شما اینجا هستید
آخرین اخبار » صادرات بی‌رویه نیست، بی‌برنامه است

به گزارش ‘صدای صادرات‘ از اگزیم نیوز، سیدرضا نورانی در پاسخ به اینکه آیا صادرات بی رویه پیاز صحت دارد یا خیر، اظهار داشت: صادرات بی رویه نیست اما وقتی الگوی کشت نداریم، آمار دقیقی از تولید و تقاضای کشور وجود ندارد صادرات با بی برنامگی و بدون هدف انجام می‌شود.

وی ادامه داد: وقتی صادرات پیاز و گوجه فرنگی آزاد است صادرکنندگان به دنبال بازار مناسب هستند تا محصولات خود را صادر کنند. در نتیجه بدون هدف و میزان دقیق با خریداران قراردادهایی منعقد می‌کنند. بعد از آنکه در داخل با کمبود مواجه شویم و برای مصرف‌کننده گرانی پیش بیاید به یکباره تصمیمات شبانه و خلق الساعه گرفته می شود که یا صادرات به طور کل ممنوع یا عوارض ۱۰۰ درصدی برای آن وضع شود.

رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی اضافه کرد: وضع عوارض ۱۰۰ درصدی برای صادرات پیاز باعث تنظیم بازار داخل نمی شود، بلکه فقط منجر به کندی صادرات می شود، زیرا صادرکننده قرارداد خود را از قبل بسته و در نتیجه مجبور است در صورت فسخ قرارداد، خسارت دهد یا قیمت‌ها را تغییر دهد که در بازارهای بین المللی امکان تغییر قیمت به یکباره وجود ندارد.

وی تصریح کرد: تصمیمات خلق الساعه منجر به این خواهد شد که بازارهای بین المللی از دست برود و در نهایت تولیدکننده و صادرکننده دچار ضرر و زیان شوند.

نورانی با بیان اینکه باید برای تولید و صادرات هدف‌گذاری کنیم، گفت: اگر می‌خواهیم این موضوع را رفع کنیم باید ابتدا الگوی کشت را اجرا کنیم. همچنین بایستی آمار دقیقی از تولید و نیاز داخل جمع آوری و برای صادرات مازاد آن برنامه‌ریزی کنیم. این برنامه ریزی باعث خواهد شد که با کمبود یا بیش بود محصولی مواجه نشویم. همچنین وزارت جهاد کشاورزی باید با تشکل های تولیدی و صادراتی در این خصوص وارد مذاکره شود و با آنها تعامل کنند.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

| پایگاه خبری صدای صادرات