شما اینجا هستید
آخرین اخبار » نقد و بررسی مزیت انواع صرافی های ارز دیجیتال

به گزارش ‘صدای صادرات‘ از خبرآنلاین، به عنوان مثال، بایننس، یک صرافی ارز دیجیتال متمرکز پیشرو است که روزانه بیش از ۲۴ میلیارد دلار حجم معاملاتی را اداره می‌کند. در گروه مقابل، یونی‌سواپ رهبر است یعنی بزرگترین صرافی ارز دیجیتال غیر متمرکز جهان با بیش از ۷ میلیارد دلار ارزش قفل شده است.

در حالی که صرافی‌های ارز دیجیتال متمرکز اکنون تسلط بازار را در اختیار دارند، صرافی‌های ارز دیجیتال غیرمتمرکز با افزایش حجم، رقابت شدیدی در خرید و فروش ارزهای دیجیتال را ایجاد کرده‌اند و اگرچه هم متمرکزها و هم غیر متمرکزها تراکنش‌های کریپتو را تسهیل می‌کنند، اما از نظر امنیت، هزینه و شفافیت، تفاوت زیادی دارند. در واقع هم DEXها و CEXها دارای مجموعه‌ای از مزایای خاص خود هستند که آنها را منحصر به فرد می‌کند؛ مسئله ای که در این مقاله مورد بحث قرار گرفته است. با ما همراه باشید.

صرافی ارز دیجیتال متمرکز

CEXها اغلب در تضاد با روح فناوری بلاک‌چین هستند اما آن‌ها چند مزیت عمده را نیز ارائه می‌دهند. از جمله موارد زیر:

نقدینگی

صرافی‌های متمرکز ارز دیجیتال، دارایی‌های کافی را برای امکان سپرده‌گذاری و برداشت سریع در اختیار دارند. بنابراین، هر کسی که بخواهد مثلاً بیت کوین خود را با دلار آمریکا مبادله کند، می‌تواند فوراً این کار را در یک صرافی ارز دیجیتال متمرکز انجام دهد. نقدینگی، در واقع برگ برنده صرافی ارز دیجیتال متمرکز است. به همین دلیل آنها سرمایه‌گذاری زیادی را برای عرضه تراکنش‌های پرسرعت و با حداقل کارمزد به مصرف کنندگان انجام می‌دهند.

به عنوان مثال، صرافی ارز دیجیتال والکس یک صرافی بسیار امن و قوی با نقدینگی عمیق و بالاترین حجم معاملات روزانه در میان همتایان ایرانی خود است.

مقررات

اکثر CEX‌ها به دنبال مجوزهای عملیاتی در چندین کشور هستند و در این راستا ثبات و شایستگی خود را به تنظیم‌کننده‌های مالی نشان می‌دهند. آنها همچنین اقدامات حمایتی بسیار زیادی از سرمایه‌گذاران می‌کنند و هشدارهای ریسک را در مورد ماهیت غیرقابل برگشت تراکنش‌ها به مشتریان صادر می‌کنند. این امر باعث ایجاد اعتماد در بین مصرف‌کنندگان می‌شود و به آنها اجازه می‌دهد تا با اطمینان از سکو استفاده کنند.

آسان برای استفاده

CEXها معمولاً رابط‌های کاربرپسندی ارائه می‌دهند که تجارت کریپتو را در هر زمان بسیار ساده می‌کند. آنها همچنین به کاربران اجازه می‌دهند که معاملات را در چند ثانیه تنظیم کنند زیرا نگهداری و پردازش سفارشات همه به صورت متمرکز هستند و این موضوع، صرافی ارز دیجیتال متمرکز را به مکانی مناسب برای معاملات بزرگ تبدیل می‌کند.

Wallex یکی از این صرافی‌های ارز دیجیتال است که یک رابط کاربری آسان برای تجارت ارزهای دیجیتال ارائه می‌دهد. این سکو به معامله‌گران اجازه می‌دهد تا تنها با چند کلیک، در حجمی بسیار زیاد و کارمزدی بسیار کم، خرید/فروش کنند.

نقد و بررسی مزیت انواع صرافی های ارز دیجیتال

صرافی ارز دیجیتال غیرمتمرکز

عملکرد DEX مانند فعال کردن تنظیمات پیشرفته در یک اپلیکیشن است. آنها به روشی منبع باز، بدون اعتماد و بدون مجوز کار می‌کنند و به کاربران شفافیت کامل را در مورد وجوه خود ارائه می‌دهند. آنها همچنین برخی از بهترین مزایا را به ارمغان می‌آورند؛ از جمله:

حریم خصوصی

DEXها معمولاً هنگام ثبت نام کاربران به دنبال اطلاعات حساس نیستند. به عبارت دیگر، یک صرافی ارز دیجیتال غیر متمرکز رویه‌هایی مانند KYC (شناسایی مشتری) را اجرا نمی‌کند. همه چیز از کیف پول گرفته تا تراکنش‌ها ناشناس است که بالاترین سطح حفظ حریم خصوصی را تضمین می‌کند.

خود سرپرستی از دارایی‌ها

قانون کلی در DeFi این است: نه کلیدهای شما را لازم داریم نه دارایی‌هایتان را. بازیگران فناوری صرافی ارز دیجیتال غیر متمرکز به این اصل پایبند هستند. سرپرستی دارایی‌ها را از کاربران نمی‌گیرند و آن‌ها را قادر می‌سازند تا خودشان دارایی‌های‌شان را سرپرستی کنند. به عبارت ساده، کاربران DEX کنترل کلیدهای خصوصی خود را حفظ می‌کنند و در نتیجه از مالکیت واقعی دارایی‌های خود لذت می‌برند.

کارمزد معاملات کمتر

صرافی‌های ارز دیجیتال غیر متمرکز نیاز به دخالت واسطه‌ها را از بین می‌برند و در کل، معاملات ارزان‌تری را به همراه دارند. البته اکثر DEXها در حال حاضر بر روی بلاک‌چین اتریوم کار می‌کنند که در برخی مواقع منجر به افزایش هزینه‌های کارمزد (Gas Fee) می‌شود.

با این حال، بلاک‌چین‌ها به سرعت راه‌حل‌هایی نوآوری می‌کنند تا از ناچیز بودن هزینه‌ها برای کاربران نهایی اطمینان حاصل کنند. به عنوان مثال، یک تراکنش به ارزش ۱۰۰,۰۰۰ دلار، فقط چند دلار در شبکه پولیگان هزینه دارد.

کدام را انتخاب کنیم؟

این کاملاً به عهده کاربر است که با توجه به نیازها و خواسته‌های خود، انتخاب کند که از کدام صرافی ارز دیجیتال استفاده کند. متمرکزها برای کسانی ایده آل هستند که در درجه اول به دنبال راحتی بوده و یا دانش کافی برای سرپرستی دارایی‌ها خود را ندارند و پلتفرم‌هایی مانند Wallex، برای آن‌ها بهترین گزینه است زیرا حداکثر راحتی را هنگام معامله ارزهای دیجیتال فراهم می‌کند. با این حال اگر به دنبال حفظ حریم خصوصی و مالکیت وجوه خود هستید، DEX‌ها می‌توانند راه حل شما باشند.

با توجه به این نکته، هم CEX و هم DEX مزایای خود را دارند و ساده لوحانه است که یکی را بهتر از دیگری بنامیم. آنها اهداف مختلفی را برآورده می‌کنند و بنابراین در شرایط مختلف، برای کاربران مختلف کارآمد هستند. در نهایت، با هم گسترده‌شدن دامنه بلاک‌چین و ارزهای دیجیتال را تسهیل می‌کنند و پذیرش را در این فرآیند تقویت می‌کنند.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

| پایگاه خبری صدای صادرات