معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا گفت: در سال گذشته و با پیگیریهای انجام شده، در اسفندماه دریچههای سد کمالخان باز نگه داشته شد و مقداری از سیلابهای رودخانه هیرمند وارد کشورمان شد و ما این انتظار را داریم که در سال جاری نیز این اتفاق از سوی مقامات حکومت سرپرستی افغانستان انجام شود.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: امیدواریم با رایزنیهایی که در حال انجام آن هستیم، بتوانیم انحرافی را که روی رود هیرمند [در افغانستان] وجود دارد مسدود کنیم [که با انجام این کار] وضعیت تالاب هامون بهتر خواهد شد.
یکی از بحثهای دیگر درباره آب شرب کشور، استفاده باغویلاها است که معمولا یا چاه غیرمجاز حفر میکنند یا اینکه از آب شهری انشعاب غیرمجاز میگیرند. قاسمزاده در پاسخ به این پرسش که چه میزان از آب کشور به این صورت مصرف میشود گفت: «حدود ۱/۶ (یک و شش دهم) درصد از انشعابات آب مصرفکنندگان مجاز غیرقابل اندازهگیری هستند. میزان مصرب آب غیرمجاز از شبکه شرب کشور حدود ۱۰ تا ۱۳ درصد هستند؛ کسانی که از آب شرب به صورت غیرمجاز مصرف میکنند. یعنی ۱۰ تا ۱۳ درصد آب شرب کشور یعنی حدود ۸۰۰میلیون برداشت غیرمجاز است.»



