شما اینجا هستید
آخرین اخبار » وضعیت غیرقابل دفاع اکتشافات سرب و روی

به گزارش ‘صدای صادرات‘ از اقتصاد آنلاین، امین صفری، معاون شرکت توسعه معادن و فلزات در خصوص ذخایر عظیم سرب و روی کشور طی مصاحبه ای گفت: ذخایر سرب و روی به عنوان یکی از اصلی ترین نقاط قوت حوزه معدن در کشور محسوب شده و معادن بزرگی همچون معدن انگوران و معدن مهدی آباد در حوزه سرب و روی فعال هستند.

وی افزود: ایران چهارمین تولیدکننده بزرگ ماده معدنی سرب و روی در آسیا بعد از چین، قزاقستان و هند است و از نظر تولید شمش روی، جایگاه ششم و از نظر تولید سرب، جایگاه پنجم را در آسیا دارا است، اما تولید شمش روی نسبت به ذخایر آن بسیارکمتر از نرخ کلی دنیا است

صفری گفت: در حال حاضر، ۱.۵ تا ۲ درصد از ذخایر سرب و روی سالانه در کشور مورد استفاده قرار می گیرد؛ در صورتی که در دنیا چیزی حدود پنج درصد را مورد استفاده قرار می دهند که نشان دهنده عملکرد ضعیف کشور در خصوص بهره برداری معادن و تولید شمش و صنایع پایین دستی است.

صفری افزود: به زودی کنسانتره ۲۰۰ هزار تنی انگوران که دو میلیون ورودی و ۲۰۰ هزار تن محصول دارد، از سوی سازمان توسعه نوسازی منابع ایمیدرو افتتاح می شود که بزرگترین پروژه ‌سرب و روی کشور است و حدود ۳۰ درصد، ظرفیت تولید کنسانتره کشور را افزایش می دهد.

وی افزود: در مهدی آباد نیز این عدد به ۴۰۰ هزار تن می رسد که نسبت تولید به ذخایر را از ۱.۵ در صد به بیش از ۴ درصد افزایش داده و وضعیت ما را در جهان تغییر می دهد.

معاون شرکت توسعه معادن و فلزات با اشاره به عدم اکتشافات مناسب در حوزه سرب و روی گفت: در حوزه اکتشاف معادن سرب و روی، فعالیت تخصصی صورت نگرفته و معادن سرب و روی که در حال حاضر فعال هستند، بر اساس اکتشافاتی است که در سایر حوزه ها مانند سنگ آهن و مس انجام شده و به صورت اتفاقی معادن سرب و روی را نیز کشف کرده اند.

این فعال معدنی افزود: سازمان زمین شناسی کشور پتانسیل فراوانی دارد و غنی است و بر اساس نوع زمین و کانی زایی در حوزه سرب و روی، باید برنامه ریزی جدی در حوزه  اکتشاف سرب و روی صورت گیرد که مطمئنا ایجاد ساختار و قوانین مناسب و دسترسی آزاد اطلاعات باید مدنظر قرار گیرند.

وی ادامه داد: با نوسازی تجهیزات و متناسب سازی صنعت با ذخایر کشور و استفاده از دانش فنی جدیدتر که کنترل و رقابت پذیری آن در بازارهای دنیا بیشتر شود، ذخایر جدید در حوزه شناسایی معادن سرب و روی اضافه خواهد شد.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

| پایگاه خبری صدای صادرات