بررسی وبسایتها و دادهها و تحلیلهای اتاقهای بازرگانی، میتوانید به اطلاعات لازم در مورد میزان محبوبیت کالاها، دسترسی داشته باشید.
وقتی قصد صادر کردن محصولی را دارید که تولیدکننده آن نیستید، باید یک تولیدکننده محلی پیدا کنید که محصول موردنظرتان را بسازد. ایجاد مشارکت و رابطه خوب با تامینکننده، برای موفقیت بلندمدت در صادرات بسیار مهم است. شما باید تامینکننده را در مورد مزایای ورود به این کار متقاعد و تدارکات حملونقل محصول به مقصد را مهیا کنید. برای این کار بهتر است که با یک شرکت حمل و نقل بین المللی قرارداد ببندید.
۶- قیمت گذاری منصفانه برای شروع صادرات
بعد از انتخاب محصول و پیدا کردن بازار هدف، نوبت قیمتگذاری است. محصول خود را بهگونهای قیمتگذاری کنید که از آنچه مایل به پرداخت آن است، بیشتر نباشد. قیمت محصول را بیش از حد پایین نیاورید. این کار باعث میشود، سود ناچیزی داشته باشید.
۷- برای صادرات خود مشتری پیدا کنید
بعد از پیدا کردن تامین کننده، بازار فروش و قیمتگذاری، به دنبال پیدا کردن مشتری برای محصول خود باشید. یعنی باید توزیعکنندگان و مشتریانی را پیدا کنید که محصول شما را تحویل بگیرند و به دیگران بفروشند. چگونه برای صادرات مشتری پیدا کنیم؟ اگر یک وبسایت با کیفیت دارید و از کمپینهای بازاریابی دیجیتال برای معرفی کسبوکارتان استفاده کنید، مشتریان شما را راحتتر پیدا میکنند.
۸- صادرات مطمئن در صورت قرارداد با یک شرکت حمل و نقل بینالمللی
شاید پیچیدهترین مرحله برای کسانیکه تازه صادرات را شروع کردهاند، حملونقل و ارسال محصول تولید شده به مقصد موردنظر باشد. پرسش اساسی این است که محصول ما چگونه به هر گوشه دنیا ارسال شود تا در کمترین زمان و بدون خسارت به دست مشتریان برسد. باید از یک شرکت حمل و نقل زمینی کمک بگیریم یا انتخاب حمل و نقل هوایی یا روشهای ترکیبی، راهحل مناسبتری است؟
تنظیم قرارداد با یک شرکت حملونقل بینالمللی و معتبر، باعث صرفهجویی در وقت و هزینه میشود. همچنین باتوجهبه تجربه این شرکتها، بستهبندی و ترخیص کالا بدون نقص انجام میگیرد. در زمان عقد قرارداد، شما اطلاعاتی در مورد کسبوکار، محصول و اهداف خود میدهید. این شرکتها قراردادهای حملونقل، بیمه و اغلب مجوزها، تعرفههای ترجیحی در کشور دیگر را در اختیار شما میگذارند. قرارداد با شرکتهای حملونقل بینالمللی بسیاری از دردسرهای مرتبط با شروع صادرات را برطرف میکند.
۹- پتانسیل صادرات خود برای موفقیت را بررسی کنید
برای شروع صادرات باید کلیه واقعیتهای صادرات و پیامدهای آن بر جنبههای کسبوکار خود را در نظر بگیرید. این کار نیاز به زمان و بررسی دقیق دارد. این بررسیها کمک میکند تا بدانید مهمترین صادرات و واردات ایران چیست؟ مثلا آیا صادرات یا واردات ماشین آلات صنعتی انتخاب خوبی است و بازار هدف مناسبی دارد؟ همچنین تحقیقات قبل از شروع کار، شما را با پیشنیازهای محصول و صادرات، آشنا میکند.
۱۰- برای صادرات موفق یک برنامه عملیاتی تهیه کنید
صادرات فرآیندی است که به برنامهریزی نیاز دارد. اهداف شما در بخش صادرات باید روشن و متمرکز باشد. همچنین یک صادرکننده باید نسبت به آنچه در بازه زمانی معین میتواند به آن برسد، دید واقعبینانهای داشته باشد.
شرکت هنزا ناو دریا؛ همراهی مطمئن برای صادرات و ارسال سریع بار
در این مقاله بررسی کردیم که چگونه صادرات را شروع کنیم و به چه نکاتی برای داشتن صادرات موفق توجه داشته باشیم. یکی از مهمترین کارهایی که برای شروع صادرات باید انجام دهید، تنظیم قرارداد با شرکت حمل و نقل بینالمللی معتبر است. شرکت هنزا ناو دریا با هدف حمل و نقل بینالمللی، با اخذ همه مجوزهای لازم برای حمل کلاهای صادراتی و وارداتی، محصولات شما را در کمترین زمان و با بستهبندی استاندارد به سرتاسر جهان ارسال میکند. شما میتوانید برای کسب اطلاعات بیشتر به سایت hansanav.com مراجعه کرده یا با شماره ۰۲۱۴۳۳۱۲۰۰۰ تماس بگیرید تا کارشناسان هانزا شما را برای استفاده از خدمات این شرکت راهنمایی کنند.
منبع: تجارت نیوز
- مریم فراهانی
- کد خبر 7701
- پرینت