شما اینجا هستید
آخرین اخبار » کاهش ۱۵ درصدی آمار مقرری بگیران بیمه بیکاری در کشور

به گزارش ‘صدای صادرات‘، بیمه بیکاری یکی از حمایت‌های اجتماعی است که سازمان تامین اجتماعی براساس آن مکلف است با دریافت حق بیمه بیکاری مقرر به کارگران مشمول قانون بیمه که به طور غیر ارادی بیکار و از سوی ادارات تعاون، کار و رفاه اجتماعی معرفی شده‌اند، مقرری بیمه بیکاری پرداخت کند.

بیمه بیکاری به کارگران مشمول قانون کار و تابع قانون تامین اجتماعی تعلق می گیرد و بر اساس آن کارفرما مکلف است سه درصد از مزد کارگر را به صندوق بیمه بیکاری واریز کند.

گزارش مرکز برنامه‌ریزی و اطلاعات راهبردی وزارت کار نشان می‌دهد که تعداد کل مقرری بگیران بیمه بیکاری در سال گذشته ۱۸۶ هزار و ۴۲۲ نفر بوده است، این در حالی است که تعداد مقرری بگیران در سال ۱۳۹۹ حدود ۲۲۱ هزار و ۲۲۹ نفر بوده و از کاهش ۱۵.۷ درصدی نسبت به سال ۱۳۹۹ حکایت دارد.

کاهش ۱۵ درصدی آمار مقرری بگیران بیمه بیکاری در کشور

از مجموع کل مقرری بگیران بیمه بیکاری، ۱۲۲ هزار و ۴۹۷ نفر معادل ۶۵.۷ درصد را مردان و ۶۳ هزار و ۹۲۵ نفر معادل ۳۴.۳ درصد را زنان تشکیل می‌دهند.

استان تهران با ثبت بیش از ۴۲ هزار نفر و پس از آن اصفهان و خرسان رضوی بیشترین تعداد مقرری بگیران بیمه بیکاری را به خود اختصاص دادند. کمترین تعداد مقرری بگیران نیز به استان‌های خراسان شمالی و کهگیلویه و بویر احمد تعلق دارد.

کاهش ۱۵ درصدی آمار مقرری بگیران بیمه بیکاری در کشور

تا پیش از شیوع کرونا، مراحل ثبت درخواست بیمه بیکاری از طریق سامانه بیکاری وزارت کار صورت می گرفت ولی در دوران کرونا، سامانه جامع روابط کار از سوی وزارت کار به منظور ثبت درخواست متقاضیان بیمه بیکاری معرفی شد تا کسانی که از اثرات شیوع کرونا آسیب دیده‌ و بیکار شده بودند، از مقرری بیمه بیکاری بهره مند شوند و اکنون نیز این سامانه فعال است.

برابر قانون، پرداخت مقرری بیمه بیکاری به کسانی صورت می گیرد که به طور غیر ارادی و به علت حوادث غیرمترقبه نظیر زلزله، سیل، آتش سوزی و مواردی همچون کرونا بیکار شده باشند.

مقرری بیمه بیکاری مبلغی است که ماهیانه به مقرری بگیر پرداخت می‌شود و میزان و مدت استحقاق بهره‌مندی از آن بر اساس سابقه پرداخت حق بیمه بیکاری و متوسط مزد، حقوق یا کارمزد روزانه کارگر مشمول بیمه بیکاری تعیین می‌شود.

منبع: اگزیم نیوز

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

| پایگاه خبری صدای صادرات