شما اینجا هستید
آخرین اخبار » دستیابی به خودکفایی تولید گندم تا پایان برنامه هفتم توسعه

به گزارش ‘صدای صادرات‘ از اگزیم نیوز به نقل از وزارت جهادکشاورزی، «سهراب سهرابی» با بیان این که گندم محصولی مهم در کشور است، افزود: در چرخه تناوبی محصولات زراعی ایران در حدود ۷۰ درصد از اراضی دیم و حدود ۳۵ تا ۴۰ درصد از اراضی آبی، گندم کشت می‌شود، به طوری که در مجموع حدود ۵۰ درصد از کل زراعت محصولات مختلف کشور به کشت محصول گندم اختصاص دارد.

مجری طرح گندم وزارت جهادکشاورزی با اشاره به این که گندم از بٌعد دیگر هم مهم است چرا که نقش مهمی در سبد امنیت غذایی کشور دارد، اظهار داشت: به طور متوسط بین ۴۰ درصد انرژی و ۴۴ درصد از پروتئین مردم ایران از گندم تامین می‌شود که در این خصوص سهم جوامع روستایی بالاتر و جوامع شهری روند کاهشی دارد.

سهرابی با بیان این که در برنامه وزارت جهاد کشاورزی دو هدف در حوزه گندم برنامه‌ریزی و هدف‌گذاری شده است، تصریح کرد: در برنامه هفتم همین موضوع را هم بررسی کرده‌ایم که مرحله نخست آن خودکفایی ۱۰۵ درصدی گندم در کشور است که بتوانیم در پایان برنامه هفتم به آن هدف برسیم.

مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی، ارتقای کیفیت گندم را از دیگر اهداف این وزارت برشمرد و گفت: تاکنون با جایگزینی ارقام آبی و دیمی با کیفیت برتر، مصرف متعادل کودهای شیمیایی، کنترل آفات بخصوص آفت سن و کاهش درصد سن‌زدگی و مدیریت آبیاری با استفاده از سامانه‌های نوین آبیاری، توانسته‌ایم کیفیت محصولات تولیدی را افزایش دهیم.

به گفته وی، با نگاه ویژه به تولید گندم، در سال زراعی گذشته میزان خرید تضمینی گندم از مرز ۱۰ میلیون و ۴۰۰ هزار تن گذشت که نسبت به سال ماقبل ۴۵ درصد رشد و نسبت به دو سال قبل ۱۲۹ درصد رشد داشته است.

سهرابی اضافه کرد: مصرف بهینه کودهای شیمیایی شامل کودهای ازته، فسفاته و پتاسه، افزایش بذرهای اصلاح شده و توسعه کشت‌های مکانیزه، طرح جهش تولید در دیم‌زارها که با همکاری وزارت جهاد کشاورزی و ستاد اجرایی فرمان حضرت امام در سطح ۴.۲ میلیون هکتار اجرا شد، توسعه سامانه نوین آبیاری و مدیریت آفات و بیماری و علف‌های هرز از علل رشد تولید گندم بود.

وی بیان کرد: کیفیت در گندم چند شاخص دارد که یکی از شاخص‌ها وزن هکتولیتر یا وزن حجمی گندم است که هر چه بیشتر باشد کیفیت بهتری دارد، شاخص بعدی پروتئین است که مهمترین پروتئین موجود در گندم گلوتن است و درصد گلوتن مرطوب به عنوان شاخص بعدی است که در اندازه گیری ما انجام می‌شود.

انواع گندم های تولیدی در کشور

مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی با بیان این که براساس استاندارد ۱۰۴ سازمان ملی استاندارد یا استاندارد گندم، گندم‌های تولیدی به چهار گروه تقسیم می‌شود، گفت: گروه اول گندم‌هایی با بیش از ۷۹ هکتولیتر یا وزن حجمی با حداقل ۱۲ درصد پروتئین است، گروه دوم گندم‌هایی با ۷۶ هکتولیتر یا وزن حجمی و میزان پروتئین حداقل ۱۱ درصد است و گروه سوم گندم‌هایی با ۷۳ هکتولیتر یا وزن حجمی و درصد پروتئین ۹.۵ است.

وی ادامه داد:‌ گروه چهارم نیز با گندم‌هایی با هکتولیتر یا وزن حجمی ۶۰ درصد و درصد پروتئین پایین‌تر از ۹.۵ درصد است که جزو مصارف انسانی نیست و در ایران این نوع گندم نه تولید و نه وارد می‌شود.

سهرابی گفت: در ۱۵ استان کشور شامل استان‌های خوزستان، گلستان، ایلام، مازندران، هرمزگان، فارس، سیستان و بلوچستان، اردبیل، بوشهر و خراسان رضوی گندم گروه یک تولید می‌شود.

وی افزود: همچنین استان‌های آذربایجان شرقی، قزوین، البرز، خراسان شمالی، کرمانشاه، چهارمحال و بختیاری، کردستان و همدان گندم‌های گروه ۲ را تولید می‌کنند و گندم‌های گروه سوم فقط در استان زنجان تولید می‌شود.

این مقام مسوول گفت: تنوع گندم یکی از نقاط قوت کشور است و در مجموع ۱۱۰ نوع گندم در کشور کشت می‌شود.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

| پایگاه خبری صدای صادرات