شما اینجا هستید
آخرین اخبار » مزیت ها و معایب صادرات کالا
مزیت ها و معایب صادرات کالا

به گزارش صدای صادرات، چگونگی و نحوه صادرات کالا شامل فرآیند ها و مراحل قانونی خاصی است که شخص یا شرکت صادرکننده ملزم به رعایت آن ها می باشد. در ابتدا بهتر است در خصوص معنای کلمه صادرات بپردازیم، صادرات به معنای منتقل کردن کالا از کشور مبدا به کشور مقصد می باشد در صورتی که این […]

به گزارش صدای صادرات، چگونگی و نحوه صادرات کالا شامل فرآیند ها و مراحل قانونی خاصی است که شخص یا شرکت صادرکننده ملزم به رعایت آن ها می باشد. در ابتدا بهتر است در خصوص معنای کلمه صادرات بپردازیم، صادرات به معنای منتقل کردن کالا از کشور مبدا به کشور مقصد می باشد در صورتی که این انتقال با رعایت جوانب قانونی و از مسیر قانونی دو کشور انجام شود، فروشنده کالا از کشور مبدا به عنوان صادر کننده و خریدار کالا به عنوان وارد کننده به شمار می رود.

ایران با دارا بودن منابع طبیعی سرشار و همچنین تولید محصولات خاصی مانند خرمای صادراتی، زعفران، پسته و انجیر خشک پتانسیل و سابقه بسیار بالایی در انجام صادرات دارد، موارد گفته شده از جمله منابع بسیار عالی درآمدی برای کشور می باشد. مسلما در دنیای امروز و تغییر و تحولاتی که در همه عرصه ها اتفاق افتاده است و با گسترش جمعیت، هیچ کشوری به تنهایی قادر به تولید همه اقلام مورد نیاز خود نیست و پیشرفت کشور ها با همکاری و همدلی کشورها با یکدیگر انجام می شود. کشورهای درحال توسعه با کمک صادرات کالا می توانند، نوآوری و کیفیت کالا را بالا ببرند، که با این کار، رقابت در بین شرکت های صادر کننده افزایش می یابد.

صادرات کالا به کشورهای دیگر از زمان های بسیار قدیمی و دور مورد توجه بسیاری از بازرگانان واقع شده بود به طوری که شما می توانید در سفرنامه های مختلف، بازرگانان زیادی را مشاهده کنید که از شرق دور برای تجارت و صادرات کالاهای با ارزش خود ماه ها به مسافرت می پرداختند. راه ابریشم یکی از مسیرهای بسیار مهم بوده که هزاران صادرات و جابه جایی کالا، از طریق آن صورت گرفته است.

تعریف صادرات کالا

صادرات به معنی انتقال کالا از کشوری به کشور دیگری می باشد که البته این انتقال فقط کالا نمی باشد و امکان دارد خدمات نیز به کشورهای دیگر صادر شود. البته انتقال کالایی صادرات نامیده می شود که از راه های قانونی و گمرکی کشور صورت گرفته باشد و تمام تعرفه ها و عوارض مربوط به آن پرداخت شده باشد؛ در غیر این صورت حالت قاچاق را به خود می گیرد و قانونی نمی باشد، شرکت های بسیار زیادی محصول و کالای تولید شده خود را به کشورهای مختلف در جهان ارسال و صادر می کنند که برای برخی از محصولات هیچ گونه محدودیتی وجود ندارد و تولید کنندگان می توانند به دورترین مناطق در دسترس نیز محصول تولید شده خود را ارسال کنند.

مزیت ها و معایب صادرات کالا چیست؟

همانطور که در بخش قبلی نیز به آن اشاره شد، امروزه شرکت های بسیار زیادی محصولات و خدمات تولید شده خود را به کشورهای مختلف جهان صادر می کنند و این امر سبب می شود روابط اقتصادی و فرهنگی کشورها نیز با یکدیگر بسیار خوب باشد. اگر میخواهید در مورد مزیت ها و معایب صادرات اطلاعاتی را به دست بیاورید، در ادامه متن با ما همراه باشید:

مزیت های صادرات

  • کاهش هزینه های تولیدی
  • حفظ موقعیت رقابتی در بازارهای جهانی
  • افزایش و حفظ کیفیت محصولات تولید شده
  • افزایش توانایی ها و مهارت کارکنان
  • افزایش سهم بازار هدف
  • افزایش سود به دست آمده
  • شناساندن برند خود در سطح جهانی
  • وارد کردن ارز خارجی به چرخه اقتصاد کشور
  • رقابت کردن با بهترین برندهای خارجی

بسیاری از شرکت ها با در نظر گرفتن ریسک و معایب موجود در صادرات، باز هم اقدام به صادرات محصولات و کالاهای خود می کنند چرا که به خوبی می دانند با رعایت تمام اصول مربوط به نحوه صادرات می توانند از مزیت های بسیار آن بهره مند شوند.

معایب صادرات

  • صادرات برای شرکت های کوچک و متوسط بسیار سخت و مشکل می باشد.
  • تفاوت های فرهنگی در برخی از موارد مشکلات بزرگی را به وجود می آورد.
  • نبود دسترسی راحت به خدمات پس از فروش محصولات، یکی از دغدغه های خارجیان در استفاده از محصولات شما می باشد.
  • طی کرده مراحل مربوط به نحوه صادرات توسط صادرکنندگان که در بسیاری از مواقع بسیار سخت و طولانی می باشد.
  • منبع: باسکول

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

| پایگاه خبری صدای صادرات