شما اینجا هستید
آخرین اخبار » افزایش ۱۷ میلیارد لیتری توزیع بنزین در سال ۱۴۰۲

به گزارش ‘صدای صادرات‘ از  اگزیم نیوز به  نقل از وزارت نفت، جواد اوجی روز (پنجشنبه) در جریان بازدید معاون اول رئیس‌ جمهوری از مرکز دیسپچینگ شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران و ارتباط با مناطق شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در سراسر کشور برای بررسی وضع تأمین و توزیع بنزین اظهار داشت: امسال تاکنون ۱۷ میلیارد لیتر بنزین بیشتری نسبت به پارسال در کشور توزیع شده است. پارسال میانگین مصرف بنزین در کشور ۱۰۳ میلیون لیتر در روز بود، اما با افزایش تردد در کشور به میانگین روزانه ۱۱۹ تا ۱۲۰ میلیون لیتر رسیده ایم.

وی با بیان اینکه مصرف بنزین در کشور ۱۳ درصد افزایش داشته است، ادامه داد: کل جایگاه های عرضه بنزین کشور فعال هستند، ضمن آنکه برای کاهش ترافیک در جایگاه‌های عرضه سوخت، محدودیت کارت‌های هوشمند سوخت را کاهش دادیم.

اوجی گفت: با بررسی از طریق ارتباط با مناطق مختلف شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی شاهد اوضاع مطلوب توزیع و تأمین سوخت بودده‌ایم.

وی با تأکید بر اینکه برای نخستین بار در کشور ۵ میلیارد لیتر سوخت مایع در نیروگاه‌ها ذخیره شده است، افزود: این ذخیره‌سازی شامل ۳ میلیارد لیتر گازوئیل و ۲ میلیارد لیتر نفت کوره می‌شود.

وزیر نفت با بیان اینکه ذخیره‌سازی سوخت در کشور مطلوب بوده و از ماه گذشته (تیرماه) صادرات گازوئیل آغاز شده است، تصریح کرد: ساخت خط لوله پارس (خط لوله انتقال فرآورده‌های نفتی مهرآران – فسا – شیراز) در شورای اقتصاد مصوب شده است و ساخت آن آغاز خواهد شد.

اوجی با بیان اینکه بحث افزایش قیمت بنزین در دستور کار دولت و مجلس نیست، گفت: امسال تاکنون نسبت به پارسال ۶ تا ۷ درصد افزایش حجم تردد داشته‌ایم و مصرف روزانه به‌طور میانگین ۱۷ تا ۲۰ میلیون لیتر بیشتر از دوره مشابه پارسال بوده است.

وی با اشاره به اینکه در قانون بودجه امسال استفاده از کارت سوخت شخصی تا پایان شهریورماه باید اجرایی شود، افزود: با این حال همه جایگاه‌های عرضه سوخت به اندازه کافی کارت سوخت در اختیار دارند.

آماده‌باش ۱۰۰ درصدی برای تأمین و توزیع پایدار سوخت

وزیر نفت ادامه داد: آماده‌باش ۱۰۰ درصدی در تأمین سوخت، فرآورده‌های نفتی مورد نیاز، سوخت مایع نیروگاه‌ها و تدابیر لازم برای سوخت‌رسانی اربعین وجود دارد.

اوجی تأکید کرد: دغدغه‌ای در تامین سوخت نیست و هدف از انتشار شایعه‌های مربوط به بنزین به چالش انداختن مردم است.

وی با اشاره به اینکه طبق گزارش امروز استان‌ها مشخص شد روال تأمین و توزیع سوخت در کشور عادی است، گفت: تعدادی جایگاه عرضه سوخت در تهران داشتیم که با ترافیک بیشتری همراه بود و برای حل این مشکل با دستور معاون اول رئیس‌جمهوری، محدودیت سوختگیری با کارت سوخت جایگاه‌ را متناسب با شرایط کاهش می‌دهیم تا مشکل حل شود.

وزیر نفت افزود: شمار جایگاه‌های پر ترافیک حدود ۱۵ باب بوده که در مقایسه با مجموع چهار هزار و ۴۰۰ جایگاه در سراسر کشور عددی بسیار ناچیز است.

اوجی با اشاده به اینکه افزون بر تأمین بنزین و گازوئیل کشوی، تأمین سوخت مورد نیاز نیروگاه‌ها، هواپیما و صنایع را نیز به‌عهده داریم، ادامه داد: این در حالی است که عمده تولید فرآورده در جنوب کشور متمرکز است و باید این فرآورده‌ها با خط لوله یا نفتکش‌های جاده‌پیما به مصرف‌کنندگان برسد.

روال عادی سوختگیری در سراسر ایران

وی با تأکید بر اینکه امروز با شمار زیادی از مناطق شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران ارتباط داشتیم، گفت: روال سوختگیری در کشور عادی است.

وزیر نفت با بیان اینکه حجم ذخایر امسال بنزین کشور بیش از ۱۵۰ میلیون لیتر بیشتر از پارسال بوده است، افزود: امسال تاکنون میانگین مصرف بنزین ۲۰ میلیون لیتر نسبت به پارسال افزایش یافته است.

اوجی با اشاره به اینکه بیشتر جایگاه‌های عرضه سوخت کشور فعال هستند، ادامه داد: در هشت استان تعمیرات سامانه داشته‌ایم و در دیگر استان‌ها نیز گروه‌های تعمیراتی اعزام شده‌اند.

وی با اشاره به محدودیت ایجاد شده برای استفاده از کارت سوخت شخصی مطابق مصوبه مجلس شورای اسلامی گفت: با توجه به قانون بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور، وزارت نفت مکلف شده است شمار استفاده از کارت سوخت شخصی را افزایش دهد و کارت‌های سوخت جایگاه‌داران تنها در موارد اضطراری استفاده شود.

اوجی با بیان اینکه ۱۵ تا ۱۷ جایگاه سوخت پر ترافیک است، افزود: محدودیت‌ها برای استفاده از کارت سوخت شخصی در این جایگاه‌ها را تا عادی شدن روال کاهش می‌دهیم.

وزیر نفت همچنین با اشاره به بازدید میدانی از جایگاه‌های عرضه سوخت ادامه داد: در بیشتر جایگاه‌های عرضه بنزین تهران و دیگر نقاط کشور، عملیات سوخت‌گیری طی ۴ تا ۵ دقیقه انجام می‌شود.

اوجی تأکید کرد: بعضی از رسانه‌های معاند از ۲ هفته پیش بر شایعه‌های بنزینی دامن زدند و جو روانی در کشور ایجاد کردند، از سوی دیگر سفرهای تابستانی تشدید شده و این مورد هم به افزایش مصرف بنزین دامن زده است.

وی با بیان اینکه سالانه یک میلیون و ۸۰۰ هزار خودرو به ناوگان حمل و نقل کشور اضافه می‌شود در حالی که خودروهای فرسوده از دور خارج نمی‌شوند، گفت: این موضوع نیز افزایش مصرف بنزین را به دنبال دارد.

وزیر نفت با اشاره به مصوبه مجلس شورای اسلامی برای الزام استفاده از کارت هوشمند سوخت شخصی، افزود: هیچ جایگاه عرضه سوختی بدون کارت سوخت جایگاه‌دار نمانده است.

اوجی ادامه داد: روزی که اجرای مصوبه مجلس شورای اسلامی را آغاز کردیم مقدار استفاده از کارت هوشمند سوخت شخصی ۱۷ درصد بود و اکنون این رقم به ۷۵ درصد رسیده است.

برای چندمین بار تأکید می‌کنم دولت هیچ برنامه‌ای برای افزایش قیمت بنزین ندارد

وی تأکید کرد: محدودیتی در استفاده از کارت سوخت شخصی وجود ندارد و در هر بار سوخت‌گیری می‌توان ۶۰ لیتر بنزین دریافت کرد، در سفرهای مربوط به ایام اربعین هم محدودیتی وجود ندارد و جایگاه‌های عرضه سوخت سیار هم پیش‌بینی شده است.

وزیر نفت گفت: به‌عنوان وزیر نفت برای چندمین بار تأکید می‌کنم دولت هیچ برنامه‌ای برای افزایش قیمت بنزین ندارد.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

| پایگاه خبری صدای صادرات