شما اینجا هستید
آخرین اخبار » توربین‌های ایرانی جایگزین زیمنس در روسیه

به گزارش ‘صدای صادرات‘  از پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا) و به نقل از پرس تی وی، روسیه تولید قطعات طراحی شده توسط ایران را آغاز کرده است تا آنها را با توربین‌های زیمنس آلمان جایگزین کند چرا که تحریم‌ها مانع سرویس شدن تجهیزات آلمانی می‌شدند. روسیه ظرفیت تولید توربین کوچک و متوسط را داشت؛ اما توربین‌ها به بزرگی بین ۱۰۰ تا ۱۲۰ مگاوات در کارخانه زیمنس در روسیه مونتاژ می‌شد.
شبکه خبری راشاتودی می‌نویسد که واحدهای توربین گاز MGT-۷۰ کپی سخت افزار زیمنس هستند که توسط جمهوری اسلامی ایران ساخته شده است. ایران پیش از اعمال موج اخیر تحریم‌های ضدایرانی، لیسانس مونتاژ و تولید داخلی آن‌ها را دریافت کرد.
اکتبر ۲۰۲۲، یکی از مقامات ایران اظهار کرد که بر اساس قراردادی این کشور برای کمک به صنعت گاز روسیه ۴۰ توربین عرضه خواهد کرد. در ماه‌های اخیر، روسیه و ایران به اهمیت افزایش دو جانبه همکاری‌هایشان تمرکز کرده‌اند؛ چرا که هر دو کشور زیر فشار تحریم‌های ایالت متحده هستند.
نیکولای شولگینف، وزیر انرژی روسیه سال گذشته در بیستم دسامبر گفت که شرکت‌های روسی علاقه‌مند به همکاری با همتایان ایرانی در تکنولوژی توربین گازی و تولید مشترک هستند. وی در دیدار با علی اکبر محرابیان، وزیر انرژی ایران، گفت: “ظرفیت بزرگی در این همکاری وجود دارد. ”
توربین‌های گازی سنگین به شکل بومی در ایران توسط شرکت مپنا تولید می‌شود و مپنا یک گروه نیرو و زیرساخت است که آن را به‌ عنوان زیمنس ایرانی می‌شناسند. این شرکت بزرگترین پیمانکار نیروگاه‌های بخار، گاز و سیکل ترکیبی و تجدیدپذیر در ایران است و پروژه‌های بزرگی را در غرب آسیا و خارج از آن انجام داده است.
به‌گفته عباس علی‌آبادی، مدیرعامل گروه مپنا این شرکت بیش از ۵۰۰۰ مگاوات نیروگاه حرارتی در سراسر دنیا ساخته و تولید توربین‌های هیدروژنی را شروع کرده است. مدیرعامل مپنا می‌گوید که این شرکت در ساخت نیروگاه، بزرگان دنیا را در قیمت و کیفیت شکست داده است؛ چرا که توانسته تجهیزات روز دنیا را با قیمت کمتری به بازار بین‌المللی عرضه کند. مدیرعامل مپنا در ماه جولای گفته بود که همه ظرفیت نیروگاه‌هایی که در کشورهای مجاور در سال گذشته ساخته‌ایم، ۵۶۶۸ مگاوات است که سابقه خوبی را ثبت کرده و ۲.۵ میلیون یورو ارزش دارد.
جنگ در اوکراین، روسیه و ایران را در تلاش‌ برای مقابله با تحریم‌ها به هم نزدیک‌تر کرده است. این دو کشور قراردادهای بزرگی را برای مشارکت در پروژه‌های مشترک انرژی امضا کرده‌اند. مقامات ایرانی گفته بودند که در ماه می ایران می‌تواند تحت توافقنامه تهاتر عرضه قطعات خودرو و توربین‌های گاز، اجازه واردات فولاد روسیه به ایران را می‌دهد.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

| پایگاه خبری صدای صادرات