شما اینجا هستید
آخرین اخبار » تسهیل در صادرات فناوری با عضویت در اتحادیه بین‌المللی اعتبارسنجی

به گزارش ‘صدای صادرات‘ از خبرگزاری صدا و سیما، علیرضا محب علی در مصاحبه اختصاصی با بیان این که اعتماد عملاً رکن اصلی و اساسی تجارت در مرز‌های داخلی و بین‌المللی است، گفت: اگر ما چه در داخل کشور و چه در سطح جهانی، بتوانیم با یک بیان، اعتماد طرف مقابل را به دست بیاوریم، عملاً می‌توانیم بگوییم ۷۰ درصد از تجارت انجام و تسهیل شده است، ولی اگر اعتمادی وجود نداشته باشد و ما نتوانیم به طرف مقابل خودمان اعتماد کنیم، عملاً این اتفاق رخ نداده است.

 وی در خصوص تاثیر عضویت ایران در اتحادیه بین‌المللی اعتبارسنجی آزمایشگاه‌ها در تجارت بیان کرد:وقتی نهاد‌های ارزیابی ما به واسطه عضویت مرکز ملی تأیید صلاحیت ایران در اتحادیه بین‌المللی اعتباربخشی آزمایشگاهی عضو می‌شوند، امضا و گواهی نامه‌های نهاد‌های ما عملاً به صورت بین‌المللی در کشور‌های مختلف قابل پذیرش قرار می‌گیرد.
به گفته محب علی اگر ما ویژگی‌های یک کالا را با یک استاندارد یا اظهار خاص تأیید می‌کنیم، به واسطه این عضویت در کشور‌های دیگر مورد اعتماد قرار می‌گیرد.
رئیس هیئت مدیره انجمن آزمایشگاه‌های همکار آزمون و واسنجی ایران افزود: با بین المللی شدن نهاد‌های کشور تجارت خارجی تسهیل شده و در تجارت داخلی نیز منجر به افزایش اعتبار عمومی، اعتماد مصرف‌کننده و تولید کننده به کالای داخلی می‌شود.
وی با تاکید بر این که توافقات بین‌المللی از منظر‌های مختلفی برای کشور اهمیت دارد و در زندگی مردم تأثیر می‌گذارد، اظهار کرد: توافقی که مرکز ملی تأیید صلاحیت ایران و سازمان ملی استاندارد ایران با اتحادیه اعتبارسنجی آزمایشگاه‌ها امضا کرده دستاورد‌هایی در توسعه سیاسی کشور و توسعه اجتماعی و اشتغالزایی دارد که نتیجه آن افزایش اعتماد عمومی در جامعه است.
وی افزود: مردم می‌توانند به کالای داخلی با امضای بین‌المللی اعتماد کنند و سطح استاندارد‌های کشور ارتقا می‌یابد و تأثیر مستقیم در سطح کیفیت زندگی مردم دارد و شاخص کیفیت زندگی اجتماعی افزایش می‌یابد.
محب علی با اشاره به دیگر تاثیرات عضویت ایران در اتحادیه اعتبارسنجی آزمایشگاه‌ها (آیلک) ادامه داد: با بین المللی شدن نهاد‌های آزمایشگاهی کشور، مالکیت طرح‌های ارزیابی و انطباق با خودمان است که منجر به تقویت استقلال از منظر سیاسی می‌شود، چرا که لازم نیست وارد مسائل سیاسی شده و با دیپلماسی با کشور‌ها صحبت کنیم که تأییدمان کنند و از منظر اقتصادی در بحث تجاری و اقتصادی (صادرات و واردات) تأثیرگذار است.
وی گفت: وقتی ما استاندارد‌های متعالی‌تر داریم، عملاً می‌توانیم با صلاحیت بیشتر و با کیفیت تری فناوری را توسعه دهیم. در گذشته با دست یابی به فناوری‌های جدید در داخل، کشور‌های توسعه‌یافته کنترل و آزمون‌های آن را تایید نمی‌کردند که در سطح بین الملل به نام ایران، صادر شود، اما حالا می‌توانیم در این رابطه یک گواهی بین‌المللی ضمیمه فناوری جدید کرده و از اعتبار بین‌المللی فناوری‌مان مطمئن بشویم.
 رئیس هیئت مدیره انجمن آزمایشگاه‌های همکار آزمون و واسنجی ایران با اشاره به تاثیر این توافق نامه بر جهش تولید افزود: امضای این تفاهمنامه گام اول جهش تولید است. البته جهش تولید به معنای افزایش تولید در سطح کشور نیست، بلکه به معنای بالابردن کیفیت و اعتبار بین‌المللی پیدا کردن و صادرات بیشتر و توسعه تولید است.
محب علی گفت: کیفیت تولید چیزی است که رهبری به آن توجه داشتند که با اعتباربخشی بین‌المللی می‌توانیم سطح کیفیت‌مان را چندین برابر افزایش بدهیم و تمامی گواهینامه‌هایی که ما برای تولید بعد از این صادر خواهیم کرد با اعتبار بین‌المللی است که نتیجه آن تسهیل صادرات و تجارت خارجی است.
به گفته وی وقتی بتوانیم از کیفیت کالا و خدمات ایرانی به اندازه کالا و خدماتی که خارجی هستند اطمینان حاصل کنیم افزایش اعتماد عمومی را در جامعه محقق می‌کنیم.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

| پایگاه خبری صدای صادرات