شما اینجا هستید
آخرین اخبار » مراحل صادرات کالا
مراحل صادرات کالا

مراحل صادرات کالا به کشورهای خارجی از مراحل و نحوه صادرات به کشورهای خارجی می توان به موارد زیر اشاره کرد:  بازاریابی بسیار حرفه ای برای محصول و کالای تولید شده صدور پروفرما یا همان پیش فاکتور تدارک و بسته بندی محصولات تولید شده تعیین ارزش گمرکی کسب مجوز از ارگان های ذی ربط اظهار […]

مراحل صادرات کالا به کشورهای خارجی

از مراحل و نحوه صادرات به کشورهای خارجی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  •  بازاریابی بسیار حرفه ای برای محصول و کالای تولید شده
  • صدور پروفرما یا همان پیش فاکتور
  • تدارک و بسته بندی محصولات تولید شده
  • تعیین ارزش گمرکی
  • کسب مجوز از ارگان های ذی ربط
  • اظهار کالا به گمرک
  • عقد قراردادهای حمل و بیمه نامه های لازم
  • دریافت و اخذ گواهی بازرسی کالا
  • صدور فاکتور و اخذ گواهی مبدا
  • ارسال کالا

اگر شما اطلاعات کاملی در مورد چگونگی ارسال و نحوه صادرات نداشته باشید بی شک در وهله ی اول سبب از دست دادن سرمایه و شهرت خود خواهید شد به همین دلیل سعی بر آن داشته باشید تا تمام مراحل و گام های صادرات را به نحو احسن طی نمایید تا مشکلی به وجود نیاید.

تعرفه های صادرات کالا

تعرفه صادرات یا به عبارت حقوق گمرکی، عبارت است از عوارضی که دولت برای حمایت از کالای صادر شده، از صادرکنندگان دریافت می کند. تعرفه های صادراتی از مهم ترین مراحل در نحوه صادرات کالا می باشد. بر اساس نوع صادرات تعرفه های بسیار متفاوتی وجود دارد که در ادامه به برخی از این تعرفه ها اشاره خواهیم کرد:

  1. تعرفه ارزشی: نحوه صادرات و اخذ تعرفه ارزشی بدین صورت می باشد که با توجه به ارزش کالای صادر شده، بایستی مبلغی را پرداخت نمایید.
  2. تعرفه ثابت: نحوه صادرات و اخذ تعرفه در این موارد بر اساس وزن می باشد.
  3. تعرفه مرکب: تعرفه مرکب از ترکیب تعرفه ارزشی و ثابت بوده و طبق این دو تعرفه شما بایستی عوارض مربوطه را پرداخت نمایید.
  4. تعرفه های یک ستونه، دو ستونه و سه ستونه از دیگر تعرفه های مربوط به صادرات کالا و محصول می باشد که شما با توجه به نوع صادرات خود میتوانید یکی از آن ها را پرداخت نمایید.

افرادی که در حوزه صادرات محصولات فعالیت می کنند، بایستی در مورد نحوه صادرات محصولات خود اطلاعات لازم را به دست بیاورند تا بتوانند به راحتی مراحل و اقدامات لازم برای صادرات را انجام دهند.

صادرات کالا از بخش‌های مهم اقتصاد هر کشور است که ذهن دولتمردان و اقتصاددانان را به خود مشغول می‌کند. برای صدور کالا، باید بدانیم که مدارک لازم جهت صادرات کالا چیست؟ صادرات از مقوله‌هایی است که در سیستم اقتصادی هر کشور برای کسانی که وارد این مقوله می‌شوند، از ضروریات است. شرکت‌های تشکیل شده در زمینه بازرگانی، اهداف مهم خود را بر مبادلات بازرگانی، پایه‌گذاری می‌کنند. برای اینکه بدانید در مبادلات اقتصادی چطور کالای خود را صادر کنید باید با مدارک لازم جهت صادرات کالا، آشنا باشید.

شناخت موارد لازم جهت صادرات کالا

برای اطلاع از مدارک لازم جهت صادرات کالا و بازار اطراف خود باید چشم خود را باز کرده و بر اطراف خود تمرکز کنیم. مهم‌ترین نکته‌ای که باید بدانیم این است که در ابتدا، نوع پرداخت‌های بین‌المللی را بشناسیم. یکی از مدارک لازم جهت صادرات کالا به صورت بین‌المللی، اعتبارنامه LC است. این اعتبارنامه می‌تواند آسیب‌های مالی برای هر دو کشور را کاهش دهد. اعتبارنامه مزبور اطمینانی است که بانک‌ها برای پرداخت هزینه‌ها و دریافت کالا به دو طرف در معامله می‌پردازند. حمل و نقل کالا از موارد مهم مربوط به صادرات کالا است. این مقوله جزء بزرگی از تجارت بین‌المللی است. اگر متقاضی تجارت بین‌الملل هستید، برای شناخت مدارک لازم جهت صادرات کالا، باید فرستنده‌های خود را شناسایی کرده و راه‌های ارتباط با خود و اطرافیان را شناسایی کرده، باید قوانین و مدارک مربوط به صدور کالا را بشناسیم زیرا ممکن است برای پیگیری آنها، مجبور به وارد شدن در روند حقوقی شویم.

شما به عنوان صادر کننده باید از مدارک لازم جهت صادرات کالا مانند بیمه محصولات خود در زمینه حمل و نقل اطلاع داشته باشند؛ حمل و نقل بین المللی کالا به سه طریق دریایی، زمینی و هوایی صورت می گیرد، این امکان وجود دارد که بار مذکور خساراتی در طول مسیر ببیند و یا به صورت کامل از بین برود، بنابراین شما باید تمام بار را بیمه کرده و در صورت بروز هر خسارتی، آماده پاسخگویی باشید.

مدارک لازم جهت صادرات کالا

برای کار کردن در زمینه صادرات، باید از مدارک لازم جهت صادرات کالا اطلاع داشته باشیم. این مدارک عبارتند از:

  1. کارت بازرگانی که باید آن را از اتاق‌های بازرگانی به نام صادر کننده، دریافت کرد.
  2. مجوز صادرات که باید برای صدور کالا آن را در دست داشت.
  3. از دیگر مدارک لازم جهت صادرات کالا، داشتن گواهی بهداشت و قرنطینه برای انواع کالا.
  4. در دست داشتن گواهی استاندارد برای کالای مزبور، جهت مواردی که کالا مشمول مقررات اجباری استاندارد صادرات باشد.
  5. از دیگر مدارک لازم جهت صادرات کالا، داشتن گواهی انرژی اتمی است، که به این مجوزها گواهی‌های مرسوم نیز خطاب می‌شود .
  6. تهیه صورت عدل‌بندی Packing List، در صورتی که کالا متنوع باشد.
  7. داشتن شناسنامه فرش برای افرادی که اقدام به صادرات فرش دستبافت می کنند.

مجوزهای صادرات کالا

مجوزهای صادرات، یکی از مدارک لازم  و بسیار مهم جهت صادرات کالا است. به صورت کلی کالاهای صادراتی با توجه به مجوز صدور به سه دسته تقسیم می‌شوند.

  1. کالاهای مجاز: این نوع از کالا، اجناسی هستند که صدور آنها با رعایت کردن ضوابط قانونی، نیازمند کسب مجوز نیست. منظور از ضوابط، آن دسته از قوانینی است که رعایت آنها برای صادرات برخی از کالاها ضرورت دارد. این نوع از قوانین شامل ضوابط استاندارد، گواهی بهداشت انسانی، دامی و نباتی می‌شود.
  2. کالای مشروط: این نوع از کالا، شامل اجناسی می‌شود که صادرات آنها با کسب مجوز، انجام می‌شود. با اعلام موافقت وزارتخانه‌های مربوطه که موافقت کلی نامیده می‌شوند، بعد از ابلاغ به گمرک، توسط وزارت بازرگانی برای صادرات کالاهای موضوع موافقت، با مراجعه متقاضی به وزارتخانه یا سازمان مربوط جهت دریافت مجوز موردی، نیاز نخواهد بود.
  3. کالاهای ممنوعه صادراتی: کالاهای ممنوعه صادراتی، اجناسی هستند که صدور آنها به موجب قانون ممنوع است. دولت می‌تواند با توجه به شرایط خاص زمانی و با رعایت کردن قوانین مربوط، صدور این نوع کالا را ممنوع کند.

گواهی‌های لازم جهت صادرات کالا

گواهی بهداشت نباتی یکی از مدارک لازم جهت صادرات کالا است. طبق ماده ۱۸ آیین‌نامه اجرایی قانون حفظ نباتات کشور، تمامی فرآورده‌های نباتی که از ایران به کشورهای دیگر صادر می‌شود به وسیله کارشناسان قرنطینه معاینه و در صورت تایید سلامت کالا، گواهی بهداشت نباتی دریافت می‌کنند.

گواهی بهداشت دامی، از دیگر مدارک لازم جهت صادرات کالا است که طبق ماده ۷ قانون دامپزشکی کشور، وارد شدن و خارج شدن هر نوع دام زنده، تخم مرغ دارای نطفه، اسپرم دام، فراورده‌های خام دامی، دارو، واکسن، سرم و مواد بیولوژیکی، سم‌های دامپزشکی و دارویی که برای ساختن این مواد مورد نیاز است باید با تایید وزارت جهاد سازندگی انجام شود.

گواهی استاندارد از دیگر مدارک لازم جهت صادرات کالا است. اگر برای صادرات کالا، مقررات استاندارد اجباری در نظر گرفته شده باشد، دریافت گواهی استاندارد از موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ضرورت دارد.

گواهی انرژی اتمی یکی دیگر از مدارک لازم جهت صادرات کالا است. در صورتی که کالاهای صادراتی شامل مواد غذایی و یا دیگر قراضه‌های فلزات شوند، دریافت و ارائه کردن گواهی مربوط به سازمان انرژی اتمی در کشور ضرورت دارد.

صورت عدل‌بندی یکی از مدارک لازم جهت صادرات کالا است. در صورتی که کالای صادراتی بیشتر از یک بسته و محتوای بسته‌ها گوناگون و متنوع باشد، ارائه یک فهرست که محتویات بسته را نشان دهد الزامی خواهد بود.

مجوز صادرات مواد غذایی

صادرات مواد غذایی دارای حساسیت های زیادی می باشد و صادرکنندگان انواع محصولات کشاورزی و مواد غذایی باید مطابق با قوانین و مقررات کشور مقصد، اقداماتی را انجام دهند. لازم به ذکر است که اخذ مجوز صادرات مواد غذایی تفاوت چندانی با کالاهای دیگر ندارد و برخی از مراحل آن تماما شبیه به مجوز صادرات اقلام دیگر می باشد.

در مرحله اول شما باید اقدام اخذ کارت بازرگانی کنید و یا اینکه یک کارت بازرگانی معتبر با نام صادرکننده را ارائه دهید، در وهله دوم باید مجوز صدور را دریافت کنید، دقت داشته باشید که تنها برخی از اقلام مواد غذایی مانند روغن نباتی، شیر، آرد و غیره دارای مجوز صدور می باشند. در مرحله بعد باید نسبت به اخذگواهی بهداشت و قرنطینه (دامی ، نباتی) اقدام کنید، در ادامه اگر کالا مشمول مقررات اجباری استاندارد صادراتی باشد می توانید گواهی استاندارد را دریافت کنید.

دقت داشته باشید که برای صدور مجوز صادرات مواد غذایی نیاز به گوهی انرژی اتمی دارید، در مرحله آخر نیز باید نسبت به تهیه صورت عدل‌بندی Packing List اقدام کرد و در نهایت بعد از انجام تمامی این مراحل می توانید مجوز صادرات مواد غذایی را از گمرک دریافت کنید.

مراحل صادرات کالا

  1. بازاریابی
  2. کسب مجوز صادرات
  3. تعیین قیمت صادراتی توسط کمیسیون نرخ گذاری
  4. صدور پروفرما (پرفورما سندی است که صادرکننده شرایط پیشنهادی خود را جهت صدور کالا به وارد کننده اعلام کند)
  5. تهیه، تدارک و بسته بندی
  6. دریافت گواهی بازرسی کالا
  7. صدور فاکتور و اخذ گواهی مبدا
  8. عقد قرارداد حمل و بیمه
  9. اظهار کالا به گمرک
  10. ارسال کالا
  11. دریافت واریز نامه

برای صادرات بهتر برنامه‌ریزی کنید

افرادی هستند که در زمینه ارائه ایده، تنبل بوده و این برای کار تجارت آسیب است. بنابراین کسانی که تمایل دارند وارد میدان صادرات کالا شوند باید توانایی ارائه طرح‌های بزرگ را داشته و بتوانند آن را به فراتر از مرزها گسترش دهند. برای صادرات کالا باید بدانید که می‌توانید در کنار دولت، مبادلات تجاری خود را انجام دهید و آنها نیز از شما حمایت کنند. بنابراین می‌توانید روند فعالیت‌های خود را در نظر گرفته و اجازه کمک به آنها را در موارد مختلف بدهید. کمک گرفتن از این نهادها در این زمینه می‌تواند برای کسانی که در زمینه صادرات کالا تجربه ندارند و مدارک لازم جهت صادرات کالا را نمی‌دانند مفید باشد.

صادرات موفق کالا و راه های آن

صادرات موفق دارای الزامات اساسی است که از مهم ترین آنها می توان به تولید رقابتی و شناخت بازارهای هدف صادرات اشاره کرد. مبنای حرکت برای صادرات موفق، توجه به تولید کشور در بخش های مختلف و رقابتی کردن آن در بازارهای جهانی است. در این خصوص به دو موضوع بایستی توجه ویژه شود که عبارتند از بهبود فضای کسب و کار و ایجاد فضای رقابتی و شفاف در اقتصاد.

منبع: باسکول

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

| پایگاه خبری صدای صادرات